Wayfinding experience: fysieke versus online wereld

wayfinding experience blog header
Afgelopen weekend stond Nederland weer bol van de festivals tijdens Pinksteren. Waar de één genietend van het zonnetje rustig het festivalterrein verkent, heeft de ander een strakke planning om zo alle toffe acts te kunnen zien. Het ultieme festivalgevoel heeft voor elke bezoeker een andere invulling. Toch zijn er factoren die voor iedereen van invloed zijn op een goede ervaring; bezoekers moeten gemakkelijk hun weg kunnen vinden op het terrein. Dit wordt wayfinding genoemd. Om het positieve gevoel dat mensen overhouden aan een festivalbezoek ook aan bezoekers van je website mee te geven, komen in deze blog vijf tips aan bod voor een goede online wayfinding experience.
Festivalterreinen zijn vaak op dezelfde manier ingedeeld; direct na de ingang zijn er kluisjes en verkooppunten voor munten, bij elk podium is een bar aanwezig, eetkraampjes staan bij elkaar op een centraal punt, en natuurlijk moet men de uitgang snel vinden. Door het gebruik van borden en plattegronden, kunnen bezoekers gestuurd worden om een bepaalde route af te leggen. Wanneer het voor bezoekers niet duidelijk is hoe ze van A naar B komen, frustreert dit hen en wordt hun ervaring negatief beïnvloed. Online werkt dit hetzelfde.
Bezoekers van je website komen er met een bepaalde reden. Ze zoeken bijvoorbeeld gericht naar een product, of willen juist inspiratie opdoen. Binnen enkele seconden heeft een bezoeker bepaald of hij/zij op jouw website het persoonlijke doel kan bereiken. Zorg er daarom voor dat bezoekers goed kunnen navigeren op je website. Een creatief vormgegeven website is misschien origineel, maar kan ook voor onduidelijkheid zorgen. Bezoekers zijn gewend dat websites op een bepaalde manier ingedeeld zijn. Wanneer jouw website hiervan afwijkt, moeten bezoekers gaan zoeken naar bepaalde elementen. Dit kan frustreren, waardoor ze de website weer verlaten. Een duidelijke navigatie helpt bezoekers dus om hun doelen te bereiken. Daarnaast kun je ervoor zorgen dat bezoekers een bepaald pad afleggen, om zo jouw doelen te bereiken; het laten converteren van bezoekers.
Hieronder volgen verschillende elementen die bijdragen aan een positieve wayfinding experience op jouw website.

Herkenningspunten

Wanneer je voor het eerst in Parijs komt, heb je ongetwijfeld een kaart nodig om de weg te vinden. Na enkele dagen ga je objecten in de stad herkennen, zoals de Eiffeltoren, de Arc de Triomphe en museum het Louvre. Deze herkenningspunten helpen je te oriënteren in de stad, waardoor je merkt dat je de kaart steeds minder nodig hebt en dat je gemakkelijker op de plaats van bestemming komt. In de digitale wereld werken we ook met herkenningspunten, zoals het kruimelpad, logo en de zoekbalk.

Kruimelpad

Gebruikt maar een klein deel van je bezoekers het kruimelpad actief door erop te klikken? Trek dan niet te snel conclusies, want het kruimelpad dient namelijk als een belangrijk herkenningspunt voor bezoekers op je website. Door het pad op elke pagina te laten terugkomen, kunnen bezoekers zich gemakkelijker oriënteren. Wanneer bezoekers via een externe link binnenkomen op je website, zien ze dankzij het kruimelpad direct waar ze zich op je website bevinden.
Tip: neem in het kruimelpad de structuur van je website op, en niet de route die bezoekers op je website afleggen.
Voorbeeld bol.com - broodkruimelpad
Afbeelding 1. Kruimelpad op de website bol.com.

Voor bezoekers is ook het logo een herkenningspunt. Ze zijn gewend dat het logo van een website (organisatie) linksboven gepositioneerd is. Daarnaast is het logo vaak een knop die een bezoeker doorstuurt naar de homepagina.

Zoekbalk

Een zoekbalk op de website geeft bezoekers een alternatieve manier om informatie of producten te zoeken. Veelvuldig gebruik van de zoekbalk betekent niet automatisch dat bezoekers moeite hebben met navigeren op je website. Sommige bezoekers komen op je website met een heel concreet doel voor ogen, bijvoorbeeld het vinden van product X. Dit doel willen ze zo snel mogelijk behalen en hiervoor gebruiken ze de zoekbalk.
Door het vele gebruik van zoekmachines, zijn mensen eraan gewend geraakt om korte zoektermen of zinnen te gebruiken. Wanneer ze jouw zoekbalk gebruiken, verwachten ze op dezelfde manier te kunnen zoeken als via een zoekmachine. Zorg er daarom voor dat alle content op je website te vinden is via de zoekbalk.

Bewegwijzering

In de fysieke wereld is bewegwijzering overal aanwezig. Borden in het verkeer vertellen ons wat we moeten doen of welke richting we moeten volgen. Vaak zijn deze borden enkel voorzien van een pictografisch of typografisch element. Doordat we deze borden vaak zien, denken we niet na bij het zien van deze borden, maar handelen we direct. Ook op websites hoeven we niet na te denken over de betekenis van elementen als buttons, menu’s en call-to-actions. Door het gebruik van herkenbare elementen op je website, kunnen bezoekers snel reageren en navigeren.

Gebruik van iconen

Door het gebruik van iconen voorzie je bezoekers snel van informatie en kan je zelfs taalbarrières overbruggen. Iconen moeten herkenbaar en voor de hand liggend zijn, zodat er geen miscommunicatie kan ontstaan. Toch blijkt dit soms nog lastig, omdat iconen meerdere betekenissen kunnen hebben. Denk maar eens aan een vergrootglas-icoon; symboliseert dit icoon een zoekoptie of een vergroot-optie? Niet alleen het icoon, maar ook de plaats is van belang om de juiste boodschap over te brengen.
In het voorbeeld hieronder maakt bol.com gebruik van de iconen ‘hartje’ (favorieten), ‘winkelwagen’ en ‘vergrootglas’. In dit geval is het duidelijk dat het vergrootglas staat voor de zoekfunctie.
voorbeeld bol.com - blog wayfinding
Afbeelding 2. Gebruik van iconen op de website bol.com.

Tekstlabels

Het toevoegen van beknopte tekst in combinatie met iconen, kan misinterpretatie voorkomen. In het bovenstaande voorbeeld verduidelijkt bol.com de zoekfunctie door de tekst “Waar ben je naar op zoek?” toe te voegen.

Uitzetten van paden

Bedenk welke route een bezoeker moet afleggen om op de bestemmingspagina te komen. Bezoekers volgen een pad van informatie om zo tot hun bestemming te komen. Deze informatie moet dus in het zicht zijn. Je kunt het pad vormen door een goed gestructureerd menu te gebruiken. Daarnaast kun je sleutelwoorden voorzien van links naar een dieper liggende pagina.
Tip: maak de belangrijkste en meest bewandelde paden het meest zichtbaar op je website. Voorkom daarnaast dat bezoekers op een pagina eindigen die ‘doodloopt’.
Help je bezoekers met het navigeren op je website door gebruik te maken van een heldere structuur en herkenningspunten. Laat daarnaast de elementen consistent en op dezelfde plekken terugkomen. Zo voorkom je dat bezoekers elke pagina opnieuw moeten scannen en gefrustreerd raken. Het gebruiken van wayfinding elementen op je website helpt jouw bezoekers met het bereiken van hun doelen én jouw doelen.

Reageren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Terug naar top