10 gewoontes van succesvolle Social Sellers op LinkedIn

26 februari, 2019

Het zal je niet ontgaan zijn. Er zijn een aantal mensen op LinkedIn die steeds weer goed scorende content weten te maken. Je hebt vast meegekregen dat videocontent rijzende is op LinkedIn. Volgens de voorspellingen zal dit alleen maar meer worden.

Maar het zijn niet alleen de video’s die goed scoren. Er komen ook veelvuldig posts voorbij die bijna- of helemaal uit tekst bestaan. Lees snel verder wat de succesfactor van dit soort posts is!

Wat is nu het patroon in de opbouw van de meest succesvolle LinkedIn berichten?

Ik ben hier eens wat dieper ingedoken door de best scorende titels en onderwerpen te analyseren.

De meest succesvolle berichten lossen ‘iets’ op voor de lezer. Het geeft een nieuw inzicht, behandelt een nieuwe trend, deelt kennis en kan op zijn tijd zelfs humoristisch zijn.
Voor dit laatste geldt: zolang de context zakelijk is #pleasekeeplinkedinprofessional ;-).

LinkedIn-gebruikers zijn op zoek naar praktische content, trends en kennis binnen hun vakgebied. Daarnaast zijn veel gebruikers op zoek naar een baan of bezig hun persoonlijke netwerk op te bouwen en er zijn gebruikers die willen ontdekken hoe ze hun doelen kunnen behalen.

De best scorende titels op LinkedIn

Content begint met een titel of soms gelijk met een inleiding. Afhankelijk van het type post.

Wat werkt hier?

Onderstaand opsomming toont de meest voorkomende woorden in titels of inleidingen van succesvolle LinkedIn-berichten:

  • Hoe
  • Waarom
  • Zo
  • Woorden als: gewoontes - eigenschappen - belangrijke - essentiële - onmisbare- succesvolle
  • Fouten
  • Medewerkers
  • Carrière
  • Dit kun je leren van
  • Toekomst
  • Tips
  • Een getal… 7 tips, 10 zondes, etc.

Vooral berichten met ‘Hoe’- en de ‘Waarom’-titels worden vaker gedeeld. Dit zijn veelal de berichten met waardetoevoegende content die met een beetje geluk ook nog ‘lekker weglezen’. Omdat het waarde toevoegt en velen het van nature prettig vinden om anderen te helpen, wordt de content makkelijker gedeeld.
Maak daar dus gebruik van wanneer je een LinkedIn-post of -artikel schrijft.

Zie bijvoorbeeld onderstaand artikel van Gary Vaynerchuck. Zijn titel start met een getal en de woorden ‘essentieel’ en ‘tips’. Hierdoor word je als lezer getriggerd...zeker wanneer je aan het begin van je carrière staat. En ook al ben je een tijdje op weg, dan nog kunnen hier interessante of herkenbare tips tussen staan. Je hebt het gevoel dat je iets mist en je wilt even zeker weten dat deze “essentiële tips” niet aan je voorbij gaan.

Eén van de meest gelezen posts kwam vorig jaar van een influencer David Egan. Het was een eenmalige post die tot de verbeelding sprak en mensen aan het denken zette. De post riep in principe op wat mensen willen weten.

Ook deze post heeft betrekking op carrière en succes. Vaak zijn dit soort artikelen gericht op een specifieke bedrijfstak. Verhalen van influencers worden veel gedeeld maar wanneer jouw verhaal en schrijfstijl écht interessant en uniek is kun je ook een zeer groot bereik genereren.

6 tips voor succesvolle LinkedIn-content

Over het algemeen is er geen magische formule waarmee je zorgt dat je LinkedIn-post viral gaat. Wel kun je ervoor zorgen dat je post meer potentie heeft om viral te gaan. Content moet echt ergens over gaan. Het moet inhoud hebben!
Met alleen maar promotionele content trek je geen lezers. ‘Added value’, daar draait het om.

Hierbij mijn 6 tips voor succesvolle content op LinkedIn. De eerste voel je waarschijnlijk al aankomen…

Tip 1. Schrijf over succes

Psst…heb je wel gezien wat de titel van dit artikel is...;-)

Er is een reden waarom je het artikel aangeklikt hebt. De meesten van ons streven ernaar om het zakelijk beter te doen. LinkedIn is een perfecte plek om daar advies over in te winnen. Binnen succes zijn er twee onderwerpen die goed scoren:

  • persoonlijk succes: carrièreadvies, persoonlijke vaardigheden, leiderschap;
  • zakelijk succes: team-management, sales, vooruitgang, trends in het bedrijfsleven.

Tip 2. Deel advies en maak het persoonlijk

Geef praktisch advies waar iemand echt iets mee kan. Je kunt bijvoorbeeld schrijven over het verhogen van verkoop, maar ook over hoe je met een lastige werkgever of een vervelende collega omgaat. Zolang het maar bijdraagt aan de oplossing die jouw doelgroep wenst.

Tip 3. Schrijf in oplossingen

Schrijf altijd over de exacte problemen en uitdagingen van jouw ideale doelgroep. Tip: Wil je daar de juiste titel bij verzinnen? Bekijk hier de 50 krachtigste Formule titels voor LinkedIn blogposts.

Tip 4. Focus op werk

Kun je iemand helpen beter te worden in zijn werk? Schrijf er dan over! Dat kun je doen door tips te geven over hoe je het wél moet doen, maar je kunt ook tips geven om veelgemaakte fouten te voorkomen.

Neem lezers mee in jouw vakgebied en geef ze een kijkje in de toekomst. Houd ook trends in de gaten zodat je dit weer met je netwerk kan delen.

Tip 6. Hou je vast aan wat eerder al gewerkt heeft

Heb je een succesvol format ontdekt? Maak er gebruik van!
Natuurlijk kun je ook een succesvolle post schrijven die niet aan deze tips voldoet.

Wil je toch een zetje in de goede richting, dan kunnen deze tips je helpen met de start naar succes op LinkedIn. De tips hebben hun effectiviteit bewezen en zullen dat ongetwijfeld blijven doen.

Naast dat je met deze tips zelf al goede stappen kunt maken als Social Seller op LinkedIn, draag je ook bij aan de waarde van LinkedIn. Hoe meer mensen en bedrijven inhoudelijk sterke content maken, hoe waardevoller LinkedIn wordt als volwassen Social Media platform.

Ook succesvol adverteren met Google AdWords?
Bekijk onze cursus Google AdWords, onze Google AdWords dienst of vul ons formulier in


Adverteer jij al via Google AdWords? Vraag dan onze gratis Google AdWords Quickscan aan!

Met zijn onderneming Een Succesvol Bedrijf helpt Massimo B2B-bedrijven om via Social Selling een fundament neer te zetten en om in contact komen met hun doelgroep. Zonder plan wordt de strijd op LinkedIn niet gewonnen. Alleen trainen is niet genoeg. Hij implementeert, begeleidt en staat veel ICT bedrijven zoals Arval, Ilionx en Ortec bij om via een duidelijke aanpak, snel een groot netwerk op te bouwen. Gastblogger Massimo leert je een strategisch contentplan te gebruiken zodat jij continu ‘top of mind’ bent bij de doelgroep, daar gekwalificeerde leads uitkomen en zij voor jou zullen kiezen. Meer weten van Massimo? LinkedIn - Website

Reageren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *