Wie is je online doelgroep?

door | 21 november 2007 | Internet Marketing

Online marketing heeft veel overeenkomsten met conventionele marketing. Een belangrijke overeenkomst is het bepalen van de doelgroep.

Nog te vaak hoor en zie ik webmasters die een website maken voor bijvoorbeeld “iedereen die online wil kopen”.

Dit is natuurlijk geen definiëring van een doelgroep. Je zou je bijvoorbeeld al eens af kunnen vragen wat de mensen willen kopen.

Wanneer je een doelgroep najaagt met de definiëring “iedereen die online koopt” is het bijzonder lastig om een website te bouwen die voor iedereen aantrekkelijk is. Ook je marketingcampagnes zijn moeilijk af te stemmen op een dergelijke doelgroepomschrijving.

Het mag dus wel duidelijk zijn dat het belangrijk is om je doelgroep goed te omschrijven en af te bakenen.

Demografische eigenschappen zijn een goed begin. Voor degene die niet weten wat dat zijn, geslacht en leeftijd zijn demografische eigenschappen.

Bij het bepalen van je doelgroep is het dus belangrijk dat je weet in welke leeftijdscategorie je doelgroep zich bevindt, wat de sexe is, soort opleiding en het huidige inkomen. Dit zijn slechts enkele voorbeelden. Des te meer je weet van je doelgroep des te gerichter je de marketing kunt toepassen.

Verder zijn ook de psychografische eigenschappen van groot belang. Om het simpel te houden: met wat voor instelling staat je doelgroep in het leven. Hoe kijken zij tegen bepaalde dingen aan?

Hoe vertaalt zich dit online?

Al bij het bouwen van de website is het belangrijk dat je de doelgroep kent. Senioren bijvoorbeeld zullen minder waarde hechten en flashy sites en voor hen is gebruikersgemak van groot belang.

Om te kunnen bepalen wat voor website jouw doelgroep wil is het belangrijk dat je hier onderzoek naar doet. Vraag het ze! Verder zou je ook kunnen kijken naar de reeds gevestigde websites die dezelfde doelgroep nastreven. Maar let op, er is geen garantie dat zij het goed doen!

Het kennen van je doelgroep is niet alleen van belang bij het bouwen van de website. Je hele online onderneming moet zelfs ingericht zijn op de wensen en behoeften van je doelgroep. Hier volgen nog een aantal voorbeelden waarbij kennis van je doelgroep van belang is:

  • Aankoopproces;
  • Contact via mail (op wat voor manier wil de doelgroep aangesproken worden);
  • Webteksten (zie vorig punt);
  • Marketing (als je weet waar de doelgroep zich online bevindt weet je dus ook waar en hoe je moet adverteren).

Nader kennismaken?

Wil je graag meer informatie over onze dienstverlening en weten wat wij voor jouw showroom kunnen betekenen? Vul dan het contactformulier in en we nemen binnen één werkdag contact met je op. Bellen mag uiteraard ook: 085 208 21 00.