Seizoensgebonden producten? 't begint eerder dan je denkt!

Nu de feestdagen voor de deur staan begint het voor sommige online ondernemers weer druk te worden. Want Sinterklaas komt voor hen niet op 5 december! Nee, voor hen is Sinterklaas al gearriveerd.

Veel mensen zoeken seizoensgebonden producten (voor het gemak schaar ik de feestdagen hier ook onder) en diensten ruim voor dat het daadwerkelijk begint. Maar hoe kun je nu weten wanneer mensen beginnen met zoeken? En hoe weet je nu wanneer hét moment is om te beginnen met adverteren? In dit artikel geef ik twee methode om dit te onderzoeken!

Google Trends
De eerste manier is via Google Trends. Wanneer je daar bijvoorbeeld Sinterklaas intypt zie je het volgende (ik heb alleen het jaar 2007 gekozen).

Google Trends

Zoals je aan de afbeelding ziet begint dit eind November begin Oktober. Dit is dus de ideale periode om bijvoorbeeld Sinterklaaspakken oid. te binnen verhuren. Een ander groot voordeel is dat wanneer je bijvoorbeeld via Adwords zou adverteren dat er nog maar weinig concurrentie is. En weinig concurrentie betekent minder betalen per klik!

Google Insight Search

De tweede manier is via het nieuwe Google Insight Search. Dit programma biedt nog wat uitgebreidere statistieken dan Google Trends.

Google inside search

Zo worden er bijvoorbeeld ook de zogenaamde “Rising Searches" aangegeven. Zoekopdrachten die snel stijgen in populariteit:

Rising Searches ZGoogle insight

Conclusie:

Wanneer je seizoensgebonden producten of diensten aanbied kunnen deze tools bijzonder waardevol zijn. Zorg dat je de concurrentie voor bent en op tijd begint met adverteren!

PS: ook wanneer je geen seizoensgebonden producten aanbied is het erg leuk om met deze tools te spelen! Geef bijvoorbeeld eens je hoofdzoekwoord in en kijk eens welke maanden er het meeste op wordt gezocht"¦

Ook succesvol adverteren met Google AdWords?
Bekijk onze cursus Google AdWords, onze Google AdWords dienst of vul ons formulier in


Adverteer jij al via Google AdWords? Vraag dan onze gratis Google AdWords Quickscan aan!

  1. Helaas is er geen spyfu voor onze markt hier en de data van spyfu wordt slechts 1x per kwartaal vernieuwd dus echt accuraat is die niet.

    Spyfu wordt vooral gebruikt om adwords camapgnes te rippen van elkaar 😮

    Dave

  2. Leuke bijdrage Karel!

    Ook al duurt je 'seizoen' maar een maand of twee, drie, dan nog zou je eigenlijk gedurende het jaar regelmatig bezig moeten zijn met de betreffende verkoopactiviteit. Als je in oktober nog eens begint met de optimalisatie en de linkbuilding van een verkoopkanaal dat in november al moet knallen, dan is dat eigenlijk al aan de late kant.

Reageren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Terug naar top