Slimme email onderwerpen

Slimme Email OnderwerpenBij het versturen van een mailing naar je (potentiele) klanten is het van belang dat de mail ook daadwerkelijk geopend wordt. De mail kan nog zo'n interessante aanbieding bevatten, als de ontvanger hem niet opent heb je er niks aan.

In de jaren dat ik nu bezig ben met internet marketing heb ik al heel wat mailings gedaan. En in al die jaren heb ik ook flink getest met verschillende onderwerpregels. In dit artikel geef ik een aantal slimme onderwerpregels en enkele die tegen het spreekwoordelijke randje zijn”¦

Algemene regels
Voor het schrijven van een goede onderwerpregel zijn een aantal “basis” regels:

  • Personaliseer als dit mogelijk is. Gebruik de naam van het bedrijf of de persoon dus in de onderwerpregel.
  • Maak de onderwerpregel niet te lang! Probeer het onder de 40-50 karakters te houden.
  • Probeer de lezer te grijpen. Dit kan door zijn nieuwsgierigheid op de wekken of door een vraag te stellen.
  • Iedere doelgroep is anders. Test daarom zorgvuldig en meet welke onderwerpregel het beste resultaat geeft. Het is dus ook belangrijk om de taal van de doelgroep te spreken.
  • Speel in op actualiteiten. Actualiteiten hebben immers meer aandacht.
  • ZEER BELANGRIJK: de onderwerpregel moet betrekking hebben op de inhoud van de email! Het werkt tegen je wanneer je verwachtingen schept met een onderwerpregel en de inhoud van de mail niet aan deze verwachtingen voldoet.

Voorbeelden van “slimme” headlines:

  • Karel, ben jij klaar voor meer bezoekers?
  • Speel de [onderwerp] Quiz!
  • Help!
  • We houden een feestje!
  • [Bedrijfsnaam] wenst je proficiat!
  • Hulp nodig met afvallen Karel? (Nee, gelukkig niet ;-))
  • Kunnen wij je helpen met [onderwerp] Karel?

Tegen het randje (of net erover):

  • Er is een nieuw bericht voor je.
  • RE: wat ik nog vergeten was te vertellen Karel”¦ (de RE: laat het overkomen alsof dat het een reactie is op een mail van de ontvanger)
  • Uw betaling is voldaan (Gevaarlijk!)
  • Hier zijn uw betalingsgegevens (Gevaarlijk!)

Ken jij nog leuke, slimme of gevaarlijke onderwerpregels?

  1. Sowieso is het 'persoonlijk' aanspreken van de ontvanger een stuk beter. Ipv 'Hallo, heeft u dit al geprobeerd' kan je beter 'Jan, heeft u dit al geprobeerd' gebruiken, omdat het domweg naar de ontvanger is geschreven. Daarnaast moet je heel goed uitkijken dat het geen spam wordt.

  2. Ik vind de titels van jouw eigen mailings vaak sterk Karel. Laatst had je bijvoorbeeld 'Duistere zoekmachine optimalisatie (ssst)'. Hoewel ik over het onderwerp niet zo enthousiast ben, vind ik de titel briljant 🙂

    De titels bij 'Tegen het randje' vind ik not done. Een respectabel bedrijf zou die niet moeten toepassen.

    Pas geleden kreeg ik een mailing van de Hema met de titel: Bedankt! Erg sterk, ik heb hem meteen opengeklikt.

  3. @Laurens: Dan is die van eKudos nog beter: eKudos overgenomen door Digg?

    Natuurlijk allemaal afhankelijk van de doelgroep, tone-of-voice en je boodschap. Die van eKudos open je wel, maar dan staat er niets over digg in. Als je als boodschap een e-mailmarketing campagne hebt over de nieuwste Nokia N96 en als boodschap 'We houden een feestje'... 😉

  4. @albert je reactie slaat als een tang op een varken... misschien in het verkeerde bericht gepost?

    On-topic: er zitten inderdaad zeker een paar bruikbare headlines tussen!

    Ik kreeg laatst een mail van Dave (e-tail.be) met ook een goeie headline: RE: Karel vertelde me dat je interesse had?

    🙂

  5. Wij hebben laatst ook met een aantal onderwerpen getest. Normaal is onze openingsratio ongeveer 20% (unieke openingen), vrij standaard geloof ik. Het onderwerp 'jammer' gaf een resultaat van 40%!

  6. Ik word door Karel altijd aangesproken op de volgende wijze:

    Beste Govers,

    ......

    Ik vind dit onnodig, we kennen elkaar niet, en mij met mijn achternaam aanspreken vind ik eerder afstandelijk dan persoonlijk.

    Hoe te personifiëren is een lastig onderwerp, wij kiezen er voor bestaande klanten van ons aan te spreken met: Beste reiziger... Behalve wanneer de inhoud persoonsgerelateerde informatie bevat.

  7. Interessant artikel...maar

    Ik merk bij mezelf dat ik gepersonaliseerde onderwerpen van e-mails vaak opvat als zijnde SPAM. Ik vraag me af of dit bij meer mensen het geval is?

    Ik denk dat een bedrijf zo eerlijk mogelijk zou moeten zijn over waar de mail over gaat, en dit zo beknopt mogelijk neerzetten in het onderwerp. Dat is tenminste hetgene dat mij aanspreekt.

    In de e-mail zelf is het natuurlijk altijd goed om iemand bij naam aan te spreken (wel zo netjes)

Reageren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Terug naar top