Profile views omzetten in telefoongesprekken! Zo doe je dat.

26 maart, 2019
Leestijd: 4 minuten

Als je mijn andere artikelen hebt gelezen weet je dat ik vaak zeg: ga in gesprek met je doelgroep, dit is zo ontzettend belangrijk! Als ‘Social Seller’ is het natuurlijk al onderdeel van je strategie om zelf het gesprek aan te gaan. 😉 Dit doe je onder andere door het uitnodigen van je doelgroep en hen te voorzien van interessante nieuwe kennis.

Je strategie werpt zijn vruchten af wanneer de situatie zich omkeert en je doelgroep de moeite neemt om jóuw profiel te bekijken!

Ik denk daarom dat we ‘profile views’, ofwel ‘profiel bekijkers’ op LinkedIn moeten behandelen als gemiste telefoongesprekken. Net zoals we elke dag onze mail, voicemail en whatsapp checken. Je checkt het en geeft een reactie.

We moeten uitzoeken wie ons op LinkedIn bezoekt. In dit artikel deel ik een aantal templates met je, zodat je hiermee aan de slag kunt.

Mensen bezoeken je profiel met een reden, je zit in hun gedachten. Misschien hebben ze jouw post gelezen of ben je genoemd in een bericht van een gemeenschappelijke connectie.

Hoe dan ook, ze hebben jouw profiel bekeken.

Hier zijn een aantal stappen om het meeste uit je LinkedIn bezoekers te halen.

1: Schakel ‘Who’s Viewed Your Profile’ in, bij je instellingen.
2: Kijk goed naar je bezoekers, en bepaal met wie je wilt connecten.

LinkedIn onderscheidt verschillende soorten connecties

Eerstegraads connectie: met wie je al een connectie hebt.

Tweedegraads connectie: dit is een connectie van jouw eerstegraads connectie.

Van beide soorten connecties kan je profileviews ontvangen. Deze persoon kan bijvoorbeeld jouw profiel hebben bekeken n.a.v. een bericht, post of dergelijke.

Het kan ook zijn dat zij bijvoorbeeld een bericht van jou hebben geliket of gedeeld. Deze meldingen ontvang je terug onder het tabblad meldingen of notifications (als je taal op engels hebt staan). Je kunt hen dan direct even een bedankje sturen! 🙂

Wat stuur je naar een eerstegraads connectie?

Bij een eerstegraads connectie zou je dit bericht kunnen sturen:

Beste [NAAM],

Het is al enige tijd geleden dat we zijn geconnect op LinkedIn, en ik dacht dat het wel zinvol is om weer even bij te praten en onze visies te delen’.
[geef een inhaker..ga eventueel in op hun bijdragen of activiteiten op LinkedIn]

Hoe belangrijk is [ONDERWERP] voor jou?
Groeten,
[JOUW NAAM]

Wat stuur je naar een tweedegraads connectie?

Als het een tweedegraads connectie is kun je dit verzoek sturen:

Beste [NAAM],
Bedankt voor het bezoeken van mijn LinkedIn-profiel, ik heb ook jouw profiel bezocht. Het lijkt mij leuk om te connecten met jou als [FUNCTIE].

Ik deel veel inzichten over [ONDERWERP]. Ik hoop dat je er open voor staat.

Houd jij je hier ook mee bezig?
Groeten,
[JOUW NAAM]

Het doel is hier om op een zo laagdrempelig mogelijke manier een antwoord te ontlokken. Als je een antwoord ontvangt kun je een telefoongesprek plannen.

Als je jouw LinkedIn-profiel goed hebt ingericht kan dit ‘de bron’ zijn die jouw doelgroep waarde biedt. De kans dat je deze connecties kan omzetten in telefoongesprekken is vele malen groter.

Connectieverzoek geaccepteerd?

De volgende stap is om je potentiële nieuwe prospect een (welkomst)bericht te sturen als hij/zij jouw uitnodiging om te connecten geaccepteerd heeft.

Controleer je LinkedIn-inbox op nieuwe connecties en stuur hen vervolgens een welkomstbericht:

Beste [NAAM],
Bedankt voor het connecten.
Ik zie op jouw profiel [IETS PERSOONLIJKS, vind bijv. een aanknopingspunt over hun activiteiten op LinkedIn of functieprofiel].

Onlangs heb ik een artikel geschreven over [ONDERWERP] voor [FUNCTIE].
Wellicht is dit wel interessant: [LINK NAAR ARTIKEL]

Ik ben zeker benieuwd naar jouw mening hierover.

Groeten,
[JOUW NAAM]

Vervolgstap: Plan een telefoongesprek.

Bij een positief antwoord kan je sturen op een telefoongesprek. Hierin kun je dan bekijken wat je voor elkaar kunt betekenen.

Beste [NAAM],
Bedankt voor je reactie.

[ANTWOORD OP DE VORIGE REACTIE].

Ik zie kansen voor jullie op het gebied van [GEBIED].
Graag zou ik eens met je willen praten over wat we voor [bedrijf X en bedrijf Y] hebben gedaan.

Schikt het jou om a.s. [data en tijdsvoorstel – 2 opties] te bellen zodat we kort die kansen kunnen doornemen?

Groeten,
[JOUW NAAM]

TIP: Als je een gratis LinkedIn-profiel hebt zie je de laatste 5 personen die jouw profiel hebben bezocht in de afgelopen 90 dagen. Voor Premium members kun je tot 90 dagen alle profiel-bekijkers terugkijken!

Profile views creëren is een zeer mooi begin om de ideale doelgroep aan jou te laten snuffelen.

Dit is soms zelfs efficiënter dan bijvoorbeeld websitebezoekers, waarbij je niet altijd weet wie dit zijn geweest.

En wat ik in al mijn artikelen en content adviseer: ga niet verkopen! Probeer je doelgroep oprecht te helpen. Bekijk en onderzoek of jouw dienst of product écht een oplossing biedt en of jullie daadwerkelijke een goede match zijn.

De berichtgeving is natuurlijk afhankelijk van je branche, doelgroep selecties. Daarom hebben we de voorbeelden uit dit artikel wat neutraler gehouden. Als je jouw totale strategie op LinkedIn juist hebt staan, dit wil zeggen een klantgericht-profiel, de juiste doelgroep selecties, salesfunnels en tooling, kun je deze leadmachine hard laten draaien!

Sommige salesprofessionals hebben tientallen profielbezoeken per dag. Zij hebben hun LinkedIn-inbox omgetoverd tot een leadgeneratiesysteem waarin ze dagelijks conversaties met hun doelgroep hebben en ze echt verder helpen om omzet en nieuwe klanten binnen te halen.

Hoe mooi zou het zijn om geconnect te zijn met jouw ideale doelgroep?
Bedenk je eens wat je kunt bereiken…

Wil jij op de automatische piloot leads genereren uit LinkedIn?
View my profile 😉 en laat een bericht achter!

Wil jij een gratis tip ontvangen voor jouw website?

Graag wil ik jou voorzien van een gratis gepersonaliseerde tip voor jouw website. Interesse? Klik dan op de onderstaande link.

Ja, ik wil graag een gratis tip.

Met zijn onderneming Een Succesvol Bedrijf helpt Massimo B2B-bedrijven om via Social Selling een fundament neer te zetten en om in contact komen met hun doelgroep. Zonder plan wordt de strijd op LinkedIn niet gewonnen. Alleen trainen is niet genoeg. Hij implementeert, begeleidt en staat veel ICT bedrijven zoals Arval, Ilionx en Ortec bij om via een duidelijke aanpak, snel een groot netwerk op te bouwen. Gastblogger Massimo leert je een strategisch contentplan te gebruiken zodat jij continu ‘top of mind’ bent bij de doelgroep, daar gekwalificeerde leads uitkomen en zij voor jou zullen kiezen. Meer weten van Massimo? LinkedIn - Website

Reageren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *