15 praktische neuromarketing tips om overtuigend te verkopen

Uit de enquête onder lezers van dit blog, die momenteel wordt verwerkt in het plan voor 2015, komt onder andere duidelijk naar voren dat artikelen over ons brein gesmaakt worden.
Daarom een post met maar liefst 15 praktische neuromarketing tips van niemand minder dan The Web Psychologist Nathalie Nahai. In haar woorden Psych tips. Nathalie is auteur van het boek Webs of Influence dat ik je kan aanraden.
Even leek de volgende melding op YouTube mijn plan om de video van haar webinar met je te delen gedwarsboomd te worden.
YouTube waarschuwing
De video is enkel beschikbaar voor wie zich inschrijft op haar nieuwsbrief, waarna je toegang krijgt tot dit geheime webinar. Maar ik vroeg en kreeg Nathalie's toestemming om deze geheime video toch met jou te delen. Vind ik leuk.
De volledige video staat onderaan in dit artikel, de essentie heb ik voor je samengevat:

3 geheimen om online succesvol te zijn:

Nathalie vertelt in de introductie van het webinar dat ze tijdens het onderzoek voor haar boek Webs of Influence tot de vaststelling komt dat er 3 geheimen voor online succes zijn:

  • Weet wie je doelgroep is.
  • Communiceer overtuigend.
  • Verkoop integer.

Grootste barrières die mensen tegenhouden om online te kopen:

  • Gebrek aan vertrouwen en face-to-face contact.
  • Gebrek aan klantenservice.
  • Zorgen over privacy en veiligheid.
  • Geen echte verkoper.

De barrières die mensen tegenhouden, hebben dus allemaal te maken met relaties. Omdat we online door een beeldscherm van elkaar zijn gescheiden, moet je meer moeite doen om het vertrouwen te winnen. Het eerste wat mensen doen als ze op je website komen, is deze onderbewust scannen op zaken die hen vertrouwen geven. Mensen kopen van mensen, niet van websites.
Op naar de 15 neuromarketing tips die je daarbij helpen.

1. Schaarste

Voorbeeld ‘Laatste kans! We hebben nog 1 kamer vrij!' bij booking.com. Ze versterken dat nog eens door ook te melden dat er op dit moment 10 mensen dit hotel aan het bekijken zijn. Dat is niet alleen schaarste in beschikbaarheid, maar ook schaarste in tijd.
Voorbeeld schaarste booking.com
Gelijk ook een voorbeeld van tip 4: beoordelingen.

2. Autoriteit

Belangrijker in meer hiërarchische culturen.

3. Aanlokkelijke prijzen

Prijzen die eindigen op ,95 ,98 of ,99 zien we als meer waardevol.

4. De kracht van 3

Presenteer 3 prijzen, goedkoop, duurder, duurst. Mensen hebben voorkeur voor de middenweg. Help ze die kiezen.

5. Verzacht de pijn

Gratis registreren, Registratie duurt slechts 60 seconden, 30 dagen gratis proberen etc. In het voorbeeld dat Nathalie geeft van Hootsuite gebruiken ze nergens Buy, Add to cart ... , maar focussen ze op keuze: Upgrade, Request ...

6. Beoordelingen

Het betekent dat andere je OK vinden. Sociale bewijskracht. Mensen kopen 20% meer bij producten met ratings, dan bij hetzelfde product zonder beoordelingen.

7. Testimonials

Maak je referenties onderscheidend. Als je een referentie hebt van een belangrijke speler in jouw markt, speel dat dan uit.

8. Geloofwaardigheid

Laat de logo's van de klanten zien met wie je gewerkt hebt. Hou met deze zelfpromotie wel rekening met de cultuur van je doelgroep.

9. Veiligheid

Logo's van vertrouwde betaalmogelijkheden:
Logo's van vertrouwde betaalmogelijkheden
Maar ook een secured link met https:
Voorbeeld https website

10. Wederkerigheid

Een e-mailadres in ruil voor een download. Zo kun je een hoofdstuk uit Webs of Influence krijgen in ruil voor een tweet of like (beetje reclame voor Nathalie's boek als dank voor het mogen delen van de geheime video van haar webinar:-)).
Voorbeeld wederkerigheid

11. Sociale bewijskracht

Laat zien hoeveel mensen je blog volgen.
Voorbeeld sociale bewijskracht

12. Visueel contrast en concreet

Kijk maar eens wat Nathalie te vertellen heeft bij deze slide (minuut 22:30).
Voorbeeld van visueel contrast en contreet

 13. Buttons

Geef ze een opvallende kleur ten opzichte van de rest van je website. Zorg dat het pijnloos is om op te klikken (zie punt 5), zet ze op een opvallende plek op je pagina en maak ze groot.

14. Formuleer in termen van verlies

‘Je bespaart geld' versus ‘Je verliest geld'.
De laatste is meer converterend, omdat we bij verlies meer geneigd zijn actie te ondernemen. Daarnaast heeft ‘Je verliest geld' momentum: je bent op dit moment geld aan het verliezen.

15. Testen

Alle 14 voorgaande zijn praktische tips die werken, maar hoe goed ze werken, moet je testen. Opnieuw en opnieuw.

Video: Secret webinar 15 Psych Tips by Nathalie Nahai

Ook succesvol adverteren met Google AdWords?
Bekijk onze cursus Google AdWords, onze Google AdWords dienst of vul ons formulier in


Adverteer jij al via Google AdWords? Vraag dan onze gratis Google AdWords Quickscan aan!

    1. Bekijk het webinar Erwin, dan heb je het grotere plaatje van de Hootsuite-case. Waar het op neerkomt, is dat je mensen beter keuze geeft. Bij Hootsuite gebruiken ze Upgrade in plaats van Add to cart. Dat lukt inderdaad niet voor elke website/webwinkel. Maar hè, dan zijn er nog altijd 14 andere tips 🙂

  1. Neuromarketing vind ik echt super interessant!
    Goochelaar Derren Brown heeft echt een bizar filmpje op youtube te vinden op Derren Brown giveaway. Hier beïnvloed hij de mensen echt heel erg door de omgeving te beladen met suggesties etc.
    Je weet niet in hoeverre die echt is of entertainment maar het is echt bizar om te zien.

Reageren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Terug naar top