Meer bereik met Responsive Search Ads

25 april, 2019

De afgelopen periode krijgen steeds meer accounts de mogelijkheid om Responsive Search Ads (RSA) toe te passen. In dit artikel leg ik je graag uit wat dit soort advertenties zijn en wat hier de voordelen van zijn.

Zoals gezegd is het nog niet voor alle accounts mogelijk om Responsive Search Ads toe te passen. Dit wordt geleidelijk aan uitgerold, omdat dit nog een bèta-functie is. Hieronder vertel ik hoe dit in zijn werk gaat.

Staat onderstaande mogelijkheid er voor jouw account niet in? Dan is je account hier nog niet gereed voor. Het zal niet lang meer duren voordat dit voor alle accounts mogelijk is.

De voordelen van Responsive Search Ads

In het verleden werd het altijd aangeraden om meerdere advertenties in één advertentiegroep toe te passen, omdat je hierdoor kunt achterhalen welke combinatie van koppen en beschrijvingen het beste resultaat oplevert. Het A/B-testen van advertenties was vaak een tijdrovend proces.

Zo werkt het

Door Responsive Search Ads in te zetten is dat verleden tijd. Hiermee is het namelijk mogelijk om meerdere koppen (maximaal 10) en beschrijvingen toe te voegen (maximaal 4), waarmee Google gaat rouleren om de combinatie mogelijk te maken die het beste converteert of de meeste klikken oplevert. Wel kun je zelf aangeven of een kop altijd op plek 1, 2 of 3 moet komen te staan. Dit doe je wanneer je bijvoorbeeld het zoekwoord waarop je target altijd wilt laten zien in de eerste kop. Daarmee zorg je ervoor dat kop 2 en kop 3 rouleren met de koppen die je hebt opgegeven.

De advertentie laat altijd maximaal 3 koppen en maximaal 2 beschrijvingen zien in de zoekresultaten. Google rouleert ook met de beschrijvingen die je opgeeft. Ook hier kun je aangeven dat een beschrijving altijd getoond moet worden.

Door dit in te zetten is het niet per se meer nodig om Expanded Text Ads te maken, omdat Responsive Search Ads zelf diverse combinaties maakt die je anders zou verdelen over 2 of 3 Expanded Text Ads.

Op dit moment is het aan te raden om Responsive Search Ads toe te voegen aan de bestaande advertentiegroepen en mee te laten draaien bij de al ingezette advertenties. Het is op dit moment dus een toevoeging.

Aangezien Responsive Search Ads op basis van het algoritme van Google keuzes maakt, heeft het ook een leerperiode van twee tot drie weken nodig. Houd hier dus rekening bij met het analyseren van de resultaten.

Heeft jouw account al de mogelijkheid om Responsive Search Ads toe te passen? Ik ben erg benieuwd, laat het weten in de comments!


Ook succesvol adverteren met Google AdWords?
Bekijk onze cursus Google AdWords, onze Google AdWords dienst of vul ons formulier in


Adverteer jij al via Google AdWords? Vraag dan onze gratis Google AdWords Quickscan aan!

Rick Doornbos is binnen KGOM verantwoordelijk voor het managen van verschillende accounts op het gebied van online marketing. Daarnaast draait Rick ook nog aan de knoppen op Google Ads gebied. Op regelmatige basis schrijft Rick over de verschillende online marketing interesses.

Contact: LinkedIn | E-mail

Reageren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *