Hoeveel is één bezoeker waard?

Waarde per unieke bezoekerOm te kunnen bepalen hoeveel één bezoeker waard is en hoeveel één bezoeker dus maximaal mag kosten (om geen verlies te draaien) moeten we eerst een aantal andere waardes uit kunnen rekenen.

We zullen de volgende waarden moeten weten voor een bepaalde tijdsspanne:

  • Totaal aantal verkopen
  • Omzet
  • Kosten
  • Aantal unieke bezoekers

Om de visitor value (waarde per bezoeker) te berekenen ga je als volgt te werk:

Stap 1: Bereken je winst
Allereerst moet je gaan berekenen wat je winst is over een bepaalde periode. We gaan in dit voorbeeld uit van drie maanden. Je winst bereken je door je omzet (let op: omzet is zonder BTW!) te verminderen met je kosten. Je kosten zijn bijvoorbeeld hosting van die drie maanden, arbeidsuren, inkoopprijs enz.. In formulevorm ziet het er dan als volgt uit:

Omzet "“ kosten = winst

Stap 2
Deel de winst van de drie maanden door het aantal unieke bezoekers dat je in die drie maanden op je website hebt gehad.

Bijvoorbeeld:

Gegeven:

Omzet van januari tot en met maart = €9800,-
Kosten van januari tot en met maart = €2900,-
Aantal unieke bezoekers januari tot en met maart = 8600

Allereerst gaan we de winst berekenen. We doen dan omzet min de kosten = €9800 - €2900 = €6900.

Dan delen we de winst door het aantal unieke bezoekers = €6900 / 8600 = 0,80

De visitor value oftewel waarde per unieke bezoeker  is dus €0,80 (80 eurocent).

Wanneer je nu dus bezoekers in kunt kopen voor minder dan 80 eurocent maak je dus winst. Stel dat je bezoekers inkoopt via Google Adwords voor 20 eurocent maak je dus 60 eurocent winst per bezoeker afkomstig van Adwords. De waarde per bezoeker is dus zeer belangrijk voor het bepalen van maximale cost per click die je bereid bent om te betalen bij je advertentiecampagnes!

Voor degene die geïnteresseerd is heb ik een simpel excelbestand gemaakt waarmee je eenvoudig de waarde per bezoeker kunt berekenen.

Download hier het excelbestand (rechtermuisklik en dan "doel opslaan als...)

Verder kun je als je de bovenstaande gegevens weet ook de conversieratio berekenen. Je conversieratio is het percentage wat daadwerkelijk koopt of de gewenste actie onderneemt (bijvoorbeeld inschrijven op een nieuwsbrief).

Je conversieratio bereken je door het aantal verkopen te delen door het aantal bezoekers en dit dan maal honderd te doen (want conversieratio is een percentage).

Bijvoorbeeld:

Je hebt in de maand mei 125 verkopen gerealiseerd en er zijn in totaal 3500 unieke bezoekers op je website geweest die maand. Je conversieratio is dan:

(125 verkopen / 3500 unieke bezoekers)*100 = 3,57%

Ook succesvol adverteren met Google AdWords?
Bekijk onze cursus Google AdWords, onze Google AdWords dienst of vul ons formulier in


Adverteer jij al via Google AdWords? Vraag dan onze gratis Google AdWords Quickscan aan!

  1. Leuk artikel! Lekker origineel! En van dat Excelbestand: ik denk dat de meesten hier dit niveau economie nog wel aankunnen 😉

  2. Hoi Karel,

    Ik heb een zoekmachine en heb daarom geen producten, hoe zou ik dan de waarde van een bezoeker kunnen berekenen?

    De zoekmachine heeft nu meer dan 200.000 bezoekers per maand, voorheen was dit 15 miljoen totdat Google ons uit zijn index had gegooid.

    Wij hebben bovenaan iedere pagina een banner van 970 x 250 en zouden dit willen verkopen voor een vast bedrag per maand.

    met vriendelijke groet,

    Gino

    1. Dag Gino,

      Op zich is dat best eenvoudig. Je deelt het bedrag wat je maandelijks binnenhaalt met de site door het aantal bezoekers.

      Dus stel dat je 200.000 bezoekers per maand hebt en €10.000,- omzet is één bezoeker 1000/200000 = €0,05 waard.

Reageren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Terug naar top