Zo krijg je meer klanten in de winkel

door | 24 november 2021 | Showroom marketing

Hoe zorg je ervoor dat potentiële klanten naar jouw showroom komen? Jouw potentiële klanten oriënteren zich online en doen vervolgens offline een aankoop in jouw showroom. Dit wordt ook wel ROPO genoemd (Research Online, Purchase Offline). Hoe krijg je de mensen dus van online naar offline? Wanneer iemand in Google zoekt naar een badkamer, meubel of keuken, hoe krijg je deze persoon dan naar jouw winkel?

  1. Het belang van online marketing voor jouw winkel
  2. Online marketing die je kunt inzetten
  3. Het belang van een website
  4. De uitstraling van jouw winkel
  5. Conclusie

1. Het belang van online marketing voor jouw winkel

Voordat je conversies kan behalen in jouw showroom dien je natuurlijk mensen naar jouw showroom te krijgen. Hoe krijg je nu mensen naar je showroom? Mensen oriënteren online en kopen offline. Zorg er dus voor dat je online zichtbaar bent voor de juiste doelgroep en dat je website goed geoptimaliseerd is.

Iemand is bijvoorbeeld op zoek naar een nieuwe badkamer, en deze potentiële klant oriënteert zich online in Google. Mensen bekijken vaak alleen de eerste pagina van Google. Dus vooral de bedrijven die bovenaan in Google staan trekken veel verkeer. Zorg er dus voor dat je bovenaan Google komt te staan voor de juiste doelgroep. Als je goed zichtbaar bent in de zoekmachines, dient jouw website ook van goede kwaliteit te zijn, zodat mensen niet uitstappen. Heb je door je website de interesse van je klant gewekt, dan is de kans groot dat deze persoon bij je winkel langskomt. Met behulp van online marketing krijg je dus meer klanten in de winkel.

2. Online marketing die je kan inzetten 

  • Google Ads: Met Google Ads kun je bovenaan komen als mensen zoeken naar bijvoorbeeld ‘keuken showroom in Deventer’. Je betaalt dan voor de advertenties, zodat je bovenaan komt en zichtbaar bent voor potentiële klanten. Zorg ervoor dat je je advertenties lokaal target. Als je een winkel in Deventer hebt. komen er vast geen mensen uit Den Bosch, dus die moet je dan ook niet targeten.
  • SEO: Zoekmachine optimalisatie is een onderdeel van online marketing. Met SEO probeer je een webpagina hoog te laten scoren in Google vanuit de organische zoekresultaten, dus resultaten die geen geld kosten.
  • Google Mijn Bedrijf: Met Google Mijn Bedrijf kunnen bedrijven hun online aanwezigheid beheren op Google. Door de bedrijfsinformatie duidelijk te vermelden en actueel te houden, zorg je ervoor dat klanten je kunnen vinden en alle benodigde informatie kunnen krijgen die ze nodig hebben. Zorg ervoor dat de openingstijden kloppen en dat er mooie foto´s van jouw showroom te vinden zijn. 
  • Website: Op je website kun je alle gegevens over jouw showroom tentoonstellen. Welke producten verkoop je, een contactformulier, mooie foto’s van je producten, etc. Mensen krijgen een indruk van jouw showroom door de website te bekijken. De website dient een goede indruk te geven van jouw showroom, maar ook technisch goed in staat zijn. Wanneer een website langzaam laadt, niet aanspreekt of wanneer mensen kunnen niet vinden wat ze zoeken haken ze af. 
  • Bing Ads: Bing Ads zou je ook kunnen gebruiken om vindbaar te worden. Bing is na Google het grootste online zoekplatform. 
  • Facebook Ads: Het is altijd goed om op social media actief te zijn is. Facebook is het grootste social media platform. Via Facebook kun je heel gericht je doelgroep targeten, zodat zij de advertenties van jouw showroom tegenkomen. 
  • Pinterest: Op Pinterest kunnen klanten inspiratie opdoen om te kijken welke soort keuken zij bijvoorbeeld mooi vinden. Via Pinterest kunnen potentiële klanten inspiratie opdoen. Via Pinterest kan je jouw producten bekend maken onder je doelgroep. 

3. Het belang van een goede website

Je hebt het voor elkaar gekregen dat mensen je website bezoeken. Nu moet je ervoor zorgen dat ze overgaan tot een conversie. Het is van groot belang dat jouw website van goede kwaliteit is. Aan welke eisen dient een website nu te voldoen:

  • Een goede call-to-action
  • Een duidelijke zoekbalk
  • De website dient op tablet, computer en telefoon goed te werken
  • In een oogopslag moet er te zien zijn wat je doet en wat voor producten je verkoopt
  • De website moet up-to-date zijn (laat bijvoorbeeld zien hoeveel er van een product op voorraad is)
  • Plaats een navigatiemenu op elke pagina
  • Geef zo veel mogelijk info met zo weinig mogelijke worden
  • Zorg voor een mooie lay-out
  • Zorg ervoor dat je huisstijl duidelijk is op de website
  • Duidelijke productfoto’s en productinformatie
  • Vermeld je USP’s

Als een website aan bovenstaande eisen voldoet, is de kans groot dat de klant op jouw website blijft om zich te oriënteren en daarna naar jouw winkel komt om een aankoop te doen. Kortom: meer klanten in de winkel.

4. De uitstraling van jouw winkel

Als de klant van online naar offline komt, moet je winkel natuurlijk wel aantrekkelijk genoeg zijn om naar binnen te stappen. Indien je winkel er onverzorgd van buiten uitziet, zullen mensen toch snel een negatief beeld krijgen. Denk hierbij een aan de volgende aspecten: 

  • Maak een mooie en opvallende etalage
  • Laat duidelijk zien dat jouw showroom hier gevestigd is door logo’s etc. te plaatsen
  • Zorg ervoor dat de straat er netjes uitziet
  • Zorg ervoor dat de buitenkant van je winkel er verzorgd uitziet (geen vieze ramen, graffiti op de muur)

5. Conclusie

Voordat je conversies kan behalen in jouw showroom dien je natuurlijk mensen naar jouw showroom te krijgen. Hoe krijg je meer klanten in de winkel? Mensen oriënteren online en kopen offline. Zorg er dus voor dat je online zichtbaar bent en je website van goede kwaliteit is. Je kunt hiervoor de volgende online marketing activiteiten inzetten:

  • Google Ads
  • SEO
  • Google Mijn Bedrijf
  • Bing Ads
  • Facebook
  • Pinterest

Je hebt het voor elkaar gekregen dat mensen je website bezoeken. Nu moet je ervoor zorgen dat ze overgaan tot een conversie. Het is van groot belang dat jouw website van goede kwaliteit is. Als de klant van online naar offline komt, moet je winkel natuurlijk wel aantrekkelijk genoeg zijn om naar binnen te stappen. Indien je winkel en onverzorgd van buiten uitziet zullen mensen toch snel een negatief beeld krijgen. Het is dus van essentieel belang dat je zowel online als offline zichtbaar bent.

Nader kennismaken?

Wil je graag meer informatie over onze dienstverlening en weten wat wij voor jouw showroom kunnen betekenen? Vul dan het contactformulier in en we nemen binnen één werkdag contact met je op. Bellen mag uiteraard ook: 085 208 21 00.

Klantervaringen

“De grootste klik met KGOM is de passie waarmee zij werken”

Hellen Eekhof – Flagstone Company