Google Search Console (nieuwe versie) weer uitgebreid met handige data

Vroeger heette het Google Webmaster Tools. Toen werd het weer veranderd naar Google Search Console. En nu hebben ze onlangs wederom de hele opmaak gewijzigd.

Binnen dit dashboard van Google (zeker installeren!) vind je allerlei handige informatie over je website en voornamelijk in relatie tot je SEO. Door deze nieuwe update vind je nu steeds meer handige informatie in de nieuwe omgeving.

Rapport mobiele bruikbaarheid

Nieuwe versie
Oude versie

In de oude versie werd hier al aandacht aan besteed, maar vanaf nu is het rapport mobiele bruikbaarheid ook toegevoegd aan de nieuwe omgeving. Een website moet van Google namelijk zo gebruiksvriendelijk mogelijk zijn. En aangezien mobiel verkeer vaak de grootste bron is naar je website staat mobiele bruikbaarheid dus ook hoog op het lijstje van Google.

Over het algemeen is er niet zoveel gewijzigd tov. de functionaliteit in de oude omgeving, behalve dat het nu mogelijk is om voortaan opgeloste fouten door te geven aan Google. Zij zullen dit dan controleren en doorvoeren indien het is opgelost.

Mijn ervaring is overigens dat Google hier redelijk snel aandacht aan besteedt. Ter illustratie: onlangs was er een indexeringprobleem wat ik had opgelost en doorgegeven, en binnen vijf dagen had Google deze gecontroleerd en opnieuw geïndexeerd.

Om hoog te scoren in Google blijft de populariteit, en dus de inkomende links, ontzettend belangrijk. Binnen de nieuwe omgeving is een nieuw rapport geïntroduceerd om te controleren hoe het hiermee voor jouw website is gesteld.

Dit nieuwe rapport is overigens een samenvoeging van de twee rapporten in de oude omgeving. Persoonlijk vind ik dit wel een hele verbetering op deze manier, het is een stuk helderder.

Volgt de rest snel?

Mijn persoonlijke mening was dat Google Search Console met de nieuwe layout eerder een achteruitgang was dan een vooruitgang. Want in de nieuwe layout waren er namelijk slechts een aantal functies overgenomen vanuit de oude versie.

Gelukkig zien we nu dat er steeds meer functies worden overgeheveld. Dit is trouwens ook wel tekenend voor de werkwijze van Google. Het was misschien logischer geweest om eerst de complete nieuwe versie te ontwikkelen en dan pas over te gaan.

Van de andere kant, zo houden ze het wel spannend voor de online marketeers onder ons!

Ook succesvol adverteren met Google AdWords?
Bekijk onze cursus Google AdWords, onze Google AdWords dienst of vul ons formulier in


Adverteer jij al via Google AdWords? Vraag dan onze gratis Google AdWords Quickscan aan!

Reageren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Terug naar top