Btw-verhoging, webwinkels let op!

25 september, 2012

Per 1 oktober aanstaande wordt de btw verhoogd, van 19 naar 21 procent. Dit geldt voor alle producten en diensten die niet vrijgesteld zijn en buiten het 6 procent tarief vallen. Dit heeft uiteraard gevolgen voor webwinkels. Alle btw-berekeningen moeten worden aangepast, hoe ga je hiermee om?

Leveringsdatum bepalend

Het is erg belangrijk om de tarieven tijdig in de webshop aan te passen. Hierbij is niet de facuurdatum, maar de leverdatum bepalend! Wordt het product na 1 oktober bezorgd bij de klant, dan moet daarover 21% btw worden afgedragen. Zelfs wanneer de bestelling en facturatie voor 1 oktober afgerond zijn. Daarentegen: is er in september een bestelling gedaan en geleverd, maar pas op of na 1 oktober gefactureerd? Dan blijft het btw-tarief voor die betreffende order 19%.

B2B relatief makkelijk

Webwinkels die alleen leveren aan zakelijke klanten hebben het relatief makkelijk. Hun klanten kunnen namelijk de 2%, (wanneer er teveel in rekening is gebracht), gewoon weer terug vragen van de Belastingdienst. De extra administratieve lasten en boekhouding blijven helaas.

Btw-verhoging wel of niet doorberekenen?

Levering aan consumenten daarentegen zorgt voor een extra dilemma: bereken je de btw-verhoging wel of niet door aan de klant? Er zijn verschillende strategieën om hiermee om te gaan.
De meest webwinkels tonen op hun site de prijzen inclusief btw. Daarbij zijn deze vaak optisch aantrekkelijk, bijvoorbeeld €69,-, pas je hier de nieuwe btw op toe dan kom je uit op een prijs van €70,16. Een rare prijs om te zien, kies je er dan voor om de 2% zelf op te vangen?
Christian Waijers, online marketeer bij Mijnwebwinkel heeft een aantal strategieën beschreven voor webwinkeliers om met de btw-verhoging om te gaan:

  • Check de komende dagen, de laatste dagen van september, alvast de meest verkochte artikelen, behoud je bij een gelijke prijs niet voldoende marge? Pas dan de prijzen meteen aan en verklein het risico om omzet mis te lopen.
  • Experimenteer met de prijzen. Wacht het na 1 oktober even af en bekijk bij enkele van je meest verkochte producten wat het effect is van een prijsverhoging.
  • Behoud het huidige prijsniveau en gebruik de btw-verhoging als promotiemiddel: bv. “btw omhoog, prijzen ongewijzigd!" of geef tijdelijk een extra korting: “btw omhoog, prijzen omlaag!". Na verloop van tijd kun je de prijzen alsnog omhoog bijstellen.
  • Neem dit moment om je prijsbeleid te evalueren. Bekijk wat de concurrent doet en naar de ontwikkeling en de vraag naar het product. Verhoog of verlaag daarna de prijzen om ervoor te zorgen dat de winst nagenoeg gelijk blijft, of zelfs stijgt.

Pas het overal aan!

Vergeet tenslotte niet om alle vermeldingen over het btw-tarief tijdig aan te passen. Let niet alleen op de website, check ook facturen van leveranciers en bij de eigen boekhouding de tarieven en btw-codes. Wil je meer informatie? Bekijk dan hier de pdf de meest gestelde vragen en antwoorden over de btw-verhoging van de Rijksoverheid.
Weet jij al hoe je de btw-verhoging gaat aanpakken? Laat een reactie achter!

Ook succesvol adverteren met Google AdWords?
Bekijk onze cursus Google AdWords, onze Google AdWords dienst of vul ons formulier in


Adverteer jij al via Google AdWords? Vraag dan onze gratis Google AdWords Quickscan aan!

  1. Wij passen onze prijzen per 1 oktober niet aan. De klant blijft hetzelfde betalen als voor 1 oktober en wij nemen die 2% BTW verhoging wel voor lief.
    Wij werken veel met langlopende offertes en willen de klant niet confronteren met een prijsverging gedurende de geldigheid van de offerte.
    Ook al bestelt men nog voor 31-12-2012 voor uitvoering (vloerverwarming) in 2013, ook dan houden we de eenmaal aangeboden prijs aan (al was deze incl. 19% BTW) We factureren vanzelfsprekend wel met 21%.....
    De prijzen aanpassen per 1-1-2013 is vroeg genoeg.

  2. Ook wij passen de prijzen niet aan per 1 oktober. De prijzen blijven hetzelfde omdat dit nu mooie/afgeronde prijzen zijn en wij nemen die 2% BTW verhoging voor lief.
    We gaan eerst kijken wat er bij anderen gaat gebeuren en mogelijk passen we het in 2013 bij een nieuwe collectie aan.
    Komend weekend houden we onze maandelijkse weekend-deal voor de nieuwsbrieflezers en geven dan 19% korting, dus berekenen we geen BTW! (Normaal is er bij een weekend-deal 20% korting dus er verandert niet veel voor deze actie).

  3. Nog nergens gelezen dat het voor bedrijven net interessant kan zijn om te wachten tot ná 1 oktober met het aanschaffen van diverse producten. Er zijn namelijk nog genoeg bedrijven die de prijs niet meteen verhogen, als je er dan 21% uit kan halen ipv 19% is dat toch weer 2% voordeel 😉

    1. Marijn,
      De BTW die je betaald zul je moeten afdragen. Of dit nou 19 of 21% is.
      Je hebt inderdaad wel voordeel dat als een leverancier zijn prijzen incl BTW hetzelfde houdt en wel 21% op de factuur zet dat je 2% bespaart. (zoals Aart Dijs schrijft).

Reageren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *