Google gooit AdWordsmanagement op zijn kop?!

Met het uitrollen van het nieuwe rapport, "AdWords zoekfunnels", gaat Google een flinke stap in de goede richting. Middels dit rapport is het namelijk mogelijk om te zien welke zoekopdrachten mensen hebben uitgevoerd alvorens tot een conversie over te gaan.
Google lijkt hiermee alvast een antwoord te hebben op critici die het "last click principe" hekelen. Bij dit principe krijgt de laatste klik voor een conversie alle eer, en wordt de conversie toegekend aan deze laatste klik. Iets wat volgens critici niet eerlijk is.
In dit artikel duik ik eens wat dieper in deze materie, ga je mee?

AdWords Search Funnel rapport

Er is op verschillende websites al geschreven over dit nieuwe rapport. Het originele bericht vind je hier, het bericht op Marketingfacts hier. Om het principe nog beter te begrijpen adviseer ik je om de onderstaande video eens te bekijken:

Let op, dit rapport is vooralsnog niet beschikbaar in Nederland, maar ik verwacht dat dit niet lang meer zal duren.

Last click contribution principe

Dit is een vrij eenvoudig principe waarbij de laatste klik dus alle eer krijgt. Niet eerlijk volgens zeggen veel mensen, en ik ben het daar volledig mee eens. Met dit nieuwe rapport gaat Google dus al een grote stap richting een eerlijker principe, waarbij je elk contactmoment een bepaalde waarde gaat geven.
Helaas geldt dit nieuwe rapport alleen nog maar voor AdWords. Maar het is niet ondenkbaar dat Google in de toekomst ook andere contactmomenten gaat meenemen (organisch, banners). Vanaf dan wordt het heel interessant. Maar tegelijkertijd verandert er dan ook veel in ons vakgebied. Iets waar ik overigens wel al naar uitkijk.
De eerste stap is dus gezet, en ik hoop dat Google hier snel verder mee gaat!

AdWordsmanagement op zijn kop!

Het mag duidelijk zijn dat AdWordscampagnes, nu deze data straks beschikbaar komt, voortaan anders gemanaged moeten worden. Want zoekwoorden die we nu nog uitsluiten (denk vooral aan brede zoekwoorden) dragen misschien wel bij aan de conversies. Iets wat we dus met die nieuwe rapporten snel gaan kunnen zien.
Hier schuilt ook wel weer het spreekwoordelijke addertje. Want door deze nieuwe functie gaat Google uiteraard nog meer geld verdienen. Want brede zoekwoorden kosten nu eenmaal ook meer geld. En middels dit nieuwe rapport is de kans groot dat men toch wat vaker op brede zoekwoorden zal gaan adverteren.
Eigenlijk toch wel mooi om te zien dat Google gebruikers tevreden kan stellen, maar er tegelijkertijd ook weer meer geld mee kan verdienen! Slimme jongens daar"¦

Ook succesvol adverteren met Google AdWords?
Bekijk onze cursus Google AdWords, onze Google AdWords dienst of vul ons formulier in


Adverteer jij al via Google AdWords? Vraag dan onze gratis Google AdWords Quickscan aan!

  1. Google zorgt er wel steeds voor dat werken met Adwords een taak is voor iemand die weet waar hij mee bezig is. Hierbij zorg Karel er steeds voor dat iedereen het laatste nieuws krijgt op dit vlak. Doe zo verder.......

    1. Ik denk dat als je binnen een bedrijf 1 persoon aanwijst die adwords/ google beheerd je best wat kosten kunt besparen dan door dit door een prof. te laten doen. Wel zijn er uiteraard trainingen nodig om dit onder de knie te krijgen.
      Hier zijn steeds meer bedrijven als deze (karel geenen/ yargon) mee aan de slag gegaan de laatste tijd.

  2. Hoi Karel,
    Je informatie (vooral jouw eigen filmpjes) zijn erg duidelijk. Dank daarvoor. Keep up the good work!
    Vraagje: is de optie reporting>conversions>search funnels al beschikbaar in NL? Ik kon de optie nog niet 123 vinden.
    De Automatic Rules zijn inmiddels wel beschikbaar. Moet je even aanpassen op je site.
    Bvd.
    Groeten Marleen

Reageren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Terug naar top