Research Online, Purchase Offline (ROPO), meer winkelbezoek dankzij online marketing!

door | 23 december 2021 | Internet Marketing, Showroom marketing

ROPO is de afkorting voor Research Online, Purchase Offline. Bij ROPO gaat de potentiële klant eerst online onderzoek doen naar een product en vervolgens naar de winkel of showroom om het product te kopen. Dit gebeurt vaak bij exclusieve en relatief duurdere producten die lang meegaan (High Involvement Products). Denk hierbij aan een keuken of badkamer. Er kan dus meer winkelbezoek ontstaan door online marketing.

Meer weten over ROPO? In dit artikel wordt het ROPO principe uitgelegd. Lees snel verder!

  1. Meer winkelbezoek door online marketing
  2. Wat kan jou uniek maken ten opzichte van de concurrent?
  3. Hoe kun je het ROPO effect meten?
  4. Welke apparaten gebruiken klanten het meest?
  5. ROPO in relatie tot onze doelgroep
  6. Voor- en nadelen van ROPO
  7. ROPO-effect met betrekking tot het coronavirus
  8. Conclusie

1. Meer winkelbezoek door online marketing

We leven in een tijd dat de klant eigenlijk alles online doet. Iedereen heeft wel een tablet, laptop, computer of smartphone. Klanten zoeken hun producten door te zoeken via Google. Soms kopen ze een product meteen bij een webshop, maar vaak oriënteren klanten zich online en kopen ze het product in de showroom. Als de oriëntatiefase bevalt komt de klant naar jouw showroom om een mooie aankoop te doen. Maar dan moet je wel online vindbaar zijn. Als je bijvoorbeeld ‘keuken Deventer’ in de zoekbalk in Google intypt moet jouw de showroom van jouw keukenzaak naar voren komen. De advertentie van jouw showroom moet het liefst bovenaan de pagina staan en ook in de organische zoekresultaten moet je vindbaar zijn. Het is dus van belang dat je jouw online marketing in orde hebt. Als je ervoor zorgt dat je zichtbaar bent met Google Ads en je website geoptimaliseerd is voor de zoekmachines (SEO), dan ben je vindbaar voor de klant en komt de klant naar jouw website. Maar dan?

De klant moet zich goed en makkelijk kunnen oriënteren. Dus moeten de prijzen, mogelijkheden (kleur, afmetingen etc.) duidelijk zichtbaar zijn. Ook moet de website simpel in gebruik zijn en snel laden. Daarnaast is het van belang om een duidelijke contactpagina te hebben die een indruk van jouw showroom geeft. De klant moet getriggerd worden om naar jouw showroom te gaan en niet naar die van de concurrent!

2. Wat maakt jou uniek ten opzichte van de concurrent? 

Klanten bekijken waarschijnlijk niet alleen jouw website om zich online te oriënteren. Ze bekijken waarschijnlijk wel vijf verschillende websites, maar waarom komen ze naar jouw showroom nadat ze zich online hebben georiënteerd? Het is van belang dat de klant enthousiast wordt om naar jouw showroom te komen. Je kunt klanten zover krijgen door unieke opties aan te bieden, zoals:

  • Persoonlijk advies
  • Goede werknemers met veel kennis, die antwoorden op alle vragen weten te geven
  • Snelle levertijd
  • Korting of iets extra’s aanbieden (bijvoorbeeld gratis handdoeken bij de aankoop van een badkamer) 
  • Opvallende foto’s van jouw showroom en de producten
  • Toon winkelvoorraden
  • USP’s duidelijk laten zien op de website
  • Duidelijke openingstijden vermelden, zodat potentiële klanten weten wanneer de showroom open is en ze niet voor een dichte deur staan.

Eén van onze klanten is een beddenspeciaalzaak die onafhankelijk slaapadvies geeft. Zij geven de klant persoonlijk advies, ze adviseren de klant wat er bij de situatie past en ondersteunen dit met een unieke meting van je lichaamskenmerken. Dit maakt hen uniek ten opzichte van concurrenten.

3. Hoe kun je het ROPO-effect meten?

Hoe weet je of klanten bij jouw showroom zijn gekomen door goede online marketing? Het is van belang om te weten wat Research Online, Purchase Offline gedaan heeft voor jouw showroom. Dit kan worden gemeten door de volgende punten te analyseren:

  • Hebben mensen op je voorraadbutton geklikt? (indien aanwezig)
  • Hebben mensen gebeld naar jouw showroom? (AdCalls)
  • Hebben mensen jouw bedrijf in Google Maps opgezocht?
  • Hebben mensen de contactpagina bezocht?

4. Welke apparaten gebruiken klanten het meest?

Het is belangrijk om te weten op welke apparaten je mogelijke klanten actief zijn. Zo kun je weten hoe de website het beste kan worden geoptimaliseerd. Welke apparaten gebruiken klanten als zij zich online oriënteren naar een aankoop? Naast een desktop zoeken klanten ook zeker op een tablet of op hun smartphone. Dus een website moet op al deze apparaten goed leesbaar zijn. Je website moet responsive zijn, wat betekent dat deze schaalbaar is voor elk apparaat. De website moet dus op al deze apparaten goed functioneren, anders loop je klanten mis. Als een potentiële klant bijvoorbeeld de voorraad in jouw showroom niet op z’n smartphone kan zien, maar dit wel bij een concurrent kan zien, kan deze wellicht voor de concurrent kiezen.

5. ROPO in relatie tot onze doelgroep

KGOM richt zich op showrooms in Nederland en België. Wij richten ons op de zogenaamde “High Involvement Products”. Oftewel, producten waar een uitgebreider beslissingsproces aan voorafgaat. Hiervoor hebben we dus veel te maken het ROPO-effect. KGOM wil de klant van online naar jouw showroom (offline) krijgen. Research Online, Purchase Offline (ROPO) is bij KGOM een heel belangrijk aspect. 

De producten die de showrooms verkopen waar wij ons op richten voldoen meestal aan één van deze twee kenmerken:

  • Het product schaft men slechts één of twee keer in een leven aan.
  • Het is een relatief duur product.

Wanneer je die twee kenmerken samenvoegt krijg je een typisch ROPO-product. Dit zijn producten zoals een keuken, een badkamer of een tuinhuis.

Een mooi voorbeeld van een bedrijf waar we ROPO op toepassen is The Flagstone Company, Nederlands grootste showroom op het gebied van natuursteenstrips. Bekijk hier de klantervaring van The Flagstone Company.

6. Voor- en nadelen van ROPO

Aan ROPO zitten verschillende voor-en nadelen. Hieronder hebben we er een aantal op een rijtje gezet.

Voordelen:
  • Klanten die naar jouw showroom komen hebben oprecht interesse in jouw producten
  • Klanten weten waar ze naar op zoek zijn
  • Er is een grotere kans op een conversie dan bij alleen een websitebezoek
  • Jouw website is het verlengstuk van jouw showroom en andersom
  • Als iemand jouw showroom binnenstapt neemt de kans op cross-selling toe. De klant komt bijvoorbeeld voor een wastafel en koopt er een handdoekrek bij, aangezien hij of zij toch al in de showroom is.
Nadelen:
  • De website moet optimaal ingericht zijn en dit vergt veel tijd
  • De online marketing moet optimaal zijn ingericht, ook dit vergt veel tijd
  • Soms zijn de resultaten lastig te meten. Mensen hebben je contactpagina bezocht, maar zijn zij daadwerkelijk naar jouw showroom gekomen?
  • Als je inzichtelijk wilt krijgen wat klanten online doen, dan kun je een klantprofiel instellen. Zo krijg je meer inzicht, maar dit kost veel tijd.

7. ROPO-effect met betrekking tot het coronavirus

Het coronavirus is op dit moment helaas niet meer uit ons leven weg te denken. Het totaal aantal uitgaven van consumenten dat door het internet is beïnvloed is hierdoor nog groter geworden. Mensen doen door de pandemie meer online onderzoek. Denk maar eens na: door de pandemie geef je minder geld uit aan uitgaan of vakanties. Door COVID zijn mensen toch angstiger en in sommige periodes mogen mensen alleen op afspraak of binnen een bepaald tijdsbestek naar binnen. Mensen gaan dus minder snel verschillende showrooms langs, ze oriënteren zich online en bekijken online de verschillende showrooms en mogelijkheden. Online maken ze een keuze voor een showroom die zij gaan bezoeken. Ondanks dat corona uiteraard weinig positiefs heeft opgeleverd, heeft het wel een positieve impuls gegeven aan ROPO, en dit zal voorlopig zo blijven.

8. Conclusie

KGOM richt zich op showrooms in Nederland en België. Wij richten ons op de zogenaamde “High Involvement Products”. Oftewel, producten waar een uitgebreider beslissingsproces aan voorafgaat. Het is ons doel om de klant van online naar de showroom (offline) te krijgen.

Bij ROPO gaat de potentiële klant dus eerst online onderzoek doen naar een product en daarna naar de winkel om het product te kopen. We leven in een tijd dat de klant eigenlijk alles online doet. Soms kopen ze de producten meteen bij een webshop en soms oriënteren klanten zich online en kopen ze het product in de showroom. Als de oriëntatiefase bevalt komt de klant naar jouw showroom om een kijkje te nemen. Maar dan moet je wel online vindbaar zijn. Het is van belang dat de klant getriggerd wordt om naar jouw showroom te komen. Je kunt klanten een uniek extra’s aanbieden. Zo kan je persoonlijk advies geven, werknemers met veel kennis inzetten, snelle levertijden garanderen, etc. Door deze zaken op je website aan te geven zorg je voor onderscheid tussen jou en je concurrent.

Er zitten veel voordelen aan werken met het ROPO-principe. Wil jij via online marketing ook meer klanten genereren naar jouw showroom? Dan past Research Online, Purchase Offline goed bij jouw bedrijf.

Nader kennismaken?

Wil je graag meer informatie over onze dienstverlening en weten wat wij voor jouw showroom kunnen betekenen? Vul dan het contactformulier in en we nemen binnen één werkdag contact met je op. Bellen mag uiteraard ook: 085 208 21 00.

15 + 13 =

Klantervaringen

“De grootste klik met KGOM is de passie waarmee zij werken”

Hellen Eekhof – Flagstone Company