De eilanden in webontwikkeling

23 november, 2010

When SEO meets webdesign

Onlangs lanceerde Google de preview functie in de zoekresultaten. Op die manier kunnen gebruikers op eenvoudige wijze een indruk opdoen van websites zonder deze daadwerkelijk te bezoeken. Deze functie is beschikbaar door middel van een klik op het vergrootglaasje naast het zoekresultaat.
Gebruikers zullen niet meer alleen op basis van tekst (de vermelding bij de zoekresultaten) bepalen of een website bezocht wordt. Oók de kwaliteit van het ontwerp van de site komt nu immers in beeld en vormt al of niet een extra motivatie de site te bezoeken. SEO meets webdesign.

SEO-specialisten leven niet op een eiland

Het tijdperk waarin meta keywords zorgden voor goede posities is allang voorbij. Succesvolle zoekmachinemarketing vraagt om specialisten op meerdere terreinen. Vanzelfsprekend moet er iemand in het team zorgdragen voor de stappen die nodig zijn om een fundament voor goede rankings neer te zetten, zich druk maken over linkstrategieën enzovoort, maar juist in combinatie met interaction designers, webdesigners en technische mensen zal het resulteren in een succesvol resultaat. Om nog maar niet te spreken over de input en strategische beslissingen van marketing en "“communicatiestrategen. Een website is immers geen online versie van een brochure, maar een verlengstuk van een organisatie.

Toekomstverwachting

Google ontwikkelt zich razendsnel, wekelijks verschijnen er updates en nieuwe functies. Uiteindelijk met een ultiem doel voor ogen: de gebruiker zo snel mogelijk relevante informatie bieden. De nauwe samenwerking tussen diverse specialismen zal in de toekomst broodnodig zijn. Elk aspect van een website kan doorslaggevend zijn. Immers, het geheel is meer dan de som der delen.

Ook succesvol adverteren met Google AdWords?
Bekijk onze cursus Google AdWords, onze Google AdWords dienst of vul ons formulier in


Adverteer jij al via Google AdWords? Vraag dan onze gratis Google AdWords Quickscan aan!

  1. Je gaat nogal snel voorbij aan tekstschrijvers. Met de previewfunctie zijn zeker de kopteksten leesbaar en ook de description tekst is belangrijk voor de doorklikratio. En dan heb ik het nog niet over het belang van de teksten die de lezer uiteindelijk op de site te zien krijgt. Wij willen ook van ons eiland! 😉

  2. Je kunt het zo gek niet bedenken over ze vernieuwen weer... Die preview had ook niemand verwacht vooraf.
    Realtime search results ook niet... toch komt het er en wordt het geaccepteerd als "makkelijker" in het gebruik
    ps. leuk gevonden die laatste zin Gerben... Heel poëtisch

  3. Goed artikel Gerben, ik ben het roerend met je eens.
    Ik denk dat er ook vanaf het eiland van webontwerpers heel wat te leren valt over de basics van SEO. Mijn ervaring is dat deze ook nog te veel 'We and the Continent' gedrag vertonen. Als ze alleen al eenvoudige zaken begrijpen zoals title en description metatags, beginnen ze ook al een brug te bouwen naar het SEO eiland.
    SEO blijft, net als website bouwen, een specialistisch vak. Maar hoe meer deze twee samenwerken, hoe beter het voor de markt is.
    groet,
    Jaap

  4. Het is een goede zaak dat een (be)zoeker al direct een preview krijgt. Op die manier zal Google zelf ook beter in staat zijn om het kaf van het koren te scheiden. Sterk hoe ze er in slagen om gestaag nieuwigheden te implementeren, zonder een schokgolf te veroorzaken bij de vele gebruikers.

Reageren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *