100% meer kliks op je e-mails met deze eenvoudige tip

22 augustus, 2018

De beste tips zijn vaak de meest eenvoudige is mijn ervaring. En met deze tip is het niet anders.

In dit korte artikel wil ik je graag laten zien hoe ik met een simpele actie die slechts 2 minuten tijd heeft gekost 100% meer kliks op een specieke e-mail heb behaald.

Het testen van de onderwerpregel

Om maar meteen met de deur in huis te vallen, deze tip gaat over het testen van de onderwerpregel van de e-mails die je verstuurt.

Wij sturen wekelijks een uitgebreide nieuwsbrief naar al onze lezers. Wij gebruiken hier zelf, en voor onze klanten, Activecampaign voor. Al reeds een aantal jaar zijn we tevreden reseller van deze marketing automation software.

Met deze software is het mogelijk om heel eenvoudig verschillende onderwerpregels te testen, zelf binnen één e-mail:

Met deze handige optie kun je dus twee verschillende onderwerpregels testen. In dit geval heb ik ingesteld dat hij naar 10% van de lijst versie A moet sturen en 10% van de lijst ontvangt versie B. Na een uur kijkt het systeem welke onderwerpregel de beste open rate had en verstuurt tenslotte de winnaar naar de overige 80%.

En wat is het resultaat?

In een nieuwsbrief die ik onlangs heb verstuurd heb ik de volgende twee onderwerpregels getest:

  1. KGOM Summerschool: 1+1 gratis
  2. Google past richtlijnen aan voor quality raters

De inhoud was verder identiek, alleen de onderwerpregel verschilde dus.

Onderwerpregel 1

 

Onderwerpregel 2

Je ziet dus dat er een duidelijk en groot verschil is. Het bijzondere in dit geval is dat het klikpercentage ook veel hoger was (verdubbeld) terwijl de inhoud dus identiek is. Dit heeft waarschijnlijk met de verwachting te maken die men heeft als men het onderwerp leest.

Testen, testen en nog eens testen

Zoals je in het voorbeeld hierboven kunt zien loont het altijd de moeite om te testen, zelfs een "simpele" onderwerpregel. Sterker nog, in dit specifieke voorbeeld heeft deze simpele test ervoor gezorgd dat we twee keer zoveel bezoekers naar onze website hebben gekregen!

Alles testen heeft twee grote voordelen:

  • Je komt er stapje voor stapje achter wat goed werkt voor jouw doelgroep waardoor je boodschap ook steeds beter zal aansluiten bij hen. Dit zorgt ervoor dat je aanvangsconversie, wanneer je dus met iets nieuws start, al hoger zal liggen dan voordat je aan de slag ging met testen.
  • Testen heeft echt impact op het resultaat onderaan de streep. Want met dezelfde moeite (praktisch géén extra investering) verhoog je het rendement. Dit kan snel oplopen. Kijk maar eens naar het bovenstaande voorbeeld wat ik aanhaal. Twee keer zoveel bezoekers betekent dus ook twee keer meer kans op bestellingen of ingevulde contactformulieren.

Wat ga jij vandaag testen?

Ook succesvol adverteren met Google AdWords?
Bekijk onze cursus Google AdWords, onze Google AdWords dienst of vul ons formulier in


Adverteer jij al via Google AdWords? Vraag dan onze gratis Google AdWords Quickscan aan!

Reageren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *