8 online marketing trends voor 2019

23 november, 2018

Omdat 2019 alweer bijna voor de deur staat - wat is het jaar weer snel voorbij gegaan! - is onze trendwatcher op pad gegaan om dé trends in online marketingland te spotten. Waar moet je in 2019 echt rekening mee houden, waar kun je niet meer omheen en wat moet je opnemen in je online marketingstrategie voor volgend jaar? Dit zijn volgens ons de 8 belangrijkste online marketing trends voor 2019.

1. Voice search en smart speakers

We schreven er al eerder over: dit jaar is Google Assistant, de digitale assistent van Google, in het Nederlands verschenen. Hiermee kun je je smartphone eenvoudig stemcommando’s en zoekopdrachten geven met je stem, waarna de assistent je netjes in het Nederlands antwoord geeft. 

Google Assistent voor je merk

Inmiddels is ook de Google Home speaker in Nederland verkrijgbaar, waarmee je je stem ook in huis kan laten gelden om je smart home te bedienen, muziek af te spelen en recepten voor te lezen, om maar wat toepassingen te noemen. Naast Google zijn er meer fabrikanten bezig met spraakgestuurde assistenten en smart speakers, zoals Siri en de HomePod van Apple, en Alexa en de Echo van Amazon.

Smart speakers komen steeds meer voor in onze huiskamers en spraakgestuurde assistenten worden steeds slimmer. De voorspelling is dat in 2020 de helft van alle zoekopdrachten spraakgestuurd zal zijn. Het is dus zaak hier op in te spelen. Spraakgestuurde zoekopdrachten zijn namelijk anders van aard dan getypte zoekopdrachten: ze zijn vaak langer en bevatten meer context. Daarnaast geeft een spraakgestuurde assistent vaak maar één antwoord op een vraag, in plaats van een lijst met zoekresultaten. De toppositie in de ranking wordt dus nóg belangrijker, met name op long tail zoektermen.

Steeds meer bedrijven spelen in op deze trend door eigen interacties te bouwen. Dit kan bijvoorbeeld door Actions on Google. Zo kun je al rechtstreeks praten met Albert Heijn, Bol.com, PostNL en nog veel meer. We verwachten dat het aantal interacties alleen nog maar toe gaat nemen en dat voice steeds meer gemeengoed gaat worden. Bedenk je daarom nu al wat jouw business met voice kan doen.

Update 3 december 2018: Google heeft aangekondigd dat het binnenkort ook in Nederland mogelijk wordt om via de Google Assistent producten aan te schaffen. Bedrijven die gebruik maken van Actions on Google kunnen transacties toevoegen, zodat consumenten via Google Assistent in hun eigen webshop aankopen kunnen doen, en te betalen met Google Pay. Ook een tafel in een restaurant reserveren, of een kappersafspraak maken wordt dan nog veel eenvoudiger. Alleen maar meer reden om te investeren in voice!

2. Artificial Intelligence

AI, oftewel Artificial Intelligence is natuurlijk al jaren een buzzword. Feit is dat kunstmatige intelligentie in online marketing steeds belangrijker wordt en dat je er eigenlijk niet meer omheen kunt. Big data, machine learning en slimme algoritmes zijn in staat om productaanbevelingen te doen, relevante doelgroepen samen te stellen, te communiceren met consumenten middels chatbots (daarover later meer) en campagnes te optimaliseren. Geautomatiseerde biedstrategieën (ook hierover later meer), Dynamic Search Ads, Smart Shopping en Smart Display zijn slechts een paar voorbeelden hoe automatisering zijn intrede heeft gedaan in online adverteren.

AI dit kan het werk van een marketeer een stuk makkelijker maken. Het wordt echter nog lang niet door iedereen toegepast. Een enquête uitgevoerd door IDC laat zien dat hoewel 83% van de ondervraagde marketeers bekend is met de marketingtoepassingen van machine learning, slechts 14% deze toepassingen ook daadwerkelijk inzet.

3. Chatbots

Eén van de toepassingen van artificial intelligence en machine learning is de chatbot. Chatbots zijn absoluut niet nieuw, maar inmiddels kunnen we wel stellen dat ze de hypefase wel aardig voorbij zijn en volwassen worden. Hoewel volledig geautomatiseerde chatbots nooit het persoonlijke klantcontact volledig kunnen vervangen, verwachten we dat chatbots steeds vaker het eerste kanaal zullen worden als we contact willen zoeken met een bedrijf. Daarin zijn de belangrijkste trends voor de nabije toekomst:

  • Chatbots worden menselijker, met natuurlijk taalgebruik dankzij natural language processing;
  • Ze worden meer service-georiënteerd, waarbij chatbots steeds meer taken kunnen uitvoeren, zoals orderstatussen controleren, aankopen en boekingen doen en reserveringen plaatsen;
  • Chatbots worden datagedreven, waarbij ze dankzij machine learning steeds slimmer worden en dus betere antwoorden kunnen geven;
  • Ze zullen steeds meer spraakgestuurd te bedienen zijn.

Chatbots zijn goedkoper in te zetten dan een menselijke helpdeskmedewerker, en geven ook nog eens razendsnel antwoord. Tegenwoordig worden chatbots ook steeds vaker ingezet om proactief en contextgebaseerd websitebezoekers aan te spreken, te helpen bij mogelijke vragen en de dialoog aan te gaan.

We verwachten dat chatbots in de nabije toekomst nog slimmer worden en nog vaker ingezet gaan worden. Hoogstwaarschijnlijk is de chatbot straks een volkomen logisch en ingeburgerd communicatiemiddel tussen klant en bedrijf.

KLM Chatbot

Lees ook wat oud-stagiair Dave schreef over chatbots.

4. Programmatic advertising

Programmatic advertising is het inzetten van AI om het inkopen van advertentieruimte en je biedstrategie (deels) te automatiseren. Met de juiste automatische biedstrategie bereik je jouw doelgroep het beste, afhankelijk van het doel van je campagne. Met real-time bidding kan een geautomatiseerd systeem veel sneller, efficiënter en doeltreffender grip houden op CPC’s. Dit zorgt voor hogere conversies en lagere acquisitiekosten. Mijn collega Rick legt in dit artikel perfect uit wat voor automatische biedstrategieën er allemaal zijn en wat ze precies inhouden.

Het aandeel van digitaal ingekochte advertentieruimte zal alleen maar toenemen. Volgens onderzoek van eMarketer zal tegen 2020 bijna 90% van alle display advertenties via geautomatiseerde kanalen worden ingekocht.

5. Video

Bijna een inkoppertje, maar toch een die nog te vaak over het hoofd wordt gezien of aan de kant wordt geschoven: video. Adverteren met video gaat alleen maar belangrijker worden, al was het maar omdat er steeds meer video op het internet bekeken wordt. De voorspelling is dat maar liefst 82% van al het internetverkeer in 2021 bestaat uit video (in 2016 was dit nog 73%), volgens onderzoek van Cisco.

De cijfers spreken boekdelen. Tweeënzeventig procent van de consumenten geeft aan liever een video te bekijken om iets over een product te leren, dan tekst op een pagina te lezen. Eenentachtig procent van de consumenten zegt overtuigd te zijn geraakt om een aankoop te doen nadat ze een video van een merk of een product hebben gezien (bron).

De mogelijkheden om met video te adverteren zijn enorm divers, zowel in kanalen als in vorm. Een aantal afbeeldingen achter elkaar gemonteerd met wat tekst en een vlot muziekje hoeft niet veel te kosten en kan toch meer conversie opleveren dan een platte afbeelding. Video kan worden ingezet op Youtube, Facebook, Instagram, LinkedIn, Twitter, Snapchat, Webinars, instructievideo’s en livestreams; er zijn allerlei vormen te bedenken om via video interactie te creëren met je doelgroep. En dan is er nog de opkomst van virtual reality, augmented reality, interactieve video en 360° video. Reden te meer om video in te zetten als marketingkanaal!

6. Social Media Stories

Sinds Snapchat het fenomeen introduceerde van berichten op social media die na een dag vanzelf weer verdwijnen, zijn vele social media platforms met deze stories aan de haal gegaan: eerst Instagram, daarna Facebook, Messenger en Whatsapp. Inmiddels heeft ook Youtube en zelfs Skype een variant op de vluchtige updates in het leven geroepen. Stories is een nieuwe vorm van content die gestaag aan populariteit wint, en behoorlijk wat impact heeft:

  • Stories hebben een korte levensduur; na 24 uur is je bericht weer verdwenen;
  • Stories zijn visueel van aard, vaak in de vorm van een foto of een filmpje, al dan niet voorzien van tekst;
  • Stories worden vooral op mobiel bekeken, en zijn qua formaat toegespitst op een full-screen weergave, maar dan wel in verticaal formaat;
  • Stories worden vooral bekeken door mensen die jou al volgen.

Dagelijks gebruik social media stories

Het plaatsen van stories vergt dus een andere aanpak dan een post op je timeline. Ze worden echter wel steeds belangrijker: Facebook voorspelt dat Stories in 2019 meer bekeken en gedeeld gaan worden dan berichten in het nieuwsoverzicht. Stories groeiden 15x harder dan nieuwsfeeds tussen 2016 en 2017, met bijna 1 miljard gebruikers wereldwijd over alle kanalen.

Stories gaan dus de belangrijkste contentvorm worden in 2019, verwachten we. Pas daar je contentstrategie op aan, en maak gebruik van adverteren via stories op Instagram en Facebook.

7. Micro-moments

Geef toe: ben jij ook niet een klein beetje verslaafd aan je smartphone? Veel mensen wel, want gemiddeld kijken we meer dan 3,5 uur per dag op onze telefoon. De verwachting is dat de mobiele telefoon in 2019 de televisie overstijgt als het medium waar we het meeste tijd aan besteden.

Dit betekent dat de manier waarop je als merk de aandacht van consumenten trekt verandert. Google speelt in op dit veranderende consumentengedrag met Micro-Moments: bezorg je marketingboodschap duidelijk en beknopt, op zo’n manier dat het de consument aanspreekt. Dat alles binnen een paar seconden, want anders zijn ze de aandacht alweer kwijt en swipen ze door naar het volgende artikel (ben je er nog?).

Belangrijke Micro-Moments voor marketeers spelen in op de momenten waarop consumenten onmiddellijk beslissingen maken, zoals “wat gaan we eten?”, “welk restaurant kiezen we?” of “wat kopen we?”.

Micro-moments zijn niet nieuw, maar nu we steeds meer tijd op onze telefoons doorbrengen wordt het steeds belangrijker deze inzichten toe te passen op je customer journey.

Micro-moments van Google

8. Personalisatie

Als je in 2019 nog op wil vallen als merk zul je je marketing moeten personaliseren. Dat kan met gepersonaliseerde content, advertenties, e-mails en zelfs gepersonaliseerde producten. Onderzoek wijst uit dat bijna driekwart van de mensen gefrustreerd raakt als websites aanbiedingen en banners laten zien die geen rekening houdt met persoonlijke voorkeuren of niet voor hun relevant zijn. Iemand die net getrouwd is heeft waarschijnlijk geen behoefte aan advertenties voor datingsites en de meeste mannen zullen niet zitten te wachten op reclame voor make-up.

Consumenten verwachten ook steeds meer persoonlijke productaanbevelingen. Streamingdiensten als Spotify en Netflix zijn al heel goed in het doen van persoonlijke aanbevelingen, op basis van jouw muziek- of filmsmaak en je kijk- en luistergedrag. Met big data en slimme algoritmes kunnen we steeds beter voorspellen waar iemand van houdt, om zo relevante aanbevelingen en productsuggesties te kunnen doen, iets waar webwinkels als Amazon en Bol.com al volop mee bezig zijn.

In e-mail marketing is personalisatie al even belangrijk. Alleen al door iemand bij naam aan te spreken in de aanhef wordt een massamail als persoonlijker ervaren. Door persoonlijke interesses aan te laten geven kunnen dynamische nieuwsbrieven worden opgesteld die echt relevant zijn voor de ontvanger. En met marketing automation is nog veel meer mogelijk. Hiermee kunnen een-op-een mails worden verstuurd op basis van triggers, bijvoorbeeld het bezoeken van een bepaalde pagina of het bestellen van een product. Gepersonaliseerde, op triggers gebaseerde e-mails scoren over het algemeen drie keer beter dan ongepersonaliseerde massamails.

Bol.com persoonlijke aanbevelingen

Uiteraard zijn er nog veel meer trends te signaleren. Influencer marketing bijvoorbeeld, of virtual reality. Wat denk jij dat de belangrijkste marketingtrend wordt voor volgend jaar? Laat het ons weten in de comments!

Ook succesvol adverteren met Google AdWords?
Bekijk onze cursus Google AdWords, onze Google AdWords dienst of vul ons formulier in


Adverteer jij al via Google AdWords? Vraag dan onze gratis Google AdWords Quickscan aan!

  1. Hoi Luuk, dank je ik vond het een helder en boeiend artikel.

    Ik heb eigenlijk één vraag. Welke of welke twee van bovenstaande trends zullen komend jaar naar jouw mening de grootste impact hebben op het te behalen resultaat?

    1. Dank je Kappa!

      Welke trend de grootste impact zal hebben is een lastige; dat hangt denk ik heel erg af van je soort business en je doelgroep. Heb je een visueel aansprekend product dan kun je met video en de inzet van social media heel veel resultaat behalen. Zit je meer in een vraaggedreven markt dan zal voice ongetwijfeld belangrijk worden.

      Hoe dan ook denk ik dat artificial intelligence op alle fronten steeds belangrijker gaat worden. Ik weet zeker dat AI-systemen alleen maar slimmer worden, meer ingezet zullen worden en veel handwerk gaan overnemen. Van klantcontact tot slimme advertentiecampagnes, we kunnen niet meer om artificial intelligence en machine learning heen 🙂

Reageren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *