Conversietip: zorg voor reviews!

27 mei, 2011

Als mensen online een product willen aanschaffen zijn er verschillende factoren die bepalen of de aankoop bij jou wordt gedaan of bij een concurrent. Ook de keuze van merk en model is afhankelijk van de informatie die de potentiële koper te zien krijgt of al bezit. Deze koper zal voor zijn aankoop meestal ook nog proberen extra informatie in te winnen over zijn keuze van aankoop. Een belangrijke informatiebron voor het aankopen van een product zijn: reviews!

Reviews

Reviews hebben een grote waarde omdat deze informatie voor de koper veel geloofwaardiger is dan de informatie die de webwinkel aanbiedt. Ook al staan deze reviews op dezelfde website! Zelfs reviews met een licht getinte negatieve aard kunnen door een goede respons van de webwinkel nog steeds leiden tot een conversie verhogende review.
Aanbevelingen door andere zorgt voor hogere conversie. En dan hebben we het nog niet eens over aanbevelingen die gedaan worden door onze vrienden!

Hoe krijg je reviews?

Om te zorgen dat je klanten een review schrijven zijn verschillende tactieken mogelijk. Ik zie steeds meer websites die hier gebruik van maken op verschillende manieren. Zaken die verloot worden onder de mensen die een review geschreven hebben enz. Maar een simpele en effectieve manier om aan een review te komen is volgens mij nog steeds de meer persoonlijke benadering. Dit via de bedankpagina waar je de koper bedankt en iets gratis geeft als deze een review zou willen schrijven over het aangekochte product. Na een week stuur je de klant een herinneringsmail met een link naar de reviewpagina.
Dit is inderdaad wel een kleine investering die je zult moeten maken. Maar dit wordt meestal snel terugverdiend omdat mensen sneller een product zullen kopen dat duurder is maar veel goede reviews heeft gehad! Ook blijven deze reviews een toegevoegde waarde hebben voor de websites. Door het vragen van een review op de bedankpagina kun je gaan sturen voor welke producten je een review wilt . Op die manier kun je meer gerichte productconversies gaan bereiken.

Meer tips?

Uiteraard zijn er nog veel meer mogelijkheden om aan reviews te komen. We zijn dan ook erg benieuwd welke tactieken jullie hiervoor gebruiken, zodat we daar allemaal van kunnen leren. We horen jullie tips graag in de reacties hieronder!

Ook succesvol adverteren met Google AdWords?
Bekijk onze cursus Google AdWords, onze Google AdWords dienst of vul ons formulier in


Adverteer jij al via Google AdWords? Vraag dan onze gratis Google AdWords Quickscan aan!

  1. Goede post, wij zijn gestart met het vragen van een review, zonder iets er voor terug te doen. En mensen vullen het gewoon in, en als ze nog een vraag / klacht hebben reageren ze op het mailtje ipv het online neer te zetten.
    Me conversies zijn niet verhoogd sinds ik meerdere reviews heb.
    @Harry, je kan ze misschien naar een gastenboek / review pagina sturen over je shop, Dus hoe beoordeel mensen de shop.

  2. Uit onderzoek is gebleken dat direct 5 dollar geven bij een enquete meer responses oplevert dan een beloning te geven van 50 dollar als de enquete wordt opgestuurd.
    Dat op zichzelf is al opmerkelijk. De 5 dollar creëert een gevoel van 'iets terug willen doen' en dat is een sterke psychologische trigger.
    Zeker het testen waard lijkt me op een dezelfde soort manier maar dan met reviews vragen.

  3. Goeie tip, maar hier gaat het alleen om reviews over producten. Hoe zit het met reviews over je bedrijf, de afhandeling en service? Zijn die niet ook heel waardevol?

  4. Is het nou goed om de reviews te laten indexeren door Google of is dat geen goed idee.. ?
    Ik vraag me namelijk af of de reacties van klanten wel zo relevant zijn en ik zie ze nou niet zo 1,2,3, zoekwoord rijke zinnen schrijven uit zichzelf.
    Groetjes

Reageren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *