Gebruik Facebook apps voor meer leads!

25 september, 2014

Ook voor Facebook heb je - als het goed is 😉 - een strategie, waarbij je tevens een aantal doelen hebt opgesteld, zodat je gericht aan de slag gaat.
Om je doelen te behalen kun je ook Facebook apps inzetten. Standaard zijn dit bijvoorbeeld de tabs evenementen, notities en Facebook video. Maar je kunt zelf ook tal van apps toevoegen aan je pagina.
Apps worden namelijk aan de lopende band ontwikkeld door externe partijen. Met die apps is bijna alles mogelijk. Denk aan inschrijfformulieren, spelletjes, wedstrijden, het reserveren van een kamer in een hotel of een tafeltje voor twee in je favoriete restaurant. De ene toepassing is misschien wat lastiger (technisch gezien) dan de andere, maar er is voor iedere paginabeheerder wat wils!
In dit artikel vind je tips en inspiratie om apps op jouw Facebookpagina effectief in te zetten voor jouw business.

Waar vind ik de apps op mijn Facebook bedrijfspagina?

Apps worden op twee manieren weergegeven op je Facebookpagina. Ze verschijnen in de balk onder je omslagfoto, met de titel van de tab:
apps beheren
Én met een afbeelding in de linkerkolom op de pagina:
Facebook apps op fanpage
 
Tip: zorg ervoor dat je niet te lange titels gebruikt, anders worden deze afgebroken. Zolang je binnen de 26 tekens blijft (incl spaties) zit je goed en ziet het er netjes uit.

Streef jij deze doelen al na met je Facebookpagina?

Apps zijn er niet alleen om je Facebook pagina leuker en interactiever te maken. Maar moeten ook bijdragen aan het behalen van de doelen van je Facebook strategie.
Doelen die je bijvoorbeeld kunt nastreven met de apps:

  • Inschrijvingen verhogen voor je nieuwsbrief;
  • Downloads van coupons of content;
  • Maken van een aankoop of afspraak;
  • Fans mee laten doen aan een actie.

Voordat je straks enthousiast aan de slag gaat met het inzetten van apps, even het volgende: niet alle apps zijn geschikt voor mobiel gebruik. Houd hier rekening mee wanneer je kiest voor een bepaalde app, want het aantal mobiele gebruikers zal alleen nog maar verder stijgen.
Mobiel gebruik Facebook

Bron

Onthoud daarom het volgende: wanneer je een tab wilt promoten onder je fans (omdat je een actie houdt, wedstrijd start of je fans de mogelijkheid geeft om via Facebook een afspraak bij je te maken) deel dan altijd de link die geschikt is voor ALLE soorten gebruikers! Tegenwoordig is het in steeds meer apps mogelijk om een link te krijgen naar de app-pagina die ook voor mobiele gebruikers geschikt is. Gebruik diezelfde link ook in de advertenties die je maakt om acties op je tabs te promoten.

Mailinglijst uitbreiden via Facebook apps

Laat fans hun e-mailadres invullen op de Facebook pagina zodat jij je mailingslijst uit kunt breiden.
Denk dan aan het beschikbaar stellen van unieke content (PFD handleiding bijvoorbeeld) of een coupon die direct na het invullen van het e-mailadres gedownload kan worden.
Of zoals C&A op hun pagina doet, inschrijven op de nieuwsbrief betekent direct 10% korting ontvangen op je volgende aankoop:
Facebook tab nieuwsbrief
Actief in de B2B markt? Bied dan bijvoorbeeld een websitescan, 10 minuten gratis adviesgesprek, of interessante whitepaper aan als incentive.
Via een app waarin je iframes kunt laden is dit erg goed mogelijk, zeker wanneer je een goede pagina op de website hebt die je één op één zou kunnen gebruiken.
Met de Static HTML app van Thunderpenny is het zelfs mogelijk om direct een website url in te geven die je wilt gebruiken als Facebook tab.

Zorg er wel voor dat de pagina die je wilt gebruiken op Facebook een “uitgeklede" pagina is, dit betekent dat er geen afleidend menu of sidebar wordt weergegeven, maar alleen de content die er voor je Facebook gebruikers op dat moment toe doet.

Laat klanten zien wat je in huis hebt

Gebruik de apps om ten toon te stellen wat jij fans te bieden hebt. Denk als restaurant of café bijvoorbeeld aan een menukaart.
Gebruik als bed & breakfast of hotel de tab recensies, vraag klanten actief om deze achter te laten op je Facebook pagina!
Facebook app recensies vb hotel
Een recensie verschijnt namelijk ook op de tijdlijn van de persoon die de recensie achter laat.
Uiteraard kun jij als lokaal bedrijf ook prima gebruik maken van recensies op je Facebookpagina. Hiervoor moet je pagina wel de categorie “Lokaal bedrijf" hebben, dan is het namelijk mogelijk om deze standaard app te activeren. Daarnaast moet je een bedrijfsadres hebben toegevoegd aan de pagina.
Je kunt de categorie aanpassen bij de Instellingen van je pagina!

Acties en wedstrijden promoten via apps

Zoals al eerder is genoemd zijn incentives (zoals bijvoorbeeld e-books of kortingsbonnen) een goede manier om e-mailadressen te verzamelen via Facebook.
Maar vergeet wedstrijden en acties niet! Nu denk je misschien aan “Like and win" acties, maar dat is absoluut niet de bedoeling! Lees hier meer over dergelijke acties.
Ik bedoel hier acties die je bijvoorbeeld met de (gratis!) app AgoraPulse kunt houden.
Ze hebben een heleboel leuke mogelijkheden om interactie op je pagina te vergroten middels testen, quizes en wedstrijden.
Facebook AgoraPulse
 

Tot slot

Alle genoemde apps hebben op hun eigen website een heleboel informatie beschikbaar over het juist installeren van de betreffende apps op Facebook.
Maak jij gebruik van een fangate of likegate op je pagina?
Vanaf 5 november zal dat niet langer mogelijk zijn. Facebook heeft afgelopen zomer de algemene voorwaarden gewijzigd.
“You must not incentivize people to use social plugins or to like a Page. This includes offering rewards, or gating apps or app content based on whether or not a person has liked a Page. It remains acceptable to incentivize people to login to your app, checkin at a place or enter a promotion on your app's Page. To ensure quality connections and help businesses reach the people who matter to them, we want people to like Pages because they want to connect and hear from the business, not because of artificial incentives. We believe this update will benefit people and advertisers alike."
Zorg er dus voor dat je de tabs nu al gaat vervangen voor nieuwe interessante content voor je fans. Want Facebook heeft helemaal gelijk: het is belangrijker dat men je liked omdat ze je in het echt ook “leuk vinden". Het gaat erom dat ze oprecht de connectie met je aan willen gaan. Niet omdat je een mooi lokkertje aanbiedt en vervolgens je tijdlijn vult met promo's!
Maak jij al actief gebruik van Facebook apps? Laat een reactie achter!
 

Ook succesvol adverteren met Google AdWords?
Bekijk onze cursus Google AdWords, onze Google AdWords dienst of vul ons formulier in


Adverteer jij al via Google AdWords? Vraag dan onze gratis Google AdWords Quickscan aan!

    1. Dankjewel voor je reactie Jeroen. De tabs die je noemt worden inderdaad niet meer gebruikt. Gebruiken momenteel alleen de tabs waarin we downloads beschikbaar stellen. Zoals de Facebook actie gids en de handleiding voor FB fan-gating. 😉

Reageren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Terug naar top