Praktische marketing automation voorbeelden die je nu zelf kunt implementeren

door | 23 juni 2016 | Marketing Automation

Je marketing automatiseren. Tegenwoordig een eitje met de verschillende marketing automation software die beschikbaar zijn. De mogelijkheden zijn eindeloos. Lees ook: Wat is marketing automation?
En daar schuilt vaak ook het probleem. Want hoe begin je eraan? En wat kun je er nu concreet mee? Hieronder geef ik een aantal hele praktische voorbeelden die je zullen inspireren om ook aan de slag te gaan met marketing automation!

#1 Het persoonlijke bedankje

Zeer eenvoudig maar effectief. Stuur standaard na de eerste order een persoonlijke mail, namens het team of de directeur, waarin je de klant bedankt om voor jouw bedrijf te kiezen. Een order kan een bestelling zijn in een webshop maar ook de aanvaarding van een offerte voor (zakelijke) dienstverlening.
Zo’n e-mail is eenvoudig te implementeren binnen je marketing automation systeem zodat dit geheel automatisch gebeurt.
Extra tip: zorg dat je deze mail ook echt verstuurd vanaf degene die hem ondertekent. Probeer in deze mail tevens de conversatie aan want elk contact zorgt voor een hechtere en persoonlijkere relatie. Tevens is dit een uitgelezen kans om te vragen wat ze van het salestraject vonden en of ze daar nog eventueel feedback op willen geven.
Waarschuwing: zorg dat wanneer men reageert op deze mail er ook snel antwoord terug komt, anders werkt het natuurlijk averechts!

#2 De interesse in… mail

Eén van de grote voordelen van marketing automation is dat je kunt segmenteren en per segment (of zelfs per contact) daar gerichte informatie naar toe kunt sturen om deze zo door je salesfunnel te leiden.
Maar dat segmenteren, hoe doe je dat? In het beginsel heb je vaak alleen een e-mailadres en naam. Op basis daarvan weet je nog niet zo veel.
Gelukkig kun je met marketing automation ook “zien” welke pagina’s iemand op je website bezoekt. En op basis daarvan kun je dan een actie ondernemen.
Zo zouden wij bijvoorbeeld iemand die drie keer een artikel bezoekt over Google Analytics een mail kunnen sturen of ze misschien interesse hebben in onze whitepaper over Google Analytics.
Op deze manier kun je hele gerichte content sturen waarbij het voor de ontvanger lijkt alsof het op zijn lijf geschreven is. Dit draagt dan weer bij aan de positieve beleving van jou merk en uiteindelijk ook in het beslissingsproces van de potentiële klant.
Tip: Ik gaf aan dat je op basis van een e-mailadres nog niet zoveel weet. Dat is niet helemaal waar. Je kunt namelijk segmenteren op soort e-mailadres. Zo kun je wanneer je bijvoorbeeld in de zakelijke markt opereert alle hotmail-adressen een negatieve leadscoring geven of zelfs helemaal uitsluiten.

#3 Heb je nog wel interesse?

Wanneer je met marketing automation en e-mailmarketing aan de slag gaat is je verzendreputatie een belangrijk cijfer om in de gaten te houden. Wanneer deze immers te laag wordt kan het zijn dat je mail voortaan in de spambox verdwijnt.
In de praktijk betekent dit dat openratio’s zo hoog mogelijk moeten zijn en spammeldingen zo laag mogelijk. Het is dus zaak om ervoor te zorgen dat je alleen mensen op je lijst hebt staan die ook daadwerkelijk interesse hebben (op dit moment).
Een goede tactiek is dus om je lijst op te schonen door bijvoorbeeld automatisch een laatste mail te sturen wanneer iemand de vorige drie nieuwsbrieven niet heeft geopend. In die mail vraag je of ze nog interesse hebben en zo ja of ze op de link willen klikken.
Doen ze dit niet binnen 7 dagen dan kun je deze automatisch van je lijst verwijderen. Op deze manier houd je het systeem schoon, voorkom je spamklachten en behoud je een hoge verzendreputatie!

#4 Winkelwagen verlaten (of andere concrete interesse)

Eentje die voor de hand ligt maar naar mijn mening te weinig wordt ingezet. Wanneer iemand concreet interesse heeft getoond in jouw product of dienst (een verlaten winkelwagen is daar een goed voorbeeld van) kun je deze bijvoorbeeld na 4 uur automatisch een mail sturen met daarin de vraag waarom ze niet verder zijn gegaan, of je ze kunt helpen en eventueel een kortingscode sturen.
Alleen de feedback die je als antwoord krijgt zijn goud al waard! Dit zijn immers bezoekers die bijna klant waren geworden maar op het laatste zijn afgehaakt, dan wil je toch weten waarom!

Heb jij nog voorbeelden?

Ik ga er gemakshalve even van uit dat een deel van onze lezers ook bezig is met marketing automation. Aan hen wil ik vragen of zij nog voorbeelden weten/gebruiken die kunnen inspireren: laat maar horen in de reacties!
(Technisch gezien moet dat natuurlijk “laat maar lezen” zijn, maar je begrijpt wat ik bedoel ;-))

Nader kennismaken?

Wil je graag meer informatie over onze dienstverlening en weten wat wij voor jouw showroom kunnen betekenen? Vul dan het contactformulier in en we nemen binnen één werkdag contact met je op. Bellen mag uiteraard ook: 085 208 21 00.

6 + 2 =

Klantervaringen

“De grootste klik met KGOM is de passie waarmee zij werken”

Hellen Eekhof – Flagstone Company