Haal meer uit je website met een heatmap

24 mei, 2007

CrazyeggVandaag kwam ik via Itmentor terecht bij een zeer interessante website genaamd Crazyegg.com. Met de software van Crazyegg kun je bijhouden op welke bezoekers klikken en waar ze vandaan komen.

De resultaten die hieruit voorkomen kun je bekijken met een zogenaamde heatmap. Een heatmap geeft aan waar je bezoekers op klikken.

Heatmap

Maar waarom is een dergelijke heatmap nu handig? Stel je hebt ergens onderaan op je website een link staan met “Klik hier voor meer info". Op de heatmap zie je dat veel bezoekers op deze link klikken, blijkbaar willen veel bezoekers meer informatie. Je zou dan deze link misschien een wat meer prominentere plaats kunnen geven.

Op deze manier kun je de gebruiksvriendelijkheid van je website verhogen. Tevens is dit een handige tool voor bijvoorbeeld webshops om te bepalen waar de meeste bezoekers interesse in hebben.

Met deze tool kun je dus testen welk design of opmaak het beste bij je doelgroep aansluit.

Uiteraard heeft Google Analytics ook een dergelijke tool maar zie je geen echte heatmap.  Crazyegg daarentegen geeft een mooi overzicht met een zeer duidelijke heatmap.

Om direct een gratis account aan te maken ga dan naar Crazyegg of lees hier een uitgebreid artikel over Cryzyegg (door Itmentor).

Ook succesvol adverteren met Google AdWords?
Bekijk onze cursus Google AdWords, onze Google AdWords dienst of vul ons formulier in


Adverteer jij al via Google AdWords? Vraag dan onze gratis Google AdWords Quickscan aan!

  1. Ik ben een grote fan van CrazyEgg. Een test op een bepaalde pagina geeft soms echt verrassende resultaten, en daar doe je het natuurlijk voor. Is vooral handig voor landingspagina's die mikken op conversies waarbij een lichte aanpassing soms een net iets beter resultaat kan geven.

    In Google Analytics zit er inderdaad een soort heatmap maar die trackt op url en niet op positie. Als je dus op een bepaalde pagina 2 of meer links naar eenzelfde pagina hebt dan kan je niet achterhalen op welke link ze nu juist klikken want voor elk van die links krijg je dezelfde waarde. Dat maakt dan ook de 'heatmap' in Google Analytics vrij waardeloos.

  2. Goed om te zien dat je me nog volgt Karel.

    Bedankt voor je link, en ja, het is een prima tool om nog meer uit je site te halen!

  3. Ik heb zelf ook een heatmap laten maken op 1 van onze webshops. Interessant om te zien dat veel bezoekers belangrijke informatie nauwelijks zien. Een verschuiving van desbetreffende informatie kan wonderen doen...

  4. Karel,

    Bedankt voor de nuttige info.

    Ben bezig om gebruik te maken van deze zeer handige service.
    Snap alleen nog niet hoe ik die code in de bron moet zetten.

  5. Kan iemand mij vertellen, wat de meerwaarde van Crazyegg is t.o.v. van Nedstat.
    Een zakenrelatie vertelde mij dat Nedstat veel meer mogelijkheden biedt.

  6. @Herman,

    Grazyegg geeft je een overzicht waar mensen op de pagina klikken.
    En projecteerd dat op de pagina zelf, een zogeheten "Heat Map".

    Nedstat geeft je een overzicht waar mensen vandaan komen, en via welke zoekwoorden je gevonden word.

    Op dit moment biedt http://www.statcounter.com een zelfde service aan die gratis is tot (net verhoogd) 500 pageviews.

    Zoals je ziet, zijn dat dus Crazyegg en Nedstat twee totaal verschillende diensten.

  7. @Chris

    Je kunt de code van Crazyegg het beste plaatsen net onder je Google Analytics code.
    Het is afhankelijk van het CMS dat je gebruikt, maar meestal is het in het index bestand van je sjabloon.

Reageren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *