Hoe promoot je je showroom, zowel online als offline?

door | 25 januari 2021 | Internet Marketing, Uncategorized

Wat erg belangrijk is bij een showroom is het promoten van de showroom. Want hoe komen de klanten anders naar je winkel? Simpelweg niet! Hoe breng je je product onder de aandacht? Als klanten niet weten dat de showroom bestaat of wat er te koop is gaan ze er niet heen. Uit onderzoek is gebleken dat 90% van de aankopen in de winkel begint met een online zoekopdracht. Wat betekent dit voor jouw showroom? 

Inhoudsopgave

  1. Waarom zou je jouw showroom promoten?
  2. Op welke manier kan je online jouw showroom promoten?
  3. Op welke manier kan je offline jouw showroom promoten?
  4. Waar moet een showroom aan voldoen?
  5. Conclusie

1.Waarom zou je jouw showroom promoten?

In een showroom verkoop je producten met twee kenmerken: Het is een product dat mensen slechts Ć©Ć©n of twee keer in hun leven aanschaffen. En het is een relatief duur product, waar de klant dus veel aandacht aan besteedt voordat die het aanschaft. 

Promotie is onderdeel van de marketingmix, die bestaat uit de 4 Pā€™s. Promotie is dus een belangrijk aspect. Promotie houdt in alle communicatie van een bedrijf die gericht is op het stimuleren van de verkoop.  Een showroom moet simpelweg gepromoot worden. Promotie is een heel belangrijk aspect. Zo weet de klant dat jouw showroom bestaat en wat voor producten jij aanbiedt. Naamsbekendheid generen is dus een belangrijke reden om te promoten. 

De promotie kan zowel online als offline plaatsvinden. In deze tijd speelt internet een hele belangrijke rol. De klant begint zijn reis op internet. Ze zoeken op Google naar producten. De concurrent krijgt een tal van opties en mogelijkheden te zien. Maar je wilt graag dat de klant voor jou kiest! 

Offline promotie kan in deze tijd ook deel uitmaken van je promotie, maar online promoten is het belangrijkste! Offline promotie kan de online promotie ondersteunen. 

2.Op welke manier kan je online jouw showroom promoten?

Er zijn verschillende manieren waarmee je jouw showroom online kan promoten. De manieren die hieronder worden aangegeven kunnen het best samen gebruikt worden voor de promotie:

Lokale SEO

Tegenwoordig kun je makkelijk verdwijnen in de chaos van reclame-uitingen. Hoe val jij nu op ten opzichte van je concurrenten? Hoe kun jij jezelf regionaal profileren? Mensen die een showroom bezoeken komen meestal uit de buurt van je showroom. 

Als je een website hebt, dan zul je ongetwijfeld al aandacht besteden aan zoekmachine optimalisatie (SEO). Dat moet ook wel, want als je dat niet doet komt jouw website nooit op de eerste pagina van de zoekresultaten in Google terecht. Veel bedrijven hanteren echter een te brede SEO-strategie. Deze richt zich vaak op een landelijke of misschien zelfs internationale doelgroep. Daar is eigenlijk niet veel mis mee, maar het is belangrijk om daarnaast ook aandacht te besteden aan lokale SEO.

Bijvoorbeeld je hebt een keukenshowroom in Deventer. Je richt je dan waarschijnlijk al op keywords zoals keuken, keukenapparatuur, kookeiland ect. Het probleem met deze woorden is dat het woorden zijn met een hoge concurrentie. Vrijwel alle keukenboeren proberen met deze woorden bovenaan in de zoekresultaten op Google te komen en dat maakt het erg lastig om bovenaan te komen. Je kunt je bijvoorbeeld gaan richten op woorden als: keukens Deventer, keukenapparatuur Deventer, kookeiland Deventer ect. 

Lokale SEO heeft dus een groot voordeel

Je kunt hoger scoren in de zoekresultaten op Google. Wanneer je zoekwoorden gericht zijn op een bepaalde plaats of regio heb je minder concurrentie dan wanneer je je richt op algemenere zoektermen.  

Lokale SEO heeft helaas ook een nadeel

Het nadeel van lokale SEO is dat het een doorlopend proces is, je moet er constant mee bezig zijn. Je moet geregeld nieuwe landingspaginaā€™s en content publiceren om hoog te scoren in de zoekmachine Google. 

Online adverteren 

Via Google Ads kan er online geadverteerd worden. Je kan Google Ads gebruiken om online vindbaar te worden. Google Ads is het advertentieplatform van Google. Hierin kun je advertenties creĆ«ren en inzetten om jouw showroom te promoten. Google Ads kent vele soorten campagnes, Ć©Ć©n van de interessante opties is om gebruik te maken van een lokale campagne. Lokale campagnes maken gebruik van Google advertenties om klanten naar je showroom te brengen. 

Promoot jouw showroom op social media

Door middel van Facebook of Instagram kan je ervoor zorgen dat mensen in je buurt je showroom waarnemen. Hierbij is het dus belangrijk dat de showroom makkelijk te vinden is, zowel online als offline. Ontwikkel je aanwezigheid met social media. Zorg dat je adres, openingstijden en de beste manieren om je te bereiken up-to-date zijn, zodat mensen jouw winkel kunnen bezoeken en contact met je kunnen opnemen. Als je dit hebt gedaan kun je gaan adverteren op Facebook. Met de advertentiedoelstelling ā€˜Winkelverkeerā€™ kun je mensen in de buurt van je winkel bereiken. Een mooie functie hiervan is de dynamische lokalisatie. Hierbij worden de advertenties, kaarten en call-to-actions automatisch getoond aan mensen op basis van hun nabijheid ten opzichte van de showroom. Je kan bijvoorbeeld een advertentie aanmaken waarin je de showroom laat zien aan de hand van hoge kwaliteit afbeeldingen. Hieraan voeg je een activerend stuk tekst waarin je de bezoeker leidt richting de een landingspagina op jouw website. Deze landingspagina moet vervolgens geoptimaliseerd zijn om klanten aan te moedigen een bezoek te brengen aan de showroom. 

Reviews

Reviews zijn erg belangrijk. Het vertrouwen van de bezoeker in jouw webwinkel wordt vergroot. Mogelijke klanten zien graag dat anderen tevreden zijn over de aankoop of service bij jouw winkel. Vaak geeft slechts een klein deel van de klanten een review. Je kunt op verschillende manieren klanten aansporen om een review achter te laten. 

Google Mijn bedrijf

Google Mijn Bedrijf is een gratis tools van Google. Met deze tool kun je een lokale bedrijfsvermelding aanmaken en beheren in Google Zoeken en Google Maps. Hiermee kunnen potentiƫle klanten jouw showroom zien wanneer ze een lokale zoekopdracht uitvoeren. Met een Google Mijn Bedrijf ben je dus lokaal beter vindbaar voor jouw doelgroep.

Pinterest

Pinterest kan je gebruiken om je showroom onder de aandacht te brengen. Veel mensen bevinden zich nog in de oriĆ«ntatiefase en zijn op zoek naar verschillende nieuwe ideeĆ«n. Pinterest is een ideaal kanaal voor showrooms die zich bevinden in bijvoorbeeld interieur, huis decoratie of tuinbouw. Verkoop je bijvoorbeeld tuinoverkappingen? Dan zou je gesponsorde pins kunnen aanmaken met fotoā€™s van opgeleverde projecten en die targeten op een bepaald gebied rondom je showroom. Bij Pinterest geldt hoe ā€˜ā€™mooierā€™ā€™ de fotoā€™s, des te beter deze scoren.

Google Maps

Een showroom kan je ook promoten via Google Maps. De belangrijkste kenmerken van Google Ads zijn: 

  • De zoekopdrachten van klanten zijn altijd lokaal.
  • Google Maps biedt directe call-to-actions.
  • Google Maps resultaten worden automatisch vertoond in de normale zoekresultaten van Google.

3.Op welke manier kan je offline jouw showroom promoten?

Als je eenmaal de klant van online naar offline hebt gekregen (ROPO) is het natuurlijk belangrijk dat de klant positief over je showroom denkt. Het is belangrijk om te weten hoe klanten tevreden worden en waarom zij een aankoop doen. Daarnaast is het belangrijk dat zij jouw showroom adviseren aan anderen.  

Tips voor de showroom

Maak duidelijk dat je er bent

Zorg ervoor dat je zichtbaar bent voor eventule klanten die langs jouw showroom lopen.

Creƫer beleving

Zorg ervoor dat er sfeer heerst in de showroom. Laat klanten de sfeer die ze thuis willen creĆ«ren ervaren. Zo kunnen zich goed voorstellen hoe het product in hun huis staat. Dit is bijvoorbeeld erg belangrijk met een keuken. 

Houdt rust in de winkel

Zorg voor een duidelijk overzicht. Het is belangrijk dat er geen chaos in de winkel is. Het is belangrijk dat de winkel rustig oogt en dat het opgeruimd is. Het is belangrijk dat klanten makkelijk kunnen vinden wat ze zoeken. Zorg er ook voor dat de inrichting rust uitstraalt. 

Zorg dat de klant de weg kan vinden

Het is belangrijk dat klanten de weg in de showroom kunnen vinden. Zorg voor duidelijke borden,zodat klanten weten waar iets staat. Zorg desnoods voor dat er bij de ingang een plattegrond is van de showroom of geef mensen een plattegrond mee als ze binnenkomen. 

Geef aandacht

Niemand bezoekt je winkel ā€˜zomaarā€™. Een klant die bijvoorbeeld op de tweede Paasdag alleen maar komt om te kijken, heeft over een jaar misschien een nieuwe vloer of gordijnen nodig. Het prettige bezoek aan jouw winkel kan hem dan net over de streep trekken.

Snelheid

Zorg ervoor dat de producten die zij willen aanschaffen, ook al stellen ze verschillende dingen samen snel leverbaar is. Deze korte levertijd kan bijvoorbeeld van pas komen als mensen per direct opzoek zijn naar bijvoorbeeld een badkamer. 

Garantie

Zorg voor een goede garantie, niet alle showrooms garanderen garantie.

In lokale media adverteren

Vrijwel iedere buurt in Nederland heeft een eigen huis-aan-huisblad met lokaal nieuws en advertenties, daarin kun je een advertentie plaatsen voor jouw showroom. 

4. Website voor de showroom

De website van een showroom is van groot belang. Mensen oriĆ«nteren eerst online. Ze komen waarschijnlijk via Google bij je binnen. Ze komen terecht op je website, maar deze website moet wel aan bepaalde eisen voldoen zodat de klant daadwerkelijk naar de showroom komt. 

  • De website moet snel laden, anders haken klanten af
  • De website moet goed werken op de mobiel en tablet
  • De website moet gebruiksvriendelijk zijn, de klant moet gemakkelijk de weg kunnen vinden op de site
  • De kleuren die je op de website gebruikt moeten afgestemd zijn op de huisstijl
  • Op de website moet de juiste content staan

Als je dit allemaal goed in orde hebt, is de kans groot dat de klant zich op jouw website oriĆ«nteert en uiteindelijk naar de showroom komt. 

5. Conclusie

Promotie is onderdeel van de marketingmix, die bestaat uit de 4 Pā€™s. Promotie is dus een belangrijk aspect. Promotie houdt in alle communicatie van een bedrijf die gericht is op het stimuleren van de verkoop.  Een showroom moet simpelweg gepromoot worden. Promotie is een heel belangrijk aspect. De promotie kan zowel online als offline plaatsvinden. In deze tijd speelt internet een hele belangrijke rol.

Er zijn verschillende manieren waarmee je jouw showroom online kan promoten

  • Lokale SEO
  • Google Ads
  • Promoot jouw showroom op social media
  • Reviews
  • Google Mijn Bedrijf
  • Pinterest
  • Google Maps

Tips voor de showroom

  • Maak duidelijk dat je er bent
  • CreĆ«er beleving
  • Houdt rust in de winkel
  • Zorg dat de klant de weg kan vinden
  • Geef aandacht
  • Snelheid
  • Garantie
  • In lokale media adverteren

De website van een showroom moet aan bepaalde eisen voldoen

  • De website moet snel laden, anders haken klanten af
  • De website moet goed werken op de mobiel en tablet
  • De website moet gebruiksvriendelijk zijn, de klant moet gemakkelijk de weg kunnen vinden op de site
  • De kleuren die je op de website gebruikt moeten afgestemd zijn op de huisstijl
  • Op de website moet de juiste content staan

Als je aan al deze punten voldoet, kun je je showroom optimaal promoten. Wanneer je bijvoorbeeld goede advertenties hebt, maar je website werkt niet, heeft het niet veel zin om te promoten. Alles moet in orde zijn om een goed resultaat te behalen. 

Nader kennismaken?

Wil je graag meer informatie over onze dienstverlening en weten wat wij voor jouw showroom kunnen betekenen? Vul dan het contactformulier in en we nemen binnen Ć©Ć©n werkdag contact met je op. Bellen mag uiteraard ook: 085 208 21 00.

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *