Een showroom is geen catalogus

door | 23 maart 2021 | Showroom marketing

Een toonzaal of showroom is een ruimte in een winkel of andere verkoopplaats waar producten die in die winkel te koop worden aangeboden tentoon worden gesteld. Doel van de showroom is dat klanten deze producten zo beter kunnen bekijken, wat vaak niet mogelijk is bij producten die in hun verpakking in de winkel liggen. Showrooms komt men vooral tegen bij autodealers en meubelzaken.

Happy woman shopping at a furniture store

Tekst door Bas de Wit – Wit Design

Brand architecture is the spatial organisation where form, space and ambience reflects the entity of a brand, where relationships exist and transactions take place

  1. Wat is een showroom?
  2. Hoe loopt een klant door jouw showroom?
  3. De inrichting van je showroom
  4. De sfeer in je showroom

1. Wat is een showroom?

Definitie: show·room (de; m; meervoud: showrooms)
1-ruimte waar te verkopen artikelen worden tentoongesteld

Altijd leuk om even in de Dikke van Dale te kijken wat volgens hen de definitie is. Maar in deze kunnen we stellen dat een showroom veel meer is dan de definitie ons zegt. In mijn beleving zou de definitie moeten zijn dat een showroom een ruimtelijke merkomgeving is waar vorm, ruimte en de sfeer de identiteit van een merk uitstraalt. Daar waar relaties ontstaan en eventuele verkoop plaatsvindt.

Een showroom staat ook niet op zichzelf, maar begint bij de entree van je kantoor of misschien al wel bij het oprijden van het parkeerterrein. Het is een veel gebruikte term, beetje uitgekauwd ook, maar het begint wel bij de ‘customer journey’. Hoe en wat ervaart je bezoeker als hij bij je op bezoek komt. Je showroom kan de meest fancy zijn van heel Nederland, maar als het bij de receptie een allegaartje is alsof de kringloop is langs geweest, dan matched dat niet met de merkbeleving. Tenzij die kringloop-uitstraling wel bij het merk past en ook in de showroom terug te zien is.

Kortom: zorg ervoor dat het plaatje klopt. Passend bij het bedrijf en/of de personen.

2. Hoe loopt een klant door jouw showroom?

Een showroom is in basis natuurlijk een plek, zoals de Dikke van Dale al zegt, een ruimte waar je producten toont, fysiek. Offline zoals je wilt. Maar maak keuzes! Probeer tot de kern te komen van je productassortiment, waak ervoor dat je niet alles wilt laten zien. Een showroom is geen catalogus. Je mag het wel in de buurt hebben.

Om je klanten mee te nemen in jouw verhaal bedenk dan wat de stappen gaan zijn waarin je hem of haar mee wilt nemen. Plan van A tot Z hoe een klant door je showroom heen gaat lopen. Begint het met een informeel kopje koffie aan het begin van de showroom, of eindig je er liever mee nadat alles getoond is en je daarna dieper op de materie in kunt gaan. Las je een informeel rustpunt in, in het midden van de ‘tour’? Check even of er al vragen zijn over datgene wat al voorbij gekomen is. Dit soort vragen gelden bij een zakelijke showroom waar je B2B klanten ontvangt.

Heb je een showroom met een vrije inloopfunctie, dan gelden dit soort zaken natuurlijk ook, maar werkt het op een andere manier. Vaak willen de bezoekers, meer consumenten, zelf even rondkijken en komen bij je terug op het moment dat er vragen zijn. Maar zorg ook zeker voor deze bezoeker dat er een heldere structuur is in je showroom zodat zij zich makkelijk kunnen oriënteren.

3. De inrichting van je showroom

Wanneer je gaat nadenken over het inrichten van je showroom, denk dan dus eerst na over wat je de klant wilt gaan laten zien en hoe je de bezoeker daarin mee wilt nemen. Als je helder bent in deze keuzes, ontstaat er ook een heldere structuur/routing in je showroom. Dat werkt prettig. Voor zowel de salesmensen als voor de klant. Denk in productgroepen en toon die ook gebundeld bij elkaar, maar laat wel producten zien die er toe doen. De laatste ontwikkelingen, je meest verkochte product, etc. Maar laat de spin-offs daarvan achterwege. Deze mag je wel bij de hand hebben in bijvoorbeeld lades of kasten.

“We hebben een showroom ingericht met 5 displays voor cameralenzen en deze zijn verdeeld in 5 groepen. De laatste modellen zijn gepresenteerd onder een glazen stolp, terwijl de ‘oudere’ modellen in 4 lades in hetzelfde display getoond kunnen worden. Denk hierbij ook aan een opticien, die een aantal stuks laat zien, maar ook nog heel veel in lades heeft verstopt.

4. De sfeer in je showroom

Naast de routing en de focus op de juiste producten is de sfeer in de showroom uiteraard erg belangrijk voor de uiteindelijke beleving die je een bezoeker wilt laten ervaren. Verlichting is daarbij een erg belangrijk onderdeel en kan je showroom echt afmaken! Maak er geen TL-bak van, inmiddels een LED-bak, maar zorg ervoor dat de verlichting de ruimte subtiel uitlicht. Geef accenten van licht aan de producten en zorg voor een goede basisverlichting. Met de huidige technieken en apps kun je diverse settings installeren die je voor elk gewenst moment kunt inzetten.

“Zo hebben wij een showroom gemaakt voor een steenfabriek waarbij het erg belangrijk is dat de stenen in de showroom bij ‘daglicht’ bekeken worden en dat er enige schaduw op valt om de structuur van de steen naar voren te laten komen. Maar na het bezichtigen van de collectie kan de showroom met één druk op de knop omgezet worden naar een intiemere verlichting die meer bij de borrel past.”

Als je al deze ingrediënten op de juiste manier toepast, dan ben je in control over je bezoeker en weet je wat je hem aan beleving over jouw merk of product mee gaat geven. Hierdoor maak je ook de juiste verbinding met elkaar die er uiteindelijk voor moet gaan zorgen dat je commerciële doelstelling ook behaald zal worden!

Nader kennismaken?

Wil je graag meer informatie over onze dienstverlening en weten wat wij voor jouw showroom kunnen betekenen? Vul dan het contactformulier in en we nemen binnen één werkdag contact met je op. Bellen mag uiteraard ook: 085 208 21 00.