Wie is je online doelgroep?

Online marketing heeft veel overeenkomsten met conventionele marketing. Een belangrijke overeenkomst is het bepalen van de doelgroep.

Nog te vaak hoor en zie ik webmasters die een website maken voor bijvoorbeeld “iedereen die online wil kopen".

Dit is natuurlijk geen definiëring van een doelgroep. Je zou je bijvoorbeeld al eens af kunnen vragen wat de mensen willen kopen.

Wanneer je een doelgroep najaagt met de definiëring “iedereen die online koopt" is het bijzonder lastig om een website te bouwen die voor iedereen aantrekkelijk is. Ook je marketingcampagnes zijn moeilijk af te stemmen op een dergelijke doelgroepomschrijving.

Het mag dus wel duidelijk zijn dat het belangrijk is om je doelgroep goed te omschrijven en af te bakenen.

Demografische eigenschappen zijn een goed begin. Voor degene die niet weten wat dat zijn, geslacht en leeftijd zijn demografische eigenschappen.

Bij het bepalen van je doelgroep is het dus belangrijk dat je weet in welke leeftijdscategorie je doelgroep zich bevindt, wat de sexe is, soort opleiding en het huidige inkomen. Dit zijn slechts enkele voorbeelden. Des te meer je weet van je doelgroep des te gerichter je de marketing kunt toepassen.

Verder zijn ook de psychografische eigenschappen van groot belang. Om het simpel te houden: met wat voor instelling staat je doelgroep in het leven. Hoe kijken zij tegen bepaalde dingen aan?

Hoe vertaalt zich dit online?

Al bij het bouwen van de website is het belangrijk dat je de doelgroep kent. Senioren bijvoorbeeld zullen minder waarde hechten en flashy sites en voor hen is gebruikersgemak van groot belang.

Om te kunnen bepalen wat voor website jouw doelgroep wil is het belangrijk dat je hier onderzoek naar doet. Vraag het ze! Verder zou je ook kunnen kijken naar de reeds gevestigde websites die dezelfde doelgroep nastreven. Maar let op, er is geen garantie dat zij het goed doen!

Het kennen van je doelgroep is niet alleen van belang bij het bouwen van de website. Je hele online onderneming moet zelfs ingericht zijn op de wensen en behoeften van je doelgroep. Hier volgen nog een aantal voorbeelden waarbij kennis van je doelgroep van belang is:

  • Aankoopproces;
  • Contact via mail (op wat voor manier wil de doelgroep aangesproken worden);
  • Webteksten (zie vorig punt);
  • Marketing (als je weet waar de doelgroep zich online bevindt weet je dus ook waar en hoe je moet adverteren).

Ook succesvol adverteren met Google AdWords?
Bekijk onze cursus Google AdWords, onze Google AdWords dienst of vul ons formulier in


Adverteer jij al via Google AdWords? Vraag dan onze gratis Google AdWords Quickscan aan!

  1. Klopt. Google Adsense past zich aan, aan de content van je pagina. Toch denk ik wel dat het bepalen van een specifieke doelgroep soms lastig kan zijn. Zeker op het gebied van bijv. een hypotheek of voor deze website op online marketing!

  2. Als je geen doelgroep definieert, verkoop je veel minder. Je zou evt. de site ook kunnen opdelen voor de doelgroepen. Het kan nl. zjin dat je product in totaal verschillende doelgroepen wordt gebruikt.

    Als voorbeeld kun je bijv. quads nemen. Die worden veel in de landbouw gebruikt, maar ook door jongeren voor de cross. Dat is totaal anders.

  3. Soms vind ik Google er nog wel ernstig naast zitten wat betreft content. Expliciet aangeven waar je content staan met behulp van tags (zie handleiding daarvoor) helpen overigens wel goed om dit te focussen op een onderwep

  4. De grote vraag is: hoe zoekt de doelgroep waaraan de ondernemer mogelijk wat gaat verdienen?

    Mijn ervaring met Google adsense is trouwens dat dit erg goed werkt. Moeten er natuurlijk wel genoeg adverteerders in een bepaald onderwerp beschikbaar zijn die voldoende bieden om met de big spenders te kunnen concurreren!

    M.vr.gr.

    Steven Goos
    Meerbezoekers.NL

Reageren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Terug naar top