YouTube, SEO en je website!

YouTube wordt vaak door mensen als een entertainment kanaal gezien dat weinig waarde heeft voor een online ondernemer, maar niets is minder waar!

Allereerst een paar feiten over YouTube:

  • Dit is de tweede grootste zoekmachine ter wereld na Google!
  • YouTube is een onderdeel van Google (=zelfde rankingsfactoren?);
  • Er verschijnen steeds meer video`s van YouTube tussen de organische zoekresultaten;
  • Het gebruik ervan is gratis en het toevoegen van een video aan een pagina is kinderspel;
  • Er worden steeds meer video`s gedeeld via sociale netwerken.

Het inzetten van YouTube voor jouw webwinkel of website!

Enkele mogelijkheden:

  • Je kunt een video maken om een product of dienst meer bekendheid te geven;
  • Een instructievideo over het gebruik van een product;
  • Video-testimonials van klanten;
  • Werken met video-nieuwsbrieven;
  • Productreview doen;
  • Introductievideo;
  • Bedankvideo na bestelling bijvoorbeeld;
  • Call-to-action video.

Natuurlijk zijn er nog andere mogelijkheden en het succes hiervan heeft ook een beetje met de creativiteit van de maker te maken.

Wat is belangrijk bij het maken van een video?

Ken je doelgroep! Dit blijft altijd een belangrijke factor voor succes. Bestudeer de demografie van je klanten. Hiermee bedoelen we zaken zoals: wat zijn de meest gestelde vragen van je klanten, waar hebben ze schrik voor, waar liggen ze s `nachts wakker van, wat maakt ze gelukkig. Spreek ze hiermee aan in je video.

  • Maak de voordelen in je video al zo snel mogelijk duidelijk;
  • Geef wat je ze belooft!

Factoren die de ranking van je video bepalen

Zorg dat het zoekwoord voorkomt in de:

  • De bestandsnaam van de video die je uploadt;
  • Titel;
  • Description;
  • Youtube tags;
  • Url van de pagina van je website of blog waarin deze video wordt weergegeven.

Gebruik ook maar één zoekwoord geïnspireerde video per URL. Deze pagina moet ook meer zoekwoord rijke content bevatten dan de description van de YouTube video. En zorg ook voor een link in de description naar de URL van de pagina waar de video te bekijken is.

  • Reageer op blogs en fora met een link naar je video;
  • Reageer op relevante video`s en voeg een link naar jouw video toe (=een videoreactie);
  • Gebruik video`s in je e-mailmarketing met een link naar de URL van de video op je eigen site;
  • Maak gebruik van social bookmarking en zorg dat de video gedeeld wordt.

Ook speelt de community hier een grote rol in maar daar heb je zelf natuurlijk weinig controle over. Wordt er veel gereageerd op je video en krijg je veel like`jes zal dit ook een invloed hebben.
Heb je zelf al ervaring met het inzetten van video`s voor je business? Deel het met ons!

Ook succesvol adverteren met Google AdWords?
Bekijk onze cursus Google AdWords, onze Google AdWords dienst of vul ons formulier in


Adverteer jij al via Google AdWords? Vraag dan onze gratis Google AdWords Quickscan aan!

  1. Goed artikel! YouTube is inmiddels zeker volwassen genoeg om ingezet te worden door bedrijven. Hoorde nog wel eens het bezwaar dat er aan het einde van een video gerelateerde video's worden getoond maar gezien het feit dat dit uitgezet kan worden hoeft dit ook geen drempel te zijn. Evenals het eventueel uitschakelen van reacties, automatisch doorplaatsen op Twitter, Facebook, etc.
    Ik mis nog het punt wat betreft mogelijke kosten bij het plaatsen van video's op eigen websites. In mijn ervaring komt het vaak voor dat men toch redelijk grote video's upload naar eigen websites en daardoor behoorlijk wat dataverkeer omzet in de maand wat voor hogere kosten (kan) zorgen. Door het op YouTube te plaatsen kun je ook de kosten enigszins omlaag halen.

    1. Dat is ook weer het mooie van YouTube, door het plaatsen van de video via een iframe zullen de kosten voor het weergeven van de video op je website behoorlijk laag zijn.

  2. Ik denk dat het voor de middel- en grote bedrijven wel een leuke mogelijkheid is. Voor de kleine ondernemingen, de thuis (online) winkels kan het wel lastig worden. Ze hebben meestal geen materiaal om een filmpje te maken en te bewerken. Je kunt het uitbesteden, maar dat kan voor kleine ondernemingen niet uit.

  3. Moeilijk te zeggen wat het probleem hier is Danny,
    YouTube video's worden gestreamed door een Adobe Flash Player, daar kan het probleem zitten. Verwijder deze en installeer de laatste versie. Het kan ook te maken hebben met popup blocking software of met de instellingen van de Firewall. Ook als de bezoeker van de website andere streaming software gebruikt, en deze op default ingesteld staat, kunnen er conflicten optreden...

  4. "De bestandsnaam van de video die je uploadt" kan je uit het lijstje halen, dat is geen bepalende factor voor je ranking. De bestandsnaam wordt na uploaden gebruikt als standaard titel van de video, maar als je die aanpast is de bestandsnaam voor de gebruiker (en zoekmachines) nergens meer te vinden.
    Pas je deze tips zelf eigenlijk wel toe? Want dan zou je moeten weten dat "Reageer op relevante video`s en voeg een link naar jouw video toe" helemaal niet mogelijk is. Een reactie op een YouTube video met een url erin wordt in zijn geheel niet geplaatst.
    Wél is het mogelijk om een zogeheten videoreactie te plaatsen, als de uploader het toestaat verschijnt jouw video dan onder zijn video.

  5. Kleine schrijffout (denk ik): "Dit is de tweede grootste zoekmachine ter wereld na Google!" zou betekenen dat YouTube #3 op de ranglijst is, terwijl ze nummer #2 zijn. Of lees ik het verkeerd? 😉

Reageren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Terug naar top