Zo bekijk je Google Analytics per uur, weekdag en week van het jaar!

Binnen Google Analytics is het standaard niet mogelijk om statistieken per weekdag, week van het jaar of per uur te bekijken.
Toch kan het soms erg handig zijn om te bekijken op welke weekdagen jouw website het beste presteert. Of misschien wil je wel weten op welk uur van de dag de meeste verkopen plaatsvinden?
In dit artikel leg ik uit hoe je dergelijke statistieken toch heel eenvoudig uit Google Analytics kunt halen. Onderaan het artikel vind je een downloadlink, wanneer je hier op klikt wordt het hieronder besproken rapport automatisch toegevoegd aan je Google Analytics account.

De truc? Een aangepast rapport!

Zoals eerder al aangegeven is het met de standaard rapporten niet mogelijk om statistieken per uur, dag van de week of weeknummer te bekijken. Echter is deze data wel aanwezig in Google Analytics!
We hoeven alleen maar even een aangepast rapport te maken binnen Google Analytics. In de onderstaande video laten we zien hoe je dit kunt doen (je kunt ook de video overslaan en het kant en klare rapport meteen downloaden onderaan dit artikel):

Mogelijkheden ย zijn eindeloos

Door het maken van een aangepast rapport zoals hierboven in de video wordt beschreven kun je nu dus alle statistieken ook per uur, weekdag of week van het jaar bekijken.
In de video hebben we alleen wat standaard statistieken toegevoegd. Uiteraard ben je hierin niet beperkt. Zo kun je dus bijvoorbeeld ook bekijken welke productgroepen op welke dag van de week het beste presteren.

Download het rapport hier!

Voor de luie marketeers heb ik hier alvast een dergelijk rapport gemaakt wat je gratis kunt downloaden. Klik gewoon op de onderstaande link (zorg dat je bent ingelogd in Google Analytics) en wijs een profiel toe (volg de instructies op het scherm):
Rapport tijdseenheden door Karelgeenen.nl

Ook succesvol adverteren met Google AdWords?
Bekijk onze cursus Google AdWords, onze Google AdWords dienst of vul ons formulier in


Adverteer jij al via Google AdWords? Vraag dan onze gratis Google AdWords Quickscan aan!

  1. worden hier de bezoeken die je aan je eigen site brengt meegerekend? ik heb een filter aan staan dat mijn ip adres niet meegeteld wordt, maar ik heb in het rapport een hoger bezoekers aantal per dag dan dat ik gewoon op de homepage rechts bovenin op de dag ga zoeken naar hoeveel bezoekers er zijn gekomen.

  2. Leuk rapport, gebruikte ze al we apart, maar had ze nog nooit zo mooi bij elkaar gevoegd, bedankt!
    Let er wel voor op dat deze cijfers wel gevaarlijk zijn als je ze wil gebruiken voor het versturen van je nieuwsbrief oid.
    Als je niet filtert krijg je nogal snel een self-fullfilling prophecy. Je verstuurt je nieuwsbrief elke dinsdag om 2 uur, vervolgens blijkt uiteraard uit deze cijfers dat dan ook het meeste mensen naar je site komen, dus blijf je je nieuwsbrief om 2 uur versturen.
    Daarbij moet je oppassen dat je al je reclameuitingen goed noteert in analytics zodat je een goed zicht krijgt wat nu echt het beste tijdstip is.

  3. ik denk dat bij iedereen het zelfde is dat vanaf 9uur de meesten mensen op hun site zitten..
    weet niet echt wat je met de informatie kunt.. puur omdat de meesten bedrijven niet om 9uur nog werken..

  4. Handig! Ik heb er lang naar gezocht en kon niet geloven dat dit niet standaard in Analytics zat. Downloaden van rapport is echt heel fijn, zou heel blij zijn met meer te downloaden aangepaste rapporten.

  5. Klopt het dat de dimensie "uur" niet meer aanwezig is in Analytics?
    Overigens werkt de link naar het rapport ook niet meer, Karel.
    Wel duidelijk overzicht van hoe je een aangepast rapportage aanmaakt ๐Ÿ™‚

  6. Hoi Karel,
    Ik wilde net zelf een dergelijk rapport gaan maken als check voor de lijn in bezoekersaantallen buiten kantoortijd en toen herinnerde ik mij deze post. Je hebt mij weer werk en mijn collega's veel stress bespaard, bedankt! ๐Ÿ˜‰

Reageren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Terug naar top