Weet je wat mij verbaast op LinkedIn?

Ik ben ruim een half jaar echt actief op LinkedIn. Daarvoor had ik wel een account, maar was ik alleen gelinked met een paar echte vrienden. Tegenwoordig is het een belangrijke leadgenerator en ben ik sinds vorige week zelfs de trotse "owner" van een nieuwe groep:

Nu ik meer tijd besteed op LinkedIn, verbaas ik me zo nu en dan wel hoe sommige ondernemers keer op keer dezelfde boodschap mailen naar hun gehele netwerk. Elke twee weken krijg je dan van zo iemand een mail voor een nieuwe workshop, een netwerkbijeenkomst, een nieuwe groep of iets dergelijks. Volgens mij werkt dit eerder negatief dan positief. De enige reden dat ik deze connecties dan ook nog niet heb verbroken is dat ik voor deze groep nog een aparte marketingactie in petto heb.

Zelf ben ik van mening dat je met mail best vijf of zes keer per jaar je producten of diensten onder de aandacht mag brengen bij je connecties. Zorg wel dat je boodschap iets interessants voor de ontvanger heeft, anders kan je beter niets sturen. In elk geval voor het merendeel van de ontvangers. Dus kom met een echt nieuwe dienst cq product, of een echt nieuwe features of een echt uniek voordeel.

Een ander punt waar ik me enorm over verbaas is hoe sommige ondernemers "Discussions" misbruiken om zichzelf of hun product aan te bieden. Gebeurt dit onder "jobs" of "news" dan is dit natuurlijk prima. Reclame maken onder "Discussions" is niet alleen slecht voor je imago, er zijn zoveel slimmere manieren.

Twee eenvoudige manieren die veel beter werken:

Onder je naam kan je een slim profiel maken van een product wat je wilt promoten. Wanneer je nu in een aantal groepen een aantal inhoudelijk sterke discussies voert, dan komt elke keer onder je foto je boodschap naar voren. Na een paar weken kan je van boodschap wisselen waarmee je een ander product in de picture kan plaatsen. Het is natuurlijk wel belangrijk dat je hiervoor groepen kiest waar jouw doelgroep lid is. Ook zou ik geen groepen kiezen met minder dan 500 Á  600 leden omdat anders je exposure minimaal is.

Een andere manier is het regelmatig, ongeveer één maal per week, wisselen van je status update. In principe is deze wisseling zichtbaar voor iedereen in je directe netwerk. Je kunt dit wisselen sinds kort ook koppelen aan je Twitter account, zodat elke nieuwe tweet automatisch een nieuwe status update geeft. Dit is goed voor je persoonlijke profilering. Zelf vind ik het altijd grappig als je ineens reacties krijgt op je status update.

Ook succesvol adverteren met Google AdWords?
Bekijk onze cursus Google AdWords, onze Google AdWords dienst of vul ons formulier in


Adverteer jij al via Google AdWords? Vraag dan onze gratis Google AdWords Quickscan aan!

  1. Ik vind persoonlijk álle twitter berichten doorsturen aan je linkedin contacten niet gepast.

    Wat zal het je netwerk schelen dat je op de trein staat te wachten of dat je kindje weer schattig in de camerafoon keek? Afgezien daarvan raakt de linkedin feed vervuild met 50X p/d twitterende connecties.

    Als je iets op twitter meldt wat voor linkedin spannend is (nieuwe job, succes, whatever) dan is daar de #in hashtag voor.

  2. Die "discussions" die door sommigen gestart worden om hun product of dienst maar aan te prijzen, zijn inderdaad veel te doorzichtig en irritant. Dat gaat tegen de principes van sociale media in. Een discussie gebruiken om je product of dienst beter te maken, kan wel heel nuttig zijn en komt niet, of in ieder geval veel minder, spammerig over.

    Gebruik LinkedIn dus niet zomaar weer als extra marketingkanaal. Start authentieke discussies of discussies om bijvoorbeeld de gebruikservaring te verbeteren. Dan doe je recht aan een SOCIAAL medium als LinkedIn.

  3. Ik ben akkoord met het artikel. Ik zou graag nog willen toevoegen dat LinkedIn een netwerk-tool is. Jezelf "promoten" doe je best niet hier, zo werkt het niet.

    Het is echter wel de ideale tool om je te profileren als specialist in je vakgebied. Netwerken is daarbij min of meer gelijk gesteld aan het geven van input. Door opgemerkt te worden ga je daar ook business uit kunnen halen.

    Wat mij alvast aardig op weg heeft geholpen: http://www.hoe-linkedin-nu-echt-gebruiken.com/

  4. Beste Karel,

    Verbaas(d) staat nog in de url alias. Als internetmarketeer weet je best hoe een 301 redirect moet. Voor de geïnteresseerden: met het Drupal cms worden zulke redirects automatisch uitgevoerd met de Path redirect module.

  5. @peter Soms is het inderdaad een interpretatie van de lezer maar in de meeste gevallen kan je daar gerust zelf een onderscheid in maken. Als je uitgangspunten "helpen" en "kennis delen" zijn, zal zoiets niet snel verkeerd worden opgevat.

Reageren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Terug naar top