Long-tail zoektermen gebruiken voor jouw showroommarketing

27 oktober, 2020

Je hebt er wellicht een keer van gehoord: long-tail zoektermen. Maar wat zijn het? En hoe gebruik je dit voor jouw showroommarketing?

Waarom zijn long-tail zoektermen belangrijk voor een showroom?

Long-tail zoektermen zijn termen met een laag zoekvolume en lage mate van concurrentie. 

Het lijkt misschien wat onlogisch: richten op minder populaire zoektermen. Toch blijkt uit onderzoek dat je met het richten op long-tail zoektermen meer verkeer en conversies genereert.

Pagina’s die geoptimaliseerd zijn voor long-tail zoektermen, hebben een 19% hogere CTR dan pagina’s die geoptimaliseerd zijn voor short-tail zoektermen. Meer clicks betekent meer verkeer en meer kans om van bezoekers klanten te maken!

Kortom: met het richten op long-tail zoektermen kan je ervoor zorgen dat je meer klanten in de showroom krijgt!

Wat zijn long-tail zoektermen?

Een long-tail zoekterm is een zoekterm wat specifieker is dan een short-tail zoekterm. Wanneer men zoekt naar een keuken inbouw service kan de klant verschillende zoekopdrachten doen in Google:

  • Short-tail: “Keuken inbouwen”
  • Long-tail: “Klassieke keuken laten inbouwen in Zutphen”

Stel dat jij een keukenleverancier uit Zutphen bent, dan is de tweede optie veel interessanter om op te richten. Statistieken wijzen uit dat je een hogere CTR kan realiseren en dat je minder concurrentie zal ervaren.

Het is belangrijk om te weten dat de lengte van de zoekopdracht niet bepaalt of deze al dan niet als long-tail wordt beschouwd. Daarnaast is het ook niet zo dat langere zoekopdrachten altijd minder volume bevatten. Verricht daarom een gedegen zoekwoordonderzoek om het volume en de concurrentie te bepalen.

Long-tail zoektermen zijn belangrijk omdat de grote meerderheid van online zoekopdrachten long-tail is. Ze vormen ongeveer 70% van het zoekverkeer. Een ander belangrijk aspect is dat ze relatief makkelijk te ranken zijn. Denk er maar eens over na: als je alleen populaire zoektermen zoekt, zul je constant met grote spelers moeten vechten om de toppositie te bereiken in de Google zoekresultaten.

Deze grote spelers zijn al een tijdje bezig en hebben inmiddels veel autoriteit opgebouwd. Om zelfs maar een kans te maken om naast hen te ranken, zou het je veel tijd en moeite kosten. Optimaliseer je voor minder competitieve long-tail zoektermen, dan zal je veel sneller ranken en meer verkeer genereren.

Daarnaast zorgen long-tail zoektermen voor kwalitatief goed verkeer. Wanneer gebruikers specifieke zoekopdrachten uitvoeren met een specifieke intentie is de kans groter dat ze een conversie genereren.

Pagina’s die zijn geoptimaliseerd voor korte zoekwoorden, zijn geschikt voor een breder publiek. Terwijl pagina’s die geoptimaliseerd zijn voor long-tail-zoekopdrachten, voldoen aan de informatiebehoefte van een specifieke doelgroep. En doordat je beter aansluit op de behoeften van zoekers, krijg je meer klanten.

1. Vragen van gebruikers en klanten

Het doel van Google is om gebruikers te voorzien van de informatie waar ze naar zoeken. SEO gaat tegenwoordig dus minder over traditioneel zoekwoordonderzoek en meer over het bieden van waarde voor de gebruiker. Dit betekent dat de content van jouw showroomwebsite zo volledig mogelijk moet zijn zodat de gebruiker relevante informatie kan vinden.

Om dit te doen moet je nagaan welke vragen jouw klanten stellen over jouw producten, dienstverlening of markt. Dit is een gemakkelijke manier om long-tail zoekopdrachten te vinden en te achterhalen wat voor informatie men zoekt.

Google biedt je de mogelijkheid om te achterhalen waar mensen nog meer naar zochten op basis van een zoekopdracht. Dit doe je door een zoekopdracht uit te voeren, op een resultaat te klikken en vervolgens weer terug te gaan naar Google. Onder de link waar je eerder op hebt geklikt verschijnt dan een kader met andere suggesties.

Andere plekken waar je veel vragen kan vinden zijn op verschillende forums. Zoek daarom bijvoorbeeld naar “keuken laten inbouwen + forum”. 

Een andere goede bron is Answerthepublic. Zodra je op deze site komt kun je een zoekopdracht intypen waarna je verschillende overzichten krijgt met allerlei vragen of zoekopdrachten die gerelateerd zijn aan datgene waar jij naar op zoekt.

2. Suggesties van Google

Als je long-tail zoektermen wil vinden die gerelateerd zijn aan jouw niche of markt, is het logisch om rechtstreeks naar de bron te gaan. Er zijn twee belangrijke plekken waar Google suggesties doet. De eerste is via hun zoekbalk.

Google geeft je verschillende suggesties zodra je een zoekopdracht uitvoert. Ook dit kan je gebruik tijdens het zoekwoordonderzoek.

Een andere plek waar je kan kijken is de resultatenpagina. Zodra je een zoekopdracht uitvoert in Google verschijnt onderin de resultatenpagina een overzicht met gerelateerde zoekopdrachten.

Wanneer je zo’n soort zoekwoordonderzoek uitvoert, is het de kunst om vergelijkbare zoektermen te kiezen en ze te bundelen. De reden hiervoor is dat veel van de variaties zo op elkaar lijken dat het geen enkele zin zou hebben om voor elke term een speciale pagina of blogposts te maken.

Bundel dus long-tail zoektermen en implementeer ze in één pagina of één stuk content. Het is een efficiënte manier om content voor de lange termijn te optimaliseren en het is zeer gunstig voor de algehele SEO-strategie. Met deze strategie kan de content ook ranken op andere (long-tail) zoektermen.

3. Tools van Google

De eigen tools van Google zouden deel moeten uitmaken van jouw SEO-toolkit. Het voordeel van de tools van Google is dat deze gratis en toegankelijk zijn.

De Zoekwoordwoordplanner van Google Ads is de ideale tool om zoekwoorden onderzoek te doen. Met de tool kan je nieuwe zoekwoorden ontdekken en zoekvolumes en prognoses bekijken.

Bekijk en beoordeel de resultaten en zoek naar laaghangend fruit. Controleer de concurretiescore met tools als Keysearch of Ubersuggest. Maak je geen zorgen over lage zoekvolumes. Onthoud dat specifieke zoekopdrachten waarschijnlijk leiden tot meer conversies. 

Ben je klaar met het onderzoek? Ga dan terug naar je website en optimaliseer je content op basis van het onderzoek. 

Conclusie

Long-tail zoektermen hebben bepaalde voordelen ten opzichte van short-tail zoektermen. Ze ranken relatief makkelijk en het is gekwalificeerd verkeer.

Om long-tail vragen te vinden, moet je eerst zoeken naar echte vragen die gebruikers in jouw doelgroep stellen. Kijk ook naar de zoekresultaten van Google om te achterhalen wat relevante zoektermen of vragen zijn. Gebruik tot slot de gratis tools van Google om jouw onderzoek te onderbouwen met data. Als je vervolgens pagina’s maakt die de vragen beantwoorden maak je Google en de gebruiker blij. 

Heb je vragen over het vinden en toepassen van long-tail zoekwoorden? Neem dan contact met ons op!

Ben jij een showroom- of winkeleigenaar?

Speciaal voor jou heb ik een e-book geschreven met online marketing tips om meer klanten naar jouw showroom of winkel te krijgen. Deze bied ik je gratis als download aan!

Reageren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *