Interessante informatie halen uit je interne zoekopdrachten

Vaak zijn we bezig met zoekmachine optimalisatie en zoekwoorden waar we op gevonden willen worden.

Maar hoe zit het met de zoekopdrachten binnen je eigen website? Wist je dat daar ontzettend veel informatie uit te halen is? Wanneer je bijvoorbeeld ziet dat er veel gezocht wordt binnen je website op een bepaald onderwerp weet je dat er vraag naar is. Behandel je dit onderwerp nog niet op je website? Doen!

Helaas is het echter niet heel eenvoudig om te zien waar bezoekers op zochten binnen je website. Je kunt wel in je logfiles gaan grasduinen maar er zijn andere manieren.

Eén daarvan is via Google Analytics. In de onderstaande video leg ik je uit hoe je alle zoekopdrachten binnen je website kunt zien.

[media:http://s144.photobucket.com/albums/r163/geenenk/wmvzoekopdrachten.flv]

Ook succesvol adverteren met Google AdWords?
Bekijk onze cursus Google AdWords, onze Google AdWords dienst of vul ons formulier in


Adverteer jij al via Google AdWords? Vraag dan onze gratis Google AdWords Quickscan aan!

  1. @ Henri..'goed scoren' is goede rankings of goede conversie ? Als het enkel het eerste is dan denk ik dat je beter voorrang geeft aan andere pagina's die wel conversies met zich meebrengen.

  2. Ben ik niet volledig met eens..je kan in de top 3 staan voor een zeer competitief keyword maar als daar geen of heel slechte conversies zijn (maar wel heel veel verkeer vb.) dan hangen ze in geen geval samen.

    De regel die ik meestal hanteer voor een money site....als ik met een keyword geen geld/leads/wat dan ook kan binnen doen via een adwordscampagne , dan denk ik er niet aan om daar 'seo werk' te gaan instoppen.

  3. Ik zie in Google Analytics dat 60% van mijn bezoekers binnen 10 seconden de site weer verlaat. Dat kan verschillende oorzaken hebben, zoals de Adword en de keywords geven andere verwachtingen, dan die zij op de site aantreffen. Mijn vraag is die 60% een normaal gemiddelde en kun je in de Analytics ook zien op welke keywords gezocht is.

  4. Hey Herman,

    Als je met een exit zit van 60% dan heb je echt een probleem. Maar heb je het over de bounce rate of de exits ? Bij verkeersbronnen kan je zien van waar je bezoekers komen, zowel organisch als adwords, advertenties, etc..

  5. Zowel de verkeersbronnen als de tip uit het verhaal van Karel mbt. search opties gebruik ik weer om nog meer exposure te realiseren. Zo blijkt uit beide dat er op mijn site http://www.overenover.nl meermalen naar een bepaald product is gezocht, waarop ik een aanbieding heb geplaatst op de homepage. Omdat de aanbieding direct weer gekoppeld is aan mijn portfolio genereer ik daar ook weer extra traffic. Daarnaast inderdaad wanneer een zoekopdracht niet gevonden wordt als een speer iets plaatsen!

    Een enorm voordeel van de een goede accessibility icm google analytics

Reageren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Terug naar top