Waarom je dom bent als je Google+ niet gaat gebruiken

Ik heb goed en slecht nieuws voor je. Eerst het slechte nieuws? Je bent verplicht om naast Facebook, Twitter, Hyves en Linkedin ook actief te worden op Google+.
Het goede nieuws? Het gaat je een voorsprong geven op je concurrenten!
Waarom Google+ zo belangrijk wordt? Lees verder"¦

Social Media signalen in de zoekresultaten

De laatste jaren is er een verschuiving bezig binnen het wereldwijde web. Het sociale aspect wordt steeds belangrijker. Dit kunnen we ook zien aan de successen van bijvoorbeeld Facebook en Twitter.
Een tijd geleden is Google dan ook begonnen met de zogenaamde "social media integratie". Hierbij werden er bijvoorbeeld Twitterberichten hoger in de zoekmachines geplaatst. Of zag je wanneer iemand een bepaald artikel had getweet.
Misschien is het je al opgevallen? Twitter wordt niet meer geïntegreerd binnen Google!

Deal tussen Twitter en Google bestaat niet meer, wat nu?

Google en Twitter hadden een overeenkomst waarbij Twitter deels geïntegreerd werd in Google. Ik zeg hadden, want de overeenkomst is onlangs beëindigd.
Waarom deze overeenkomst niet is vernieuwd weet ik niet precies. Toch komt het voor Google misschien nog niet zo slecht uit. Ze hebben in de tussentijd namelijk een eigen social media platform uitgerold: Google+.

Wat zijn de voordelen voor search en social media signalen volgens Google?

Om beter te begrijpen waarom Google zelf een social media platform heeft ontwikkeld is het interessant om te weten wat zij nu als meerwaarde zien van social media in relatie met search. En dat zijn volgens Google twee zaken:

  1. Het "aanraad-principe": Wanneer iemand die jij kent en vertrouwt zegt dat een bepaalde website, restaurant of dienst goed is ben je eerder geneigd dit te geloven dan wanneer een wildvreemde dit zal doen:
  2. Het "expert-principe": Doormiddel van datgene wat je deelt op de social media kun je vaak afleiden waar iemand expert in is. Wanneer een dergelijk iemand iets zal aanraden (binnen zijn vakgebied) heeft zoiets meer waarde. Dit is ongeveer gelijk aan het "autoriteits-principe", waarbij iemand met veel volgers vanzelfsprekend wel iets belangrijks te vertellen heeft.

We zagen dit al terug bij de deal met Twitter. Regelmatig zag je zoekresultaten terugkomen die "getweet" waren door mensen die je volgde op Twitter.

Heft in eigen handen: Google+

Google ziet ook het succes van Twitter en Facebook. En Google ziet ook het belang van social media. Vandaar dat ze dus onlangs hun social media platform Google+ hebben uitgerold. Tevens hebben ze de +1 knop ontwikkeld, wat het "aanraad-principe" moet versterken.

Waarom is Google+ noodzakelijk?

Google is de grootste in search, zeker in de contreien waar wij ons bevinden. Daar kun je niet omheen. Dit betekent dat veel bedrijven (websites) voor een zeer groot deel afhankelijk zijn van Google.
Ondernemers zijn er dus bij gebaat om enerzijds een groot netwerk te onderhouden op Google+, veel content te delen op Google+ én de +1 knop actief te gebruiken / te integreren op de eigen website. Dit zal voor een grotere exposure zorgen binnen de doelgroep en uiteindelijk voor betere resultaten binnen de zoekmachine.
Want social media signalen zijn op dit moment al een rankingfactor binnen Google en dat zal alleen maar sterker worden!

Voor elk bedrijf interessant?

In de meeste gevallen: ja. Toch is er één groep die hier voornamelijk van kan profiteren: het ZZP-ers en het MKB. Dit zijn vaak bedrijven met een bepaalde specifieke kennis.
Om goed gevonden te worden in Google is het belangrijk dat je "gekend" bent. Dit doe je door kennis te delen en een netwerk uit te bouwen. En laat dat nu toevallig mogelijk zijn met Google+.

Andere social media vergeten?

Dit is duidelijk een pro Google+ artikel. Omdat ik ook echt van mening ben dat het noodzakelijk is:
Als de grootste zoekmachine ter wereld, waar je voor een groot deel van afhankelijk bent, een eigen social media platform ontwikkelt, en je weet dat social media een belangrijke factor gaat worden binnen het www en search, kun je er maar beter voor zorgen dat je het platform actief gaat gebruiken.

Toch is het natuurlijk niet zo dat je de andere kanalen moet vergeten. Zeker zolang zij nog veel groter zijn dan Google+ kan Google niet om hen heen. En aangezien zij de beste zoekresultaten willen voorschotelen zal Google de social media signalen van andere platformen moeten integreren in hun algoritme.

Wat nu? 3 belangrijke zaken:

  1. Voeg mij toe op Google+
  2. Klik hieronder op de +1 knop (delen via Twitter, Facebook en LinkedIn mag natuurlijk ook)
  3. Geef in de reacties hieronder je ongezouten mening!

PS: Google+ is nog in beta en op dit moment alleen op uitnodiging. Nog geen toegang tot Google+? Klik dan op de volgende uitnodiging: toegang tot Google+

Ook succesvol adverteren met Google AdWords?
Bekijk onze cursus Google AdWords, onze Google AdWords dienst of vul ons formulier in


Adverteer jij al via Google AdWords? Vraag dan onze gratis Google AdWords Quickscan aan!

  1. Er zijn redenen te bedenken waarom je liever wilt dat google+ mislukt. Dat je hoopt dat uiteindelijk te weinig mensen zich aanmelden.
    - Factor tijd is er eentje.
    - De monopolypositie op internet van Google.
    - Machtsmisbruik van Google. Waarom is de deal tussen twitter en google opheven?

  2. Google+ gaat zeker belangrijk zijn: Google bepaalt de volgorde van zoekresultaten dus ga er maar vanuit dat Google+ goed zichtbaar gaat zijn. Leuk om te lezen dat je verwacht dat het voor zzp-ers en het MKB positief kan zijn. Voorheen was search voor hen lastig had ik het idee. Wederom een interressant artikel Karel!

  3. Onlangs was ik op een verjaardag en daar sprak een jongetje over hoe hij mooie inswingers kon maken. Ik voetbal, dus was onder de indruk en vroeg nog wat door. Wat bleek: inswingers bij PlayStation. Dus heb ik hem naar buiten genomen, bal voor de voeten gelegd en het nogmaals gevraagd. (En hem de basistraptechniek voor een inswinger geleerd.)
    Voor jou, Karel, is de keuze eenvoudig, maar voor veel ZZP'-ers en MKB'-ers niet. We kunnen niet allemaal expert worden, dat is maar voor een klein aantal weggelegd. In een competitie met 18 clubs kan er elk jaar maar een kampioen worden en het merendeel van de clubs is bij voorbaat kansloos.

    1. Ik kan het volgens mij niet meer met je oneens zijn ;-).
      1) Waarom zou je geen expert kunnen worden? Sterker nog: is niet ieder goed bedrijf expert in zijn vakgebied?
      2) Er is ruimte voor meer experts. Verder valt er ook nog te denken aan locatie. Een makelaar hoeft alleen maar expert te zijn in zijn regio.
      3) De meesten denken zoals jij, vandaar dat het zo eenvoudig is om als expert erkend te wor den.
      4) Een netwerk uitbouwen binnen je vakgebied, ondanks dat jij niet dé expert bent, is altijd nuttig, en zal alleen maar voordelen opleveren.

    2. Hoi Karel,
      Bedankt voor het compliment dat ik een goed bedrijf ben. 🙂
      Ik beschouw mijzelf zeker als een expert en doe dat ook op Social Media. Maar ik geloof niet dat er ruimte is voor ons allen om expert te zijn. Kwestie van statistiek. Als er 40 makelaars in een stad zijn, dan kunnen er niet 40 experts zijn.
      Daarbij geloof ik ook niet, dat iedereen op experts zit te wachten, maar veel meer op basis van een vorm van vertrouwen (zoals de waard etc..) zal trachten te werken.
      Ik ben het zeker met je eens, dat er veel mensen zijn, die zichzelf niet durven te profileren als experts, waardoor het voor anderen makkelijker wordt. Toch schat ik jou (en mijzelf) hoger in, dan dat de expert status enkel te verkrijgen is door afwezigheid van relevante anderen.
      Ik ben het met je eens dat het belang van netwerken moeilijk overschat kan worden.

    3. Klopt. Maar wanneer zal men zo'n makelaar vertrouwen? Enerzijds als er goede reclame over wordt gemaakt (de dienst die hij verkoopt moet dus ook echt wel goed zijn).
      Echter door veel over je vakgebied te publiceren word je ook snel gezien als autoriteit, en gaan mensen je vertrouwen. Dus in dat opzicht denk ik dat men juist wel zit te wachten op een expert.
      Misschien moeten we het woordje expert ook wel vervangen door autoriteit (alhoewel deze natuurlijk dicht bij elkaar liggen).

  4. Je mag de impact van sociale media op dit moment niet overroepen. Google is duidelijk zelf nog aan het experimenteren. De komst van Google+ toont wel aan dat het Google menens.
    Akkoord met de stelling dat meer ondernemers gebruik zouden moeten maken van het Google+ maar dat gaat maar lukken als er ook een soort van bedrijfsprofielen komt.
    Het is immers duidelijk dat de mensen die nu op Google+ zitten, mensen zijn die al een Google profiel hadden. Ik zie echt niet in hoe je momenteel iemand zonder Google profiel, kunt aanzetten om een profiel aan te maken, enkel en alleen om de meerwaarde van Google+

    1. Dag Peter,
      Ik vraag me af hoe jij de impact van social media op dit moment niet "ziet". De voorbeelden spreken voor zich (succes Facebook, Twitter, maar ook een drama als Pukkelpop).
      Ik adviseer mensen inderdaad om Google+ niet te negeren omdat ik denk dat dit nog weleens van pas kan komen. Feit is dat de meesten al ontzettend veel tijd per dag spenderen aan social media. Waarom dan ook niet in Google+, aangezien dit voor velen de hofleverancier van bezoekers is, en social signals steeds beter in de zoekresultaten worden "geïntegreerd"?

    1. Met de AddThis plugin voor WordPress kun je nu de Google +1 knop toevoegen, daarnaast is deze plugin ook goed voor info over het gebruik van die social media knoppen op je site.

  5. Ik heb share buttons voor facebook, Twitter, Hyves en Google+. Twitter en Facebook zijn daarbij duidelijk winnaars. Google+ loopt niet hard.
    Ik worstel dan ook met mijn aanpak. Er zijn nog geen bedrijfspagina's en in de opbouw van mijn eigen netwerk zie ik vooral de internetters, webmasters, marketeers etc voorbij komen. Plus nog een groep innovators en kunstenaars.
    Ik neig nu dan ook meer naar Facebook omdat daar een grote groep mensen zit die daadwerkelijk actief posten. Ik vraag me af hoe Google+ zich gaat positioneren. Komt daar de massa nog langs en/of waarom zouden mensen overstappen van Facebook naar Google+?

    1. Ik begrijp wat je bedoelt. Ook hier loopt de +1 knop nog niet zo hard. Facebook heb ik trouwens ook mijn bedenkingen bij, zeker voor de zakelijk markt. Het lijkt erop dat Facebook vooral interessant is voor B2C en minder voor B2B.

  6. Ik ga tewerk op de statistiek van SEOMoz en eigen ervaring (ik heb trouwens met betrekking tot Pukkelpop metingen gedaan). Recent ook geluisterd naar een mevrouw van Google (die helemaal van Madrid naar Brussel kwam gevlogen voor een uiteenzetting van een goed uur).
    Tendens is duidelijk: social media is here to stay (ook in de SERP's). Zoals bij het klassieke SEO-verhaal zullen ook nu verschillende factoren een rol spelen. Een account aanmaken zonder strategie leidt tot niets.
    En in mijn ervaring zijn zelfstandige ondernemers vooral plantrekkers en niet zozeer planmakers. Daarvoor hebben ze ondersteuning nodig (van mensen zoals jij 😉
    Verder is het natuurlijk ook een kwestie van het juiste mannetje of vrouwtje. Want iemand moet het wel doen natuurlijk (daarvoor zijn er mensen zoals ik 😉

  7. Hallo Karel,
    Heb direct een Google+ account aangemaakt via een invite.
    Het werkwoord googelen zegt al genoeg. Voor een zzp als ik moet je mee op deze trein zoals je al aangeeft in het artikel.
    Dat Google en Twitter niet meer samenwerken lijkt mij niet interessant. Het gaat er toch om dat je in de zoekresultaten zichtbaar bent. En dat Google+ daarbij een mooi hulpmiddel is, is meegenomen! Uiteindelijk draait het om conversie die daar uit voort komt!

  8. Jammer dat Google zichzelf hier een beetje in de weg zit. Ik ben het helemaal eens met de stelling dat social media juist voor kleine ondernemers een fantastisch middel is om jezelf in de picture te zetten. Daarnaast biedt Google voor diezelfde groep ondernemers een prachtig platform om de volledige automatisering in 'de cloud' te zetten in de vorm van Google Apps. Probleem is alleen dat je met een Hoogle Apps account geen gebruik kunt maken van Google+ ! 🙁

    1. Heb het opgelost, had per ongeluk verkeerde datum ingevuld.
      google heeft me dan op non actief gezet (heb net even 0,30 USD overgemaakt) nu is account terug beschikbaar.
      Ben er wel niet zo blij mee dat google zo zonder verdere verificatie account direct op non actief gooit.
      Grts Philippe

  9. Laat anderen eerst maar eens die "nieuwe futuristische stofzuiger" van Google, Google+, uitproberen. Mocht het van de grond komen, dan ga ik m'n tijd er wel insteken. Ik zie het nog té weinig om er echt van onder de indruk te raken.

  10. Hoi Karel,
    Ben google plus aan het uit proberen. Snap het principe maar is goole hier niet veel te laat mee? Heeft Google zich niet verslapen. Ik denk dat Google SEO sleutel hier duidelijk mee gaat veranderen. Maar twitter en facebook zullen wel groot blijven denk ik

  11. Door actief Google + te gaan gebruiken wordt je dus nog afhankelijker van Google dan je al was...
    Is het niet juist wel prettig dat je ook traffic krijgt van een ander kanaal zoals Facebook?

  12. Ha Karel,
    Heb een google+ aangemaakt. Inderdaad (nog) niet voor bedrijven.
    Google mijzelf en krijg een verwijzing naar mijn website. Tot zover alles goed. Klik ik door dan wordt de site geblokkeerd door NORTON ivm malicious cookie gebruik. Dit is niet fijn! Zeker niet als men daardoor niet meer op mijn website kan komen.
    Account maar weer verwijderen.

  13. Hallo Karel.
    Google+ is nog in de beta fase, dus hoeveel gebruikers zijn er momenteel inclusief mijzelf om een netwerk op te bouwen? Omdat google+ van google is, zal het voor ondernemers die hoog in de zoekresultaten willen staan, belangrijk zijn om googe+ te gebruiken?
    Nieuwe klanten vinden gebruikers ervaringen (user-generated content) op je website steeds belangrijker. Ook likes, vooral van autoriteiten en bekenden. Bestaande klanten vinden een hechte band via je website en sociala media steeds belangrijker.
    Conclusie: Sociale media is reeds belangrijk zolang je daarmee met je (nieuwe) klanten in contact kan komen.
    Verder valt mij het op, dat steeds meer Hyvers (jongeren) Facebook zijn gaan gebruiken. Zitten zij te wachten op B2C?
    Met vriendelijke groet,
    André van Garderen
    AVG-DJ Maurik

  14. vindt maar onzin... ik hou het toch liever bij het sterretje voor mij geen rondje..
    we stappen met zo'n alle er in omdat , ja het is google..
    maar je moet eens kijken naar de jeugd het slaat niet aan.
    ik denk persoonlijk dat het rondjes princiep te lastig is voor de normale mens tevens willen ze toch wel wat kleur in hun leven.
    dat zijn dingen wat ik nu al te horen krijg van mijn klanten..
    het gekke is dat klant zoekenden juist de mensen zijn die zich hebben aangemeld, de rest laat het liggen..
    wil dit gaan slagen zul je met een mcdonalds uitstraling moeten komen..
    gr.

  15. Beste Karel,
    Bedankt voor dit uitgebreid schrijven betreft de Google+ button. Ook ik heb het reeds op mijn muzieksite staan. Voorzover ik had begrepen (gelezen op een andere site) werkt het enkel nog maar in de Verenigde staten? En nog niet in Nederland?

  16. Beste Karel,
    Ik ben helemaal niet van plan je te volgen. Toch ga ik dat ongemerkt steeds meer doen en lees steeds meer reuze interessante artikelen van jouw hand, druk op plusééntjes en ga je toevoegen. Ik leer veel van je. Dat doe je goed, én het werkt dus...
    gr, Willem

  17. Dank voor dit artikel! Was precies wat ik zocht. Ik heb me inmiddels ook aangemeld bij Google+, een beetje met tegenzin, want ik ben ook al actief op Twitter, Facebook, Linkedin, etc. Maar - inderdaad - je kunt er als zzp'er niet omheen.
    Wel een tip aan de anderen hier: Google slaat via Google+ echt alles van je op: je complete webgeschiedenis en alles wat je hebt gezocht via Google. Dat kun je uitschakelen, dus dat heb ik gedaan. Google+ is prima, maar mijn privacy is me ook wat waard. Misschien ook iets voor de anderen om rekening mee te houden.

    1. @Hanneke,
      Google is al langer bezig met het opslaan van info. Zodra je een gmail account opent en gebruikt houdt Google al info bij, inclusief webgeschiedenis. Dit kun je allemaal uitzetten.

  18. Karel heb je ook al data over hoeveel de +1 button gebruikt wordt? B.v. ook de V.S. tegenover Europa.
    Ik begrijp het belang van Google+ voor je vindbaarheid met de social media search results (zeker voor ZZP'ers) maar zoals ik het begrepen heb worden de +1's op Google+ updates (vooralsnog) NIET meegeteld (dus krijg je deze ook niet in de search results te zien). Alleen de +1's voor websites tellen mee en die heb ik zelf (en velen met mij) eerlijk gezegd nog nooit gebruikt
    Ik weet wel dat Google nog steeds samenwerking hierin zoekt met Facebook en Twitter, zodat ze inzicht krijgen in welke content mensen delen en op die manier de
    zoekresultaten social kunnen maken.
    Bedrijven mogen overigens nog steeds geen Google+ profiel aanmaken toch?
    Met het teruglopende traffic op Google+ blijf ik er een beetje bij dat Google de tool verkeerd geintroduceerd heeft (of online media), het zou een Facebook killer zijn maar het is eigenlijk een heel ander beestje.
    Nog één kleine opmerking: ik kan je niet toevoegen op Google+ ik kan je alleen followen. 😉

  19. Pas als het sociale netwerk draait van Google wordt +1 pas belangrijk. Desalniettemin een kans. Wel grappig overigens dat een artikel over Google+1 80+1's verzameld terwijl andere artikelen net de 10 aantikken 🙂

  20. Hmm.. Ik zag zelf niet zoveel toegevoegde waarde eraan, maar wellicht moet ik mij er toch eens een beetje in gaan verdiepen. Wie weet haal ik er wel wat meer bezoekers uit voor m'n blog!
    Momenteel merk ik er nog niet zoveel van dat dit een hype is of gaat worden, maar Facebook bestond ook al enkele jaren voordat het hier in het kleine kikkerlandje écht bekend werd.
    Wie weet wat Google+ gaat doen.

  21. Als trouwe lezer ben ik toch maar begonnen met Google+. Het blijft lastig een social media site opzetten. Na een paar weekjes gaat het allemaal wel maar in het begin is het echt armoe.

  22. Hallo Karel,
    Indien je een bedrijf wilt aanmelden. Kun je dan in de aanmeldprocedure een persoonlijke Voornaam en Achternaam vermijden? Want een bedrijf heeft een bedrijfsnaam.
    Of moet je als marketeer van eeen bedrijf een specifiek gmail account aanmaken? Of kan je inloggen met het e-mail adres en wachtwoord dat je ook voor Analytics gebruikt?
    Vriendelijke groet

Reageren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Terug naar top