Waarom banners op het internet niet werken

Online advertenties of banners scoren niet goed op internet. Reden? Het internet is een ‘pull-me' medium. Dit betekent dat gebruikers informatie ‘binnentrekken', en daarom de volledige controle hebben over wat ze willen zien. Meer nog dan in magazines of dagbladen kunnen ze advertenties straal negeren.

De interactiviteit van het internet laat surfers toe om met informatie op hun eigen maat om te gaan. Zo kan één en dezelfde website door honderd verschillende surfers op honderd verschillende manieren bekeken en gebruikt worden. Wat van een dagblad of magazine niet kan gezegd worden.

Advertenties lenen zich niet goed in online vorm (als pop-ups, banners, skyscrapers, ...) omdat surfers nog meer dan in klassieke media de advertenties kunnen negeren. De enige uitzondering zijn de tekstadvertenties zoals Google AdWords omdat die gemaakt zijn op maat van de internetgebruiker: op basis van zoekwoorden.

Advertenties op het internet zullen volgens mij steeds agressiever worden om op te vallen. We zullen steeds vaker banners of pop-ups op het scherm krijgen die we wel moeten bekijken vooraleer we verder kunnen surfen naar informatie. Waarmee de irritatie trouwens steeds verder zal toenemen, en het effect van online adverteren steeds verder zal afnemen.

Dit artikel is ook verschenen op de persoonlijke weblog van Peter Desmyttere.

Ook succesvol adverteren met Google AdWords?
Bekijk onze cursus Google AdWords, onze Google AdWords dienst of vul ons formulier in


Adverteer jij al via Google AdWords? Vraag dan onze gratis Google AdWords Quickscan aan!

  1. Ruben Timmerman had een blog geschreven over bannerblindheid. Ik kwam laatst op het idee om bezoekers die mijn site via google hadden gevonden verschillende producten-banners aan te bieden dus afhankelijk van de zoekwoorden.

  2. En hoe staat het dan met banners en advertenties in RSS feeds ed. Je zegt nu dat banners niet werken maar eigenlijk bedoel je alleen maar banners op een website of bedoel je alle vormen die er zijn? RSS, Nieuwsbrieven, noem maar op. Allemaal vormen waarbij de gebruiken gericht informatie binnen haalt.

  3. De enige uitzondering zijn de tekstadvertenties zoals Google AdWords omdat die gemaakt zijn op maat van de internetgebruiker: op basis van zoekwoorden.

    Maar er zijn systemen waarmee banners ook gewoon op de content afgestemd kunnen worden? Als banners niet werken waarom zie ik ze dan overal op websites als online kranten, blogs etc?

    We zullen steeds vaker banners of pop-ups op het scherm krijgen die we wel moeten bekijken vooraleer we verder kunnen surfen naar informatie.

    Ik heb het gevoel alsof je de stand van het internet rond 1998/2002 beschrijft. Jij denkt dus dat we weer terug gaan in de tijd?

    Ik weet het niet, ik denk dat adverteren vooral veel gerichter zal plaatsvinden. Veel meer gericht op de specifieke interesse van de bezoeker. Internet gebruikers zoeken steeds meer naar hun eigen niche op internet. Door content targetting worden advertenties ook steeds minder ergerlijk maar sluiten ze juist erg goed aan bij de behoefte van de bezoeker.

    Dit is wat ik constateer als ik de ontwikkelingen rond online advertising zo bekijk. Maar ik kan me vergissen natuurlijk.

  4. Terechte opmerking Rob. Het artikel schreef ik vanuit een website-standpunt. Binnen mijn nieuwsbrief heb ik geëxperimenteerd met banners, maar dat werkte ook niet echt goed. Een blogpost of een nieuwsbriefartikel met een link geeft voor mij nog steeds betere resultaten. Wellicht omdat je surfers aanspreekt op de wijze die ze op het net verwachten: met relevante content, en niet met advertenties.

    Met RSS heb ik minder ervaring. Wat bedoel je daarmee?

  5. Ik vind het vrij kort door de bocht. Door nieuwe technieken toe te passen als behavorial targeting kunnen met banners hele goede resultaten behaald worden.

    Het branding aspect van een banner moet je niet vergeten.

    Door banners interactiever te maken en doormiddel van BT techniek bij de doelgroep aan te sluiten zijn de resultaten prima.

  6. Interessante discussie...

    Stel dat ik een artikel zou schrijven met de titel 'Waarom banners op het internet wél werken': kunnen jullie dan tips en concrete praktijkvoorbeelden geven?

    Ik hoor bij mijn klanten niets dan frustraties over online bannering (zero resultaat). Daarom durf ik het niet goed gebruiken in de marketingplannen die ik schrijf voor klanten.

  7. Ik vind dit wel erg simpel verteld allemaal. Niet alle banners werken natuurlijk maar ik ken zat praktijkvoorbeelden van bannercampagnes die wel werken. Je moet natuurlijk wel goed je markt segmenteren en dus zorgen dat de banners op de juiste website en positie naar voren komen.
    Zomaar een banner op een veel bezochte website plaatsen die niet helemaal overeenkomt met jouw doelgroep zal inderdaad te weinig opleveren.

  8. Inderdaad een leuke discussie.

    Er is nog een fenomeen waarom banners niet goed werken bij een bepaalde groep gebruikers aangezien je in Firefox al een tijd een plugin hebt waarmee banners (advertenties) worden uitgeschakeld. Oftewel, een steeds groter deel van de firefox gebruikers die deze plugin ontdekken zullen nooit een advertentie zien aangezien de plugin deze automatisch uitschakelt. Natuurlijk kent niet iedereen deze plugin en gebruikt niet iedereen firefox maar het is toch weer een deel van je bezoekers die de banner nooit zal zien.

    Hoe verder zich dit uitbreid hoe minder waardevol een goede banner campagne wordt aangezien je niets kunt doen aan dit fenomeen.

  9. Een beetje 'boeren-logica' van mijn kant. Als banners niet werken op websites, waarom worden er dan miljoenen (door grote bedrijven) tegenaan gegooid?

    Uiteráárd moet je goed targeten (sex-speeltjes op een woningsite zal niet werken), en ik ben het met je eens dat de klik-ratio laag is (en zal blijven). Maar zaken als branding zijn enorm belangrijk en daarvoor is een banner-campagne prima geschikt.

    Just my 2 cents.
    Rob.

Reageren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Terug naar top