Zoekwoorden, hoe vaak en waar gebruiken?

door | 22 maart 2009 | Zoekmachine Optimalisatie

keyword-densityBij het optimaliseren voor de zoekmachines zijn er twee belangrijke aspecten. De zogenaamde off-page optimalisatie (linkbuilden) en de on-page optimalisatie (techniek en zoekwoordgebruik). Wanneer deze goed in balans zijn kun je hoog scoren in de zoekmachines.

Dit artikel gaat over het zoekwoordgebruik, on-page optimalisatie dus. Regelmatig hoor je termen voorbijkomen als “keyword density” en “zoekwoord spam”. Maar wat is hier nu van waar en kun je echt gestraft worden wanneer je zoekwoorden teveel gebruikt? Op deze vragen wordt in dit artikel antwoord gegeven. Plus natuurlijk tips hoe het wel moet!

Keyword density en zoekwoord spam

De keyword density (zoekwoord dichtheid) is een procentueel getal welke aangeeft hoeveel keer het keyword ten opzichtte van de rest van de tekst op een webpagina terugkomt. Vaak zijn deze onderverdeeld in enkele, dubbele en driedubbele zoekwoorden.

Hieronder zie je een voorbeeld van de keyword density van karelgeenen.nl voor twee zoekwoorden:

keyword-density-karel-geenen

keyword-density-karel-geenen

De term “internet marketing” komt 64 keer voor op de homepage wat een totaal is van 5.25% van het totaal (let op, dubbele zoektermen).

Hoewel de keyword density een goede tool is om te kijken of je niet overdrijft of dat het zoekwoord juist te weinig wordt gebruikt is het niet zaligmakend. Er zijn geen magische percentages die ervoor zorgen dat je altijd bovenaan staat.

Maar stel dat in het bovenste voorbeeld nu 52% zou staan bij de zoekterm “internet marketing” moet er toch een belletje gaan rinkelen. Want 52% is niet echt natuurlijk te noemen. En dat zullen de zoekmachines ook doorhebben!

Het “geheim” is om dus zo natuurlijk mogelijk om te gaan met het zoekwoordgebruik. En hoe je dat doet lees je in de volgende paragraaf.

Natuurlijk zoekwoordgebruik

Om voor de zoekmachines (lees:Google) zo natuurlijk mogelijk over te komen zullen we de zoekwoorden dus ook op natuurlijke plaatsen terug moeten laten komen. Welke plaatsen dat zijn? Hier komen ze!

Title-tag

De meest belangrijke plaats is de titel van de pagina, de zogenaamde title-tag. Logisch, want de titel van een pagina hoort aan te geven waar de pagina over gaat. De title-tag is voor de bezoekers zichtbaar bovenin de browser en voor de zoekmachines in de title-tag:

title-tag-bezoekers

title-tag-bezoekers

title-tag-zoekmachines

title-tag-zoekmachines

Meta description en keywords

In de meta description, niet zichtbaar voor de bezoekers, kun je in het kort aangeven waar de pagina over gaat. Ook hier is het weer logisch om het zoekwoord in te vermelden. Hoewel de meta keywords door de meeste zoekmachines niet meer als waardevol worden beschouwd is het toch verstandig om ook hier het zoekwoord te gebruiken.

meta-overig

meta-overig

Header tags

Met de header tags worden de koppen boven een allinea bedoeld. De eerste, en meestal belangrijkste allinea krijgt een h1-tag, de volgende een h2-tag enz.

Het is verstandig om de h1-tag de zoekterm mee te geven.

h1-bezoekers

h1-bezoekers

h1-zoekmachines

h1-zoekmachines

Body tekst

Deze behoeft weinig uitleg. Het mag duidelijk zijn dat het zoekwoord best ook een paar keer voorkomt in de daadwerkelijke tekst van de pagina. Kleine tip, zorg ervoor dat het zoekwoord zeker in het begin van de tekst wordt genoemd!

Afbeeldingen

Wanneer je bijvoorbeeld over een appel schrijft is het logisch (en dus natuurlijk) dat er ook een afbeelding van de appel op de pagina staat. Om er nu voor te zorgen dat de zoekmachines ook daadwerkelijk weten dat het om een appel gaat (zij kunnen dit niet zien zoals wij dit zien) moet je twee dingen doen:

1.       Geef de afbeelding een bestandsnaam met het woord appel;

2.       Geef de afbeelding een alt-tag. Dit is een omschrijving van de afbeelding. De alt-tag is in het leven geroepen voor mensen die geen afbeeldingen kunnen laden in de browser en voor blinden (speciale voorleessoftware kan deze tekst dan oplezen en de blinden weten dat wat voor afbeelding het is).

bestandsnaam-afbeelding

bestandsnaam-afbeelding

Conclusie

Het is dus belangrijk om zo natuurlijk mogelijk over te komen. Niet alleen voor de zoekmachines maar ook voor je bezoekers. Want een tekst lezen die bewust vol is gestopt met zoekwoorden is bijzonder irritant. Vergeet dus niet waarom je dit uiteindelijk allemaal doet. Zoekmachine optimalisatie mag nooit ten koste gaan van het uiteindelijk doel van de pagina! Oja, hoog scoren is géén doel!

Nader kennismaken?

Wil je graag meer informatie over onze dienstverlening en weten wat wij voor jouw showroom kunnen betekenen? Vul dan het contactformulier in en we nemen binnen één werkdag contact met je op. Bellen mag uiteraard ook: 085 208 21 00.

31 Reacties

  1. Martijn van der Linden

    Welke software gebruik je nu voor het meten van die keyword density ?

    Antwoord
  2. Han Wijman

    Volgens mij is de Alt-tag bedoeld voor de screenreaders (dus dat blinden horen dat er een afbeelding van een appel staat) en is de title-tag van de afbeelding voor de zoekmachine. Zie hoe de bron van deze afbeelding er uit ziet:
    img style=”border-style: double; border-color: #e1e1e1; margin-right: 15px; float: left;” title=”zwemdiploma c haal je bij wstwente!” alt=”zwemdiploma c haal je bij wstwente” src=”/images/stories/zwemmania/zwemdiploma-c.jpg” width=”227″ height=”161″

    Antwoord
  3. Han Wijman

    @Karel
    Perfect!
    Ik weet niet meer waar ik die klok heb horen luiden, maar jij geeft hiermee de klepel

    Antwoord
  4. Rob Klaassen

    Wat is de waarde van het opschonen van je pagina om JavaScript en CSS zo veel mogelijk extern te plaatsen? Zijn daar ook ervaringen/cijfers van bekend?

    Antwoord
    • Karel Geenen

      De verhouding code en echte tekst op een webpagina is ook van belang. Des te minder code en meer tekst des te beter…

      Antwoord
  5. René Greve

    Kleine aanvulling, de site van Ranks geeft ook mooie analyses van het keyword op je site of op bepaalde pagina’s.

    Antwoord
  6. Eduard Blacquière

    Mijn mening: vergeet de keyword density.

    Deze metric stamt uit de beginjaren van zoekmachines, waarin web document matching nog een stuk eenvoudiger was.

    Nu bepalen zoekmachines op basis van veel meer factoren of een web document relevant is t.o.v. een zoekopdracht.

    Antwoord
    • Karel Geenen

      Ben ik met je eens Eduard. Al blijft het wel een goede indicatietool. 0% geeft toch echt aan dat er iets niet helemaal goed gaat, 80% ook niet trouwens :-).

      Antwoord
  7. Aartjan van Erkel

    @Eduard @Karel
    Wat zijn volgens jullie afgezien van keyword density de belangrijkste factoren waarmee relevantie van een pagina wordt bepaald? Dingen die je via onpage optimalisatie zou kunnen verbeteren?

    Antwoord
  8. Richard

    Het is zeker belangrijk! Ik had op mijn site over Biggles wat te vaak het woord Biggles opgenomen (ahum…15%…uche…).

    Google heeft mijn site eruit gegooid op dit zoekwoord. En geloof me, dat maakt verschil qua aantal bezoekers per dag…

    Density telt zeker mee!

    Richard

    Antwoord
  9. marijke

    hallo karel ik heb geprobeert om je boek aan te vragen maar krijg een fout melding toch zou ik graag gratis je boek ontvangen
    Net vriendelijke groet.
    marijke

    Antwoord
  10. marijke

    hallo karel,

    zou je eens naar mijn website willen kijken ik krijg hier geen bezoekers en kopers op deze website is speciaal voor mij gemaakt en ik betaal hiervoor iedere maand 15 euro hoor graag van je
    marijke

    Antwoord
  11. Carnaval in Nederland

    @Marijke,

    De link onder je naam werkt op het moment niet of er zit een foutje in misschien?!

    Antwoord
  12. Michel Thomissen

    Vind het niet gek dat je geen bezoekers krijgt Marijke, de link is dood. ūüėõ

    Antwoord
  13. Aartjan van Erkel

    @Eduard Tx, good stuff!

    De lijst is wel gemaakt in 2007, sommige dingen klinken enigszins old school. Sta je er nu ook nog achter?

    Ik vraag me dat vooral af qua keyword-gebruik. Doet het er nog veel toe dat die in titles, headers, anchor texts, body copy staan?

    Antwoord
  14. Eduard Blacquière

    @Aartjan
    Ik sta zeker nog achter de SEOmoz Ranking Factors. Er zijn hooguit kleine wijzigingen aan te wijzen.

    De voorbeelden die je noemt zijn zeker belangrijke plaatsen voor zoektermen.

    Antwoord
  15. Jurgen

    Hetgeen ook helpt is uitgebreide keywords gebruiken. Ik bedoel hiermee, zoek naar alternatieve keywords in plaats van de keywords die iedereen gebruikt. Er zijn heus veel woorden die gelinkt worden aan een onderwerp waardoor zoekers via google ook je site vinden.

    Ik had een site over “witte tanden”, gericht keywords gebruiken rond gaatjes, tandartsbezoek, tandpasta enz. gaven me ook makkelijk 500 unieke bezoekers per dag ūüôā

    Antwoord
  16. Mark

    Karel, ik ben al enige tijd in discussie met een aantal “webmasters”, maar zij geven antwoorden die om de hete brei heen gaan. buiten dat om krijg ik het idee dat ze gewoon niet weten of het wel/niet is toegestaan.

    Ik heb de volgende HTML-code:

    Deze grijze tekst komt ‘achter’ de zwarte tekst te staan is is nog steeds leesbaar
    op de witte achtergrond
    Ik weet niet of deze ondoorzichtige grijze tekst wel binnen de richtlijnen van google past.
    De kleur grijs is momenteel het punt waar ik nog niet overuit ben, het wordt waarschijnlijk nog een andere kleur.

    Deze tekst is zwart en dus duidelijker voor de bezoeker ondanks dat je de grijze tekstregels op de achtergrond ziet.
    Zoals je misschien merkt hoeft de grijze tekst geen storende factor op de pagina te zijn.
    Waardoor deze zwarte tekst nog steeds prettig leesbaar blijft.
    Uiteraard is de grijze tekst ook qua kleur nog verder aan te passen.

    Deze code wil ik gebruiken om meer tekst op de pagina’s te krijgen. De code leent zich uiteraard voor spammen maar is ook uitermate geschikt om een achterliggende logische tekst te schrijven met een natuurlijk verloop. Naar mijn idee is dit een “legale” methode moeten zijn.
    Wat ik begrijp uit het verhaal is dat het niet uitmaakt hoe ik de teksten op de website presenteer als de zoekwoord density maar binnen de richtlijnen valt en de teksten een natuurlijk verloop hebben.

    Antwoord
  17. Mark

    hmmm…ik zie dat de HTML-code niet wordt weergegeven… dat is jammer.

    De bedoeling is echter wel duidelijk.. feitelijk heb ik een transparante div over een solide dic heen gezet waardoor de grijze tekst naar de achtergrond wordt verplaatst.

    Antwoord
  18. Hypotheek Deventer

    @Mark,..

    Zolang jouw code valideert bij w3org is het goed.

    Zolang de tekst niet dezelfde kleur heeft als de achtergrond is het ook goed. Heb wel vaker erg slecht leesbare teksten (qua kleur) gezien die toch goed ranken.

    Tekst van 1 px zou ik echter niet doen. Erg kleine tekst wordt ook gezien als valsspelen (stuffen)

    Antwoord
  19. Hypotheek Deventer

    Ps. ik denk dat de grens ergen rond 8 tot 10 procent ligt.

    Zelf ben ik met een nieuwe site inderdaad ook eruit geflikkerd op 1 enkel zoekwoord terwijl andere woorden op de zelfde pagina wel positie 1 t/m 5 bereiken. (zelfde onderwerp andere zoekwoorden)

    Antwoord
  20. Gijs Heerkens

    Wat is mis in dit artikel is de keyword density in de URL. Hoe zit het daarmee?

    Antwoord
    • Dominique Meijnen

      Beste Gijs,

      Keyword density is een term die je best vergeet. Zorg voor een goede structuur in je website en content en dan hoef je je geen zorgen te maken over een percentage.

      Antwoord
  21. Bart

    Of keyword density belangrijk is hangt volgens mij van je site af. Wikipedia hoeft maar een enkel woordje te noemen en staat er meteen mee in de top 5. Heb je een nieuwe site dan zou ik nooit onder de 1% gaan zitten en altijd op prominente plaatsen noemen. Het is hetzelfde als met de lengte/aantal van je zoekwoorden. Hoe beter je site scoort en hoe meer trust ie heeft hoe korter (en moeilijker) je ze kan gaan maken.

    Antwoord
  22. Roel Hermelink

    Hey Karel,

    Goed en duidelijk artikel. Over de keyword stuffing heb ik echter wel een vraag. Vanuit de zoekwoordplanner kom ik veel ”zoekzinnen” tegen waar hetzelfde zoekwoord in terugkomt. Voorbeeld:

    Scheermesjes aanbieding
    Fusion scheermesjes
    Beste scheermesjes

    Bij elk van deze zinnen gebruik je het woord scheermesjes in een andere context.

    Geeft Google je dan ook de gelegenheid om vaker het woord scheermesjes te gebruiken zonder je te straffen op “keyword stuffing” omdat “scheermesjes” steeds in een andere context wordt gebruikt?

    Graag hoor ik van je!

    Antwoord
    • Karel Geenen

      Nee, in principe niet. Je moet hier dus nog steeds mee oppassen!

      Antwoord

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *