Starten met Social Media

22 december, 2009

Steeds meer MKB-ers beginnen het belang van social media in te zien. Social media is niet alleen voor de grote bedrijven, maar juist ook voor de kleine ondernemer biedt het enorme kansen. Social media is bij uitstek geschikt om je als kleine ondernemer af te zetten tegen de grote logge multinationals. Door de inzet van social media kan je een persoonlijke band met je klanten opbouwen, jouw toegevoegde waarde en kracht laten zien, vertrouwen winnen en het belangrijkste het gunnen creëren.

Wanneer mensen jou kennen en vertrouwen zullen ze jou eerder vragen voor het leveren van een dienst dan een onbekende. Als een vriend ontzettend mooie websites kan bouwen, dan vraag je hem toch liever dan een onbekende? En dat is de kracht van social media. Doormiddel van social media bouw je persoonlijke relaties op, geef je vertrouwen en laat je jouw expertise zien. Hier volgen 6 tips om van start te gaan.

  1. Sluit je aan bij online netwerken
  2. Optimaliseer je LinkedIn profiel en sluit je aan bij relevante groepen
  3. Ga twitteren
  4. Start een blog
  5. Interacteer met je doelgroep
  6. Combineer online met offline

In mijn volgende reeks artikelen zal ik nader ingaan op bovenstaande tips. Zo ben je straks verzekerd van een uitstekende start van je online presence.

Ook succesvol adverteren met Google AdWords?
Bekijk onze cursus Google AdWords, onze Google AdWords dienst of vul ons formulier in


Adverteer jij al via Google AdWords? Vraag dan onze gratis Google AdWords Quickscan aan!

  1. Beste Simone,

    Leuk artikel, helemaal mee eens. De mogelijkheden voor ondernemers op de social media zijn legio. Ik denk alleen wel dat het verstandig is voor een ondernemer dat hij vooraf eerst heldere doelstellingen formuleert
    . Het gaat sowieso tijd kosten als je weet wat je wilt bereiken kan je veel slimmer de social media inzetten.

    Een paar voorbeelden wat je met social media kan bereiken:
    1. Netwerken
    2. Branding
    3. Public relations
    4. Informatie delen
    5. Customer service
    6. Interne communicatie
    7. Klantenbinding
    8. Marktonderzoek
    9. Productontwikkeling
    10. Sales ondersteuning/ leads genereren
    11. autoriteit kweken

  2. dag Simone,
    de titel van je stuk zag er veelbelovend uit. Je hebt wel gelijk, maar de praktijk is weerbarstig.

    Een hovenier met 10 medewerkers bijvoorbeeld concurreert met andere hoveniers in dezelfde regio, en dus niet met logge multinationals.

    MKB-ers hebben het veel te druk met hun werk om drie keer per week te gaan bloggen, en elke dag te twitteren. Laat staan het monitoren van de reacties op je blog.
    En als je dit moet uitbesteden ben je goud geld kwijt. Het kost ook klauwen met tijd, daar hoor je nooit iemand over.

    Het enige dat ik kan bedenken is het vrijmaken van een (jonge) medewerker met affiniteit voor internet voor een paar uur per week voor de social media acties.

    Ik ben benieuwd naar je praktische oplossingen in de komende blogs!

    hartelijke groet, Wendelien Vos
    tekstschrijver en contentmarketeer

    1. Hoi Wendelien,

      Bedankt voor je reactie. Tuurlijk hebben MKB-ers het heel erg druk met hun werk. Maar zij zullen (vaak) toch ook moeten netwerken om klanten binnen te halen. Ik adviseer om niet alleen offline te netwerken maar ook online. Kost ook nog eens minder reistijd 😉 Iedere dag een aantal twitter berichten versturen kost niet zoveel tijd. (Je verstuurt toch ook weleens een smsje als je aan het werk bent?) Zo kan een beddenspecialist iedere dag een slaaptip op Twitter geven en een hovenier een tip om je tuin te verzorgen. Bloggen kost inderdaad meer tijd. Maar het levert zeker iets op!

      Een hoveniersbedrijf met 10 man personeel concurreert dan wellicht met andere hoveniers. Maar een slijterij om de hoek concurreert toch ook met de Gall en Gall. En neem nu het slijterijmeisje als voorbeeld zie http://www.slijterijmeisje.nl. Zij blogt en twittert over drank, heeft een winkel en heeft hierdoor een enorm trouw klantenbestand. Het kan dus wel! Maar inderdaad je moet tijd willen investeren en het leren integreren in je werk. Net zoals de administratie.

  3. Hoi Simone,
    Naar aanleiding van je artikel heb ik een vraag: hoe lang moet je er voor opzetten vóórdat sociaal media voor je gaat werken, voordat je de resultaten kunt zien. Ergens heb ik gelezen, Seth godin schreef het geloof ik, dat je minimaal 2 jaar een blog moet hebben, voordat het je geld gaat opleveren in termen van nieuwe klanten.

  4. Denk dat vooral belangrijk is dat je iets kiest wat bij je past en wat je echt leuk vindt. De beste garantie om het vol te houden en er dus als vanzelf tijd aan te spenderen - want dan is het geen "moeten". En het is handig als je doelgroep er ook rondhangt.

    De MKB b2b sector doet nog weinig met Social Media. Gaan ze straks de boot missen of is het niet relevant voor hen? Ben benieuwd of daar ook op ingegaan wordt. Ik kijk in ieder geval uit naar de volgende artikelen!

  5. Goedenmiddag, Ik ga beginnen met een marktonderzoek voor school. Het marktonderzoek heeft te maken of Social media voor het bedrijf waar ik nu werk zin heeft. Heeft iemand ideeen? ervaring hoe ik ermee kan beginnen?.. alle reacties zijn welkom! Alvast bedankt en fijn weekend!

    1. @ Steef: Ik heb nog wel een onderzoek van social media liggen. Het is voor een handelsportel in de vers industrie gemaakt. Laat het mij maar even weten of je het wil hebben...

      Groet Mark

Reageren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *