Snelheid is relatief: wordt laadtijd een rankingfactor?

27 november, 2009

 Matt Cutts heeft gesproken! De snelheid van je website wordt een ranking factor. Of kan dat mogelijk worden. Die nuancering wordt helaas te vaak vergeten in artikelen en Twitter berichten. Maar wat is snelheid? Waarom is het belangrijk? En wat kan je er mee?

Het is belangrijk om te vermelden dat er nog weinig bekend is. De bron van de 'snelheid van een website is/wordt ranking factor' meme is een paar zinnen van Matt Cutts tijdens een interview. Veel meer heeft Google nog niet losgelaten.

Waarom vindt Google snelheid belangrijk?

Ongetwijfeld blijkt uit één van Google's vele onderzoeken dat sneller ladende website beter zijn voor Google's gebruikers. Misschien blijkt uit Google Analytics meta data dat snellere website beter converteren. Misschien is de gemiddelde bezoeksduur na een Adwords klik bij snellere websites langer. Of misschien is de bouncerate vanaf de natuurlijke zoekresultaten lager voor snellere websites. Hoe dan ook, wat goed is voor de gebruikers en / of adverteerders, is goed voor Google.

Wordt snelheid een ranking factor?

Het is aannemelijk dat Google de laadtijd van een website mee gaat nemen in een van de algoritmes. Aangezien er nog weinig bekend is, valt er ook weinig over te zeggen. Als de laadtijd mee gaat tellen, zal het zeker geen simpele factor zijn. Denk alleen al aan de vele factoren die de snelheid van websites beïnvloeden:
 

  • De bestandsgrote van alle documenten, afbeeldingen, scripts etc
  • Het aantal requests dat verstuurd wordt / het aantal bestanden waaruit een site bestaat
  • Het aantal extern ingeladen scripts (bijv. Google Analytics)
  • De snelheid van de webhosting
  • Het type website (blog, e-commerce, cms etc)
  • Het aantal bezoekers op de site op een willekeurig moment
  • Het aantal bots op de site op een willekeurig moment
  • Etcetera

Het is dan ook waarschijnlijk dat er een soort 'snelheid factor' (zucht, speedrank?) komt. Een algoritme, waarbij verschillende factoren tegen elkaar gewogen worden. Of een algoritme waarbij op basis van eerdere metingen een soort gemiddelde wordt berekend.

Mogelijk worden zaken als uptime en laadtijd op verschillende tijdstippen of vanaf verschillende locaties meegewogen. Mogelijk wordt een onderscheid gemaakt in types websites. Zo lang Google niks los laat is alles mogelijk.

Wanneer is mijn website snel (genoeg)?

Dus, snelheid van een website lijkt ineens belangrijk. Maar is snelheid niet altijd al belangrijk, los van wat Google er van vindt? Het is verstandig om de snelheid van je website in de gaten te houden en, als mogelijk, te verbeteren. Ook als Google het (nog) niet meeweegt.

Bedenk goed dat snelheid relatief is. Een website zonder afbeeldingen, scripts en opmaak laadt supersnel. Of dat de conversies ten goede komt is maar de vraag. Hoe snel snel is hangt van zoveel factoren af, dat snel genoeg zeer moeilijk te definiëren is.

Maak je je toch zorgen om de snelheid van je website dan zijn er uiteraard wel stappen die je kan ondernemen:

  • Kijk of je je website 'onder de motorkap' sneller kan maken. Door bijv. de CSS bestanden te verkleinen of javascripts te optimaliseren laadt je website sneller, zonder dat dat de functionaliteit schaadt.
  • Doe kwalitatief onderzoek: vraag je bezoekers hoe zij de snelheid van je website ervaren.
  • Doe kwantitatief onderzoek: verhoog de snelheid van je website en meet de resultaten door met een Analytics pakket.
  • Meet hoe snel de websites van je concurrenten laden. Dat geeft je een goede benchmark waartegen je de laadtijd van je eigen website af kan zetten.

Ook succesvol adverteren met Google AdWords?
Bekijk onze cursus Google AdWords, onze Google AdWords dienst of vul ons formulier in


Adverteer jij al via Google AdWords? Vraag dan onze gratis Google AdWords Quickscan aan!

  1. Goed artikel alleen is het woord "snelheid" zo algemeen. Alleen is dat niet zo simpel om dit te realiseren. Scripts samenvoegen, compressen van css enzovoort... kruipt een boel tijd in als je het echt goed wil doen.

    Benieuwd in hoever deze zal doorwegen in de rankingsfactor. Al officiële aankondigingen in termen? Onder de 4seconden had ik al ergens gelezen maar dat is nogal vaag.

  2. @Dries: ik probeer nou juist aan te geven dat 'onder x seconden' onzin is. Er zal wel weer iemand, zonder onderbouwing, roepen dat 'x aantal seconden' de grens is en half SEO land loopt daar dan weer achteraan 🙁

    Idd, het is de vraag of dat beetje extra snelheid / kortere laadtijd de investering in tijd waard is...

  3. Met goede cms software kom je al een heel eind en moet minstens de volgende opties hebben:

    - Instelbare caching (lifetime)
    - Pagina compressie
    - Javascript compressie
    - Css compressie

    Wil je nog sneller gaan:

    - Php-level caching (zoals Zend)
    - Memcache (liefst op een aparte server)
    - Multi-server configuraties

  4. Ik vind het wel een goede zet van Google want nu eindelijk worden ze wakker hier en krijgen we tijd om de website daarvoor te optimaliseren.

    Als Googlel niks had geroepen dan hadden we misschien in 2020 er eens naar gekeken. Soort wake-up call 🙂

  5. Al geruime tijd is de laadtijd van de site een factor voor de kwaliteitsscore van Adwords. Het was wachten op dat dit ook voor de organische resultaten gaat gelden.
    *prikt er een server bij*

  6. "Bedenk goed dat snelheid relatief is. Een website zonder afbeeldingen, scripts en opmaak laadt supersnel. Of dat de conversies ten goede komt is maar de vraag."

    Eentje uit de categorie Open Deuren.

    Ik loop er trouwens ook doorheen hoor 🙂

    Maarem, iedereen snapt dat een snellere website doorgaans beter is dat een langzame website (ook een langzame website heeft snelheid hoor. Alleen weinig snelheid, dus 'snelheid optimaliseren is zoieso een rare term').

    Wat ik echt wil weten is: Wanneer haakt een bezoeker af! Onderzoeken. Cijfers. Conclusies! HUP!

  7. Volgens mij is snelheid en uptime al langer een factor voor de ranking.
    En ik denk dat een website traag is op het moment dat het invloed heeft op de bouncerate. Een hoge bouncerate ligt niet per se aan de laadtijd natuurlijk, maar het kan wel een reden zijn, dus is het niet gek als Google daar rekening mee houdt.

    En zoals altijd met SEO: als er iets gezegd wordt, dan stort iedereen zich daarop. Maar SEO blijft het evenwicht vinden tussen alle factoren.

  8. Prima stuk. Geeft weer aanleiding om de websites ook weer eens langs te lopen. Tot mijn schrik blijken veel afbeeldingen nog een stuk kleiner gemaakt kunnen worden.

  9. Zou een interessante ontwikkeling zijn. Ik verwacht wel dat snelheid in verhouding maar een miniem aandeel heeft in de rankings.

    Ik ben echter bij Adwords nog nooit tegengekomen dat de laadtijd van een Website te lang was. Volgens mij gaat laadtijd dan ook alleen maar spelen voor probleemgevallen.

  10. Oei, dat is wel héél radicaal!
    Ik denk dat dit in realiteit gewoon niet haalbaar is. Als je al bedenkt dat gewoon een bookmark plugin je site al een heel stuk vertraagd geraak je gewoonweg al niet meer onder 1 sec bijvoorbeeld. Als je JQuery gebruikt, lees je hier en daar op internet dat je best de file van op Google zelf aanspreekt, maar als je dat dan weer even runt door een tool, dan wordt er aangegeven dat zélfs de file gehost op Google nog kan verbeterd worden door compressie.

    Die Google Page Speed tool is tof maar ik heb er mijn mening zo over. Kan je hier lezen http://www.driesbultynck.be/index.php/2009/12/20/google-page-speed-tool-zuigt/

Reageren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Terug naar top