Nog maar 89 dagen tot kerst! Heb jij je campagnes al op orde?

De zomer lijkt pas net voorbij, zelfs vandaag kan het kwik nog boven de 20 graden stijgen, en toch zitten wij al met onze hoofden in de kerstsferen. Nederlanders zijn er namelijk vroeg bij als het gaat om kerstinkopen; meer dan 60% doet het liefst kerstinkopen in november of in de eerste twee weken van december (Deloitte Christmas Shopping survey 2017). Black friday, dit jaar op 23 november, is onder meer drijver van deze trend. Benieuwd wanneer je moet starten met je campagnes en waar je extra aandacht aan moet besteden? Lees dan verder.

Waar zoeken mensen naar?

Door het vele gebruik van geavanceerde zoekmachines als Google, zijn mensen gewend om direct te vinden wat ze willen, zonder hiervoor veel moeite te doen. Ze zoeken niet alleen naar specifieke producten, maar ook naar adviezen en ideeën. Rond de kerstdagen kan een zoekopdracht bijvoorbeeld zijn “Cadeau-ideeën voor een man” of “Wat geef ik mijn vriendin met kerst?”. Ook doen mensen steeds vaker lokale zoekopdrachten. Mobiele zoekresultaten voor “waar te koop” zijn met 86% toegenomen in de afgelopen twee jaar (Google Data, Nordics, 2016-2018). Mensen die online hun inkopen doen vinden het steeds belangrijker dat pakketjes op dezelfde dag bezorgd worden. Ze zijn zelfs bereid hiervoor meer te betalen, zeker wanneer kerst dichterbij komt (Deloitte Christmas Shopping survey 2017).

Rond de feestdagen hechten Nederlanders extra waarde aan de ambiance en ervaring in de winkel (Deloitte Christmas Shopping survey 2017). Dit creëert kansen voor fysieke winkels. Heb jij (ook) een fysieke winkel? Zorg dan voor online zichtbaarheid, door je ‘Google Mijn Bedrijf’ op orde te hebben en je advertenties te richten op het lokale publiek.

Waar zoeken mensen mee?

Mensen houden van snelheid en gemak. Zoekopdrachten via de mobiele devices blijven dan ook toenemen, het aantal lokale zoekopdrachten neemt zelfs nog sneller toe. Op smartphones wordt bijvoorbeeld veel gezocht naar zaken als openingstijden en dichtstbijzijnde winkel. Houdt dus rekening met mobiele devices. Zeker rond de feestdagen, wanneer mensen hun inkopen snel in huis willen hebben.

Analyseer of jouw doelgroep veel binnenkomt via mobiele devices en of dit aantal stijgt richting de feestdagen. Reageer hierop door een bodaanpassing te doen voor mobiel in je Google Ads campagnes. Ga naar de campagne of advertentiegroep en klik in het menu op ‘apparaten’. Hier doe je een bodaanpassing door het bod percentueel te verhogen of verlagen. Verhoog je het bod van €1,- met 40% voor mobiele apparaten, dan wordt er €1,40 geboden op zoekopdrachten via mobiele apparaten.

Valt je op dat bepaalde zoektermen beter scoren op mobiele devices? Maak hier dan een aparte mobiele campagne voor, waarin je het verkeer van andere apparaten uitsluit. Ga naar zoektermen en klik op ‘segmenten’ en vervolgens apparaat, om het verkeer te analyseren.

Afbeelding 1. Google Ads. Zoektermen gesegmenteerd op type apparaat.

Denk ook aan het toevoegen van relevante extensies aan je advertenties. Gebruik sitelinkextensies om bepaalde pagina’s uit te lichten, zoals de contactpagina met openingstijden. Voeg locatie-extensies toe om gebruikers te helpen je fysieke locatie snel te vinden, zoals een kaart, het adres of afstand tot de locatie. En maak gebruik van oproepextensies om het opnemen van contact nog gemakkelijker te maken.

Om mobiele gebruikers te overtuigen om een aankoop te doen via hun smartphone, moet de mobiele ervaring goed zijn. Zorg ervoor dat je website responsive is en zich automatisch aanpast aan elk device. De snelheid van de mobiele weergave is ook erg belangrijk. Duurt het laden te lang, dan verlies je bezoekers. Test je mobiele snelheid en vergelijk de snelheid van jouw mobiele website met die van concurrenten.

Wat verwachten bezoekers?

Om bezoekers een positieve ervaring te geven is het van belang dat je advertentie aansluit op de content op de landingspagina. Wanneer bezoekers eenmaal op je website zijn, willen ze graag goed geïnformeerd worden. Dit kan de laatste onzekerheden wegnemen, waarna men overgaat tot een aankoop. De belangrijkste types content voor bezoekers zijn productspecificaties, klantbeoordelingen en afbeeldingen van het product in gebruik.

Bezoekers haken af wanneer er onvoldoende informatie beschikbaar is over het product, de content incompleet of incorrect is of de getoonde producten / services irrelevant zijn. Kijk daarom nog eens kritisch naar de productinformatie op je website. Beantwoordt deze informatie de vragen van potentiële klanten?

Naast het geven van de juiste informatie, spelen het aankoopproces en technische functionaliteiten als gratis verzending, Track & Trace en een goede zoekfunctie ook een belangrijke rol in het overgaan tot een aankoop. Zonder deze must-haves haakt meer dan 50% vaak tot altijd af zonder het doen van een aankoop (Episerver, 2018).

Wie zijn je bezoekers?

Via Google Ads kan je verschillende type doelgroepen aanmaken. Hiermee kan je publiek bereiken waarbij de kans groter is dat ze converteren, omdat ze je website bijvoorbeeld al bezocht hebben of omdat ze online gedrag vertonen wat erop duidt dat ze binnenkort een aankoop gaan doen.

Remarketing Lists for Search Ads (RLSA)

Door het maken van RLSA-lijsten kan je gebruikers bereiken met wie je al interactie hebt gehad. Dit zijn gebruikers die je website al een keer hebben bezocht, een specifiek product hebben bekeken of zelf een aankoop hebben gedaan.

Om deze gegevens te verzamelen moet je eerst de sitetag installeren. De sitetag vind je onder tools > gedeelde bibliotheek > doelgroepbeheer > doelgroepbronnen > Google Ads kaart > tag instellen. Je kunt vervolgens selecteren welke gegevens de tag moet verzamelen en de tag maken. Kopieer de tag en plaats de tag in de code van je website, bijvoorbeeld met behulp van Tag Manager of via je webbouwer.

Onder tools > gedeelde bibliotheek > doelgroepbeheer > doelgroeplijsten kan je vervolgens remarketinglijsten maken. Deze remarketinglijst kan je gebruiken als doelgroep voor je campagne of advertentiegroep. Ga naar de betreffende campagne en klik op doelgroepen.

Afbeelding 2. Google Ads. Toevoegen van doelgroepen uit retargetinglijsten, klantenlijsten en vergelijkbare doelgroepen.

Klik op ‘Hoe ze interactie hebben gehad met uw bedrijf en klik vervolgens op websitebezoekers. Hier kan je kiezen voor de gewenste doelgroeplijst.

Afbeelding 3. Google Ads. Toevoegen van doelgroepen uit retargetinglijsten, klantenlijsten en vergelijkbare doelgroepen.

Klantenlijsten

Naast lijsten op basis van websitegegevens, kan je ook lijsten maken in Google Ads op basis van klantgegevens waarover je beschikt. Dit zijn gegevens als e-mailadressen, postadressen en telefoonnummers. Dit doe je door een CSV-bestand met klantgegevens te uploaden naar Google Ads. Je kunt een lijst toevoegen bij tools > gedeelde bibliotheek > doelgroepbeheer > doelgroeplijsten > + Klantenlijst.

Vergelijkbare doelgroepen

Op basis van remarketinglijsten kan je een vergelijkbare doelgroep bereiken. Deze doelgroep vertoont een zoekgedrag dat vergelijkbaar is met dat van je huidige bezoekers. Je kunt alleen gebruik maken van vergelijkbare doelgroepen als je remarketinglijst ten minste 1000 cookies heeft verzameld.

Demographics

Het is ook mogelijk om op basis van demografische factoren te targeten, zoals leeftijd, geslacht, ouderlijke status of gezinsinkomen. Je kunt per campagne of advertentiegroep bodaanpassingen doen voor demografische factoren en demografische factoren uitsluiten. Ga naar de campagne en klik op demografie. Klik vervolgens op de gewenste demografie (leeftijd), vink het selectievakje aan (18-24) en klik op bewerken. Je kunt nu deze specifieke leeftijdscategorie inschakelen of uitsluiten.

Afbeelding 4. Google Ads. Targeten op basis van demografische factoren.

In-market-doelgroepen

Onder “waar ze actief onderzoek naar doen of plannen voor maken” vind je de in-market-doelgroeplijsten. Door gebruik te maken van deze lijsten, bereik je mensen die actief interesse tonen in producten of services. Uit hun zoekgedrag blijkt dat ze naar een product of dienst op zoek zijn, dat jij aanbiedt. Dit vergroot de kans dat deze bezoekers gaan converteren.

Afbeelding 5. Google Ads. Toevoegen van in-market-doelgroepen.

Aan een campagne of advertentiegroep kan je meerdere doelgroepen toevoegen. Kies hierbij voor observatie, wanneer je ook mensen wil bereiken die niet binnen je doelgroep vallen. Je kunt een bodaanpassing doen per doelgroep, om meer of minder op een bepaalde doelgroep te bieden. Heb je een campagne of advertentiegroep die gericht is op een specifieke doelgroep en wil je alleen die doelgroep bereiken? Kies dan voor targeting, zodat je alleen biedt op mensen die binnen je doelgroep(en) vallen.

Wanneer beginnen mensen met shoppen?

Overgewaaid vanuit Amerika; Black Friday. Op deze dag adverteren winkels en webshops met aantrekkelijke aanbiedingen. In Nederland groeit dit fenomeen enorm de laatste jaren. Dit is terug te zien in cijfers van Google Trends. Consumenten tonen steeds meer interesse in Black Friday. In de afgelopen 5 jaar is het aantal zoekopdrachten jaarlijks verdubbeld.

Afbeelding 6. Google Trends. Zoekopdrachten naar Black Friday in de afgelopen vijf jaar.

Dit jaar vindt Black Friday plaats op 23 november. Zoals eerder aangegeven doet merendeel van de Nederlanders zijn aankopen in november en begin december. Speel hierop in door in deze periode extra te investeren in je campagnes; denk aan de mobiele gebruikers en target verschillende doelgroepen. Zorg ook dat je website voorziet in de behoefte van de klant. Vlak voor kerst willen je klanten hun pakketjes snel bezorgd hebben. Bied daarom ‘same-day-delivery’ aan. Uit het onderzoek van Deloitte blijkt dat mensen hiervoor bereid zijn meer te betalen, zeker rond de feestdagen (Deloitte Christmas Shopping survey 2017).

Heb jij de adventkalender al hangen? Of probeer je nu een gaatje te vinden in je agenda voor deze kerstgekte? Wij kunnen je uiteraard helpen met je Google Ads campagnes, zodat je geen kansen misloopt en relaxed de feestdagen instapt.

Ook succesvol adverteren met Google AdWords?
Bekijk onze cursus Google AdWords, onze Google AdWords dienst of vul ons formulier in


Adverteer jij al via Google AdWords? Vraag dan onze gratis Google AdWords Quickscan aan!

Reageren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Terug naar top