Domeinnaam registreren voor Google? Niet doen!

Karel
28/10/2019
Karel
28/10/2019
Zoekmachine optimalisatie
X
min leestijd

Op regelmatige basis spreek ik ondernemers die trots aangeven dat ze een mooie domeinnaam hebben geregistreerd en waarmee ze verwachten dat ze daar hoog mee gaan scoren in Google.

Het idee erachter is dan vaak als volgt:


Mijn huidige website is schoenen.nl. Echter verkoop ik ook kinderschoenen. Is het nu verstandig om de domeinnaam kinderschoenen.nl te kopen en deze door te verwijzen naar schoenen.nl? Ik heb namelijk ergens gelezen dat het zoekwoord in de domeinnaam er voor zorgt dat ik bovenaan sta bij Google...

Mijn korte reactie hierop: onzin, heeft geen nut. Mijn uitgebreide antwoord? Lees verder!

“Leeg domein" scoort nooit bij Google!

Wanneer je alleen een domeinnaam zou registreren en er één pagina op zou plaatsen die doorverwijst naar je hoofdwebsite zal deze NOOIT scoren bij Google!

Google wil namelijk relevante content laten zien. Websites die dus content hebben waar de bezoeker iets aan heeft. Je zult dus nooit of te nimmer scoren met een lege website. Er staat simpelweg niets op om op te kunnen scoren.

Bekijk het eens vanuit het perspectief van Google. Google wil relevante resultaten tonen, dat mag duidelijk zijn. Nu moet je eens voorstellen dat er zo'n lege website op de eerste plaats zou staan. Wat gebeurt er nu als mensen daar op klikken? Ze worden weer doorverwezen naar een andere website (met vaak andere inhoud). Een dergelijk resultaat is volgens Google dus niet relevant.

Conclusie: het heeft geen zin om een domeinnaam te registreren zonder inhoud om te scoren bij Google. Dat gaat technisch gezien simpelweg niet.

Zoekwoord in domeinnaam is sowieso achterhaald. Focus op het uitbouwen van een merk.

Om hoog te scoren in Google werd er vroeger nog wel eens geadviseerd om een zogenaamde “Exact Match Domain” te nemen. Oftewel, wanneer je graag wilde ranken op het zoekwoord online marketing dan zou www.onlinemarketing.nl geadviseerd worden.

Deze domeinnamen krijgen, gelukkig, steeds minder waarde in Google. De reden is dat Google wil dat je vooral een merk opbouwt, en niet zozeer je richt op één specifiek zoekwoord.

Toch is het zo dat op dit moment nog steeds veel websites hoog scoren met een dergelijk domein. We adviseren het dus niet perse, maar het kan zeker nog wel effect hebben. Wel is de verwachting dat dit op termijn steeds minder belangrijk wordt.

Uit een studie van Sparktoro (augustus 2019) zien we ook dat een exact match domain ook steeds minder waarde krijgt (al staat deze nog wel op een 6de plaats.

Maar is het dan nooit interessant om een dergelijke domeinnaam te registreren?

Toch zijn er zeker nog wel een aantal legitieme redenen om een zogenaamde exact match domain te registreren. Hieronder noemen we er een aantal:

Type-in verkeer

Het kan wel verstandig zijn om een dergelijke domeinnaam te registreren voor de type-ins. Er zijn ook nog wel een aantal bezoekers die het zoekwoord direct als domeinnaam in de adresbalk van hun browser typen.

En dan heeft het wel zin om deze direct door te laten verwijzen naar je hoofdwebsite. Maar let op! Verwacht geen honderden bezoekers per maand. Denk eerder aan tientallen. Uiteraard is dit natuurlijk ook erg afhankelijk van het soort zoekwoord en het zoekvolume.

Tip: wil je meten hoeveel verkeer hier vandaan komt, zorg dan dat je utm-tags gebruikt zodat je in Google Analytics kunt meten hoeveel verkeer er van die verwijzing komen.

Mismatch verkeer

Stel dat je een domeinnaam hebt die lastig te spellen is, of vatbaar is voor een verkeerde spelwijze. Het kan dan verstandig zijn om de verschillende varianten te registreren en door te verwijzen naar de juiste URL.

Wanneer je bedrijfsnaam, en dus domeinnaam marketing4all.nl is zou je voor de zekerheid ook marketingforall.nl registreren.

Een mooi voorbeeld van een bekend bedrijf wat dit doet is Coolblue. Typ maar eens coolbleu.nl in de adresbalk en kijk wat er gebeurt.

Radiocommercial / offline reclame

Wanneer je een lastige domeinnaam hebt en je maakt bijvoorbeeld reclame op de radio kan het verstandig zijn om een andere URL te registreren die goed aansluit bij het spotje (en jouw bedrijf).

Stel dat je bijvoorbeeld online ondergoed verkoopt en je merknaam is online-undies.nl. In dit geval zou je speciaal voor deze radiospot de domeinnaam ondergoedradio.nl kunnen registreren. Grote kans dat men het veel beter onthoudt, en wanneer je dan ook nog gebruikt maakt van UTM-tags weet je ook meteen wat de impact van de commercial is geweest.

Opmerking: uiteraard is het in de meeste gevallen verstandiger om de merknaam te gebruiken, omdat je dan ook meteen aan je branding werkt. Echter in sommige gevallen, bij een onduidelijke domeinnaam, kan dit dus wel handig zijn.

Domeinnaam uit handen houden van concurrent

Uiteindelijk kost een domeinnaam slechts rond de €7 euro per jaar. Niets houd je dus tegen om domeinnamen te registreren zodat concurrenten er niet mee aan de haal kunnen gaan :-). Zelfs al doe je er niets mee, de concurrent kan er ook niets mee.

Daadwerkelijk content op de domeinnaam plaatsen

Als je toch wil profiteren van de domeinnaam, en het zoekwoord wat erin staat, zul je er ook daadwerkelijk goede content achter moeten plaatsen.

Oftewel, je zult er dan ook daadwerkelijk een unieke website achter moeten plaatsen.

Het grote nadeel is dat de populariteit van een domeinnaam (wat wordt bepaald door de kwaliteit en kwantiteit van de inkomende links) een belangrijke rankingfactor is.

Dat betekent dat je voor deze website dus ook echt aan de slag moet om te promoten, links te verzamelen, regelmatig te updaten etc.

In de praktijk zien we dan ook vaak dat dit niet loont. Het is dan veel verstandiger om op je bestaande website deze content te plaatsen en gaat promoten. Zo profiteert niet alleen die specifieke website van de inkomende links, maar alle content en je totale merk op je bestaande website.

Kortom, het is veel verstandiger om een sterke merknaam op te bouwen met één sterke domeinnaam, dan heel gefragmenteerd te werk te gaan met allerlei satelliet-websites.

Coolblue is bijvoorbeeld al een hele tijd afgestapt van de honderden specifieke domeinnamen en heeft gekozen voor één sterke domeinnaam.

Let op duplicate content!

Tenslotte wil ik je nog even waarschuwen voor duplicate content. Wanneer je verschillende domeinnamen registreert en je laat hier dezelfde content op zien kan dit zeer nadelige gevolgen hebben voor Google.

In de praktijk komt dit nog erg vaak voor, en hier moet je dus zeker mee oppassen. Je kunt Google hier namelijk flink mee verwarren, wat vaak nadelige effecten heeft voor je rankings.

Tenslotte: een video uit de oude doos (maar nog steeds relevant)

  • Ja, het is een hele oude video (bijna 9 jaar oud)
  • Ja, er staat nog een hele oude leader voor (toen deze website nog karelgeenen.nl heette)
  • Ja, ik zie er inmiddels wat ouder uit
  • Ja, de geluidskwaliteit lijkt oud (al kan ik me nog goed herinneren toen ik deze video opnam)
  • Maar, de inhoud is nog steeds relevant!

https://www.youtube.com/watch?v=sVnJzKID8Kg

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Je bent succesvol ingeschreven voor onze nieuwsbrief!
Er is iets fout gegaan bij het verzenden van het formulier

Wil je meer gratis tips over online marketing?

Bekijk onze gratis downloads

Categorieën

Ontdek hoe wij jouw bedrijf verder kunnen helpen

We hebben je aanvraag succesvol ontvangen, we nemen zo snel mogelijk contact met je op
Er is iets fout gegaan bij het verzenden van het formulier