Start 2018 goed, met een sterke positionering!

Karel
23/1/2018
Internet marketing
X
min leestijd
Karel
23/1/2018
Internet marketing
X
min leestijd
header blog over positionering

Drie jaar geleden was ik samen met mijn ouders op vakantie in Tanzania, Oost-Afrika. Fantastische landschappen en fascinerende dieren bleven ons maar verwonderen. Er was echter één dier waar op gegeven moment eigenlijk niemand meer van opkeek. Ik heb het over de zebra. Waarom dan? Nou, er waren er ontzettend veel van. En ze lijken best wel veel op elkaar. Bedrijven zijn net als zebra’s. Ze zien er allemaal hetzelfde uit. Toch verschillen ze wel degelijk van elkaar. Zebra’s herkennen elkaar aan hun unieke strepenpatroon. Wel zo handig. Maar in onze ogen lijken ze nog steeds allemaal identiek. Hetzelfde probleem geldt voor veel bedrijven. Een sterke positionering is de eerste stap om jezelf te onderscheiden van de kudde.  

Je concurrent heeft dezelfde positionering

Klanten kunnen soms moeilijk onderscheid maken tussen jou en de concurrent. In de gemiddelde markt is er sprake van één grote monotonie van bedrijven die klantgerichtheid, ondernemendheid en betrouwbaarheid als belangrijkste bronnen van onderscheidend vermogen noemen. Maar als iedereen hetzelfde verhaal vertelt, hoe kan een klant dan verder kijken dan alleen een prijs? Bij een goede positionering gaat het om de vraag: hoe creeër je die gewenste onderscheidende beeldvorming? In deze blog zal ik jullie een aantal handvaten geven om kritisch naar je eigen positionering te kijken. Het geeft geen waterdichte strategie, maar brengt je wel eventueel op nieuwe ideeën.

1. Verzamel informatie over de markt

De eerste stap is om genoeg informatie te verzamelen over de markt en de concurrentie. Voer bijvoorbeeld een DESTEP-analyse uit. Kijk ook naar welke laatste trends en ontwikkelingen er spelen. Dit geeft je wellicht interessante bevindingen over de markt en voor je toekomstige positionering.  

2. Kijk naar de concurrentie

Kijk daarnaast kritisch naar je concurrenten. Neem een kijkje naar hun website en/of Facebook pagina.  

  • Wat voor slogan en/of propositie gebruiken ze?
  • Wat is hun aanbod? (Is dit groot, of juist klein en gespecialiseerd?)
  • Wat voor kleurgebruik passen ze toe op de website?

Het kleurgebruik zegt veel over een bedrijf. Kijk bijvoorbeeld hieronder naar de Color Emotion Guide van The Logo Company.

color emotion guide

Positioneringsmatrix

Met een positioneringsmatrix kun je jezelf makkelijk vergelijken met concurrenten, aan de hand van belangrijke koopaspecten. Deze aspecten kun je zelf verzinnen. Ze moeten van belang zijn voor de consument, zodat ze een keuze kunnen maken tussen jou of de concurrentie.

positioneringsmatrix voorbeeld

Vul je concurrenten zo objectief mogelijk in. Door het invullen van de positioneringsmatrix kun je een duidelijk beeld ontwikkelen van de huidige en een gewenste positionering. Het is helemaal goed om de matrix door gebruikers of klanten te laten invullen. Dit geeft je nog meer interessante inzichten van de bestaande positionering.

3. Beschrijf de doelgroep(en) die in de positionering centraal moet staan

Doelgroepsegmentatie: daar kun je met gemak een heel boek over schrijven. Ik raad je vooral aan om je op twee essentiële vragen te richten. Welke doelgroepen wil ik aanspreken, en hoe ziet de klantreis (aankoopproces) van deze doelgroep(en) eruit?

Doelgroep

Zorg dat ervoor je dat je je doelgroep(en) goed in kaart hebt. Wat zijn hun belangrijkste kenmerken? Kijk wel verder dan alleen leeftijd, geslacht en inkomen. Een interessant model om je doelgroep mee te typeren is het Mentality model van onderzoeksbureau Motivaction.

mentality model motivaction

Hierbij worden mensen gegroepeerd op basis van hun levensinstelling. Met behulp van leefstijlen en waardepatronen is consumentengedrag volgens Motivaction beter te verklaren. Door onderzoek naar de belevingswereld is er meer inzicht in het alledaagse leefpatroon van Nederlanders. Je kunt zelf ook de test op hun website doen, om te zien wat voor type persoon jij bent. Daar kun je ook meer informatie vinden over de acht verschillende Mentality-milieus.

Persona

Het is gemakkelijker om een persona te maken van je doelgroep. Persona’s zijn op maat gemaakte klantprofielen, waarmee je de kennis over doelgroepen ‘tot leven’ brengt binnen je organisatie. Door een persona geef je een naam en gezicht aan ‘de klant’ met motieven, verlangens en doelen in het leven. Met Piktochart kun je heel gemakkelijk een eigen persona maken. Lees ook eens deze oudere blog van mijn collega Ellen over Buyer Persona’s.  

buyer persona voorbeeld

4. Breng de belangrijkste waarde van je doelgroep in kaart

Ga in gesprek met je doelgroep. Kom erachter wat deze mensen drijft om jouw producten of diensten te kopen. Mensen zitten niet te wachten op middelen, ze zitten te wachten op oplossingen! In de woorden van managementspreker Jos Burgers: “Mensen willen geen boren, maar gaten."Betekenisstructuuranalyse (BSA) is een krachtige methodiek die je helpt bij het blootleggen van mentale structuren rond product-/dienstcategorieën en merken (Riezebos & Grinten, 2015). Bij de laddering methode stel je ‘bottom up’ vragen, om erachter te komen waarom je klanten een bepaalde eigenschap van jouw product of dienst belangrijk vinden. Vervolgens vraag je waarom het gegeven antwoord voor de klant belangrijk is.Door deze methode kom je erachter wat in de ogen van je doelgroep de belangrijkste eindwaarden van je product of dienst zijn.

5. Customer journey

In onze blogartikelen hebben we het vaker gehad over de customer journey en waarom die zo belangrijk is. Breng in kaart welke stappen je klant allemaal doorloopt bij het kopen van jouw product of dienst. Hierbij kijk je naar de fases voor, tijdens en na het aankoop- en gebruiksproces. Door goed naar de ‘reis’ van je klant te kijken, kun je nadenken over hoe je alle contactmomenten met het merk nog waardevoller kan maken. Als de nieuwe positionering succesvol is geformuleerd, weet je ook op welke contactmomenten je de klant kunt bereiken.  In deze eerdere blog van ons gaan we dieper in op het onderwerp ‘customer journey’. Hoeveel aandacht besteed jij aan positionering? Heb jij helemaal helder wat jouw onderscheidende kracht is? Met het doorlopen van deze punten ben je in ieder geval goed op weg! Belangrijk is in ieder geval dat de positionering kort en helder is, zodat het echt bij mensen blijft hangen.

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Je bent succesvol ingeschreven voor onze nieuwsbrief!
Er is iets fout gegaan bij het verzenden van het formulier

Wil je meer gratis tips over online marketing?

Bekijk onze gratis downloads

Categorieën

Ontdek hoe wij jouw bedrijf verder kunnen helpen

We hebben je aanvraag succesvol ontvangen, we nemen zo snel mogelijk contact met je op
Er is iets fout gegaan bij het verzenden van het formulier