Call tracking: meer inzicht in de waarde van je online kanalen

21 maart, 2019

Ken je dat? Als ondernemer wil je online marketing gaan inzetten of zet je al online marketing in, terwijl het grootste gedeelte van je leads telefonisch wordt afgehandeld. Je weet dat online marketing belangrijk is, maar je weet niet waar je op kunt sturen als een klein percentage van de bezoekers via de website een formulier invult. Je kunt wel bijsturen, maar je weet niet via welk kanaal de telefoontjes binnenkomen en hebt niet voldoende inzicht in hoeveel telefoontjes er per dag/week/maand zijn geweest. Het handmatig bijhouden van het aantal telefoontjes kan tijdrovend zijn en je moet dit heel gedisciplineerd blijven doen. Als ondernemer wil je dat het budget wat je besteedt naar de juiste zoekwoorden en campagnes gaat. Met call tracking wordt dit inzichtelijk.

Door call tracking in te zetten wordt het inzichtelijk welke kanalen, campagnes en zoekwoorden er resulteren in telefoontjes.

Je wilt inzichtelijk krijgen waar je budget aan besteed wordt. In bovenstaand voorbeeld zie je dat je met hetzelfde budget meer inzicht krijgt in het totaal aantal conversies en niet alleen de conversies die worden gemeten middels Google Analytics.

Het is zeker niet zo dat call tracking alleen interessant is op het moment dat de meeste conversies telefonisch plaatsvinden. Ook wanneer de percentages andersom zouden zijn, blijft het een interessant gegeven hoeveel telefoontjes er via welk kanaal zijn binnen gekomen. Een telefonische verkoop kan namelijk een hogere orderwaarde hebben dan iemand die iets bestelt in de webshop of een leadformulier invult.

Ga daarom goed na hoeveel een telefoontje waard is voor jouw onderneming.

Call tracking met Google Ads

De reden om call tracking in te zetten voor bijvoorbeeld Google Ads, is om als ondernemer of marketeer meer inzicht te krijgen in welke zoekwoorden resulteren in conversies voor het bedrijf. Omdat je geld investeert in dit kanaal wil je ook weten wat er aan conversies uitkomt. In onderstaand voorbeeld laat ik zien wat ik hiermee bedoel.

In dit wat extreme voorbeeld zie je twee situaties. De linkerkolom met 'Web' zijn de conversies die worden gemeten zonder call tracking, de rechterkolom is die met call tracking.

In dit voorbeeld zie je drie verschillende zoekwoorden die conversies moeten genereren. Op basis van de kolom 'Web' zou je zoekwoord B onderbreken als je stuurt op conversies. Maar door inzicht te krijgen in welke zoekwoorden tot telefoontjes leiden, zou je op basis van de kolom 'Telefonie' juist meer gaan inzetten op zoekwoord B, omdat deze blijkbaar veel meer conversies genereert.

Zoals gezegd is dit een wat extreem voorbeeld, maar dit is om aan te geven hoe belangrijk het is om de juiste statistieken te hebben om op te kunnen sturen en conclusies te trekken. Het zou zonde zijn geweest om zoekwoord B in dit voorbeeld te onderbreken.

Nu zul je je wellicht afvragen hoe we dan weten dat het een goede call is geweest. Wellicht was het alleen een service-vraag en geen lead? Een terechte vraag. Ook daar heeft dit systeem aan gedacht. Stel: je meet de conversies van bezoekers van Google Ads, dan is het mogelijk om na ieder telefoontje met een bezoeker die via Google Ads is binnengekomen, aan te geven of het een sale, lead of overig telefoontje was. Kies je voor 'sale', dan is het mogelijk om daarna een bedrag op te geven. Is het een lead, dan kun je aangeven hoe goed die lead is geweest (schaal 1 - 5). Deze gegevens worden teruggestuurd naar Google Analytics, wat weer gekoppeld is aan Google Ads. Hierdoor kun je zien via welk zoekwoord of campagne deze sale, lead of overige vraag binnen is gekomen.

Dynamisch telefoonnummer

Om ervoor te zorgen dat het systeem weet van welk kanaal een bezoeker komt, wordt er een dynamisch telefoonnummer aangemaakt waarbij het netnummer hetzelfde blijft als je huidige telefoonnummer. Het dynamische telefoonnummer wordt gewoon doorgeschakeld naar je huidige telefoonnummer. Hier merkt de beller niks van. Mocht iemand het telefoonnummer opslaan nadat diegene gebeld heeft, dan telt het systeem deze call en eventuele conversie niet in Analytics. Zo worden foute statistieken voorkomen.

Het systeem werkt ook op basis van First-click. Komt iemand voor het eerst via Google Ads binnen maar belt hij of zij nog niet, en komt deze persoon later binnen 30 dagen terug via de organische zoekresultaten? Dan laat het systeem het dynamische telefoonnummer zien, omdat diegene voor het eerst via Google Ads is binnengekomen. Mensen die als eerste via organisch verkeer binnenkomen, krijgen het gewone telefoonnummer te zien.

Heb je meer vragen over hoe dit technisch in elkaar zit? Bekijk dan de website van AdCalls of neem contact met ons op over de mogelijkheden. Als partner van AdCalls kunnen wij dit voor je regelen, zodat je er zelf geen tijd in hoeft te stoppen.

Geïnteresseerd?

Ik hoop je hiermee informatie te hebben gegeven waarom het inzichtelijk maken van statistieken, en in het bijzonder call tracking, zo belangrijk is. Zo kun je goede keuzes maken en de juiste conclusies trekken. Wellicht dat je geïnteresseerd bent geraakt door mijn blog. Ik ben ook erg benieuwd hoe jij op dit moment rekening houdt met marketing in relatie tot telefoontjes. Laat het gerust weten in de comments hieronder!

Een succesvolle SEO strategie voor jouw bedrijf?
Bekijk onze cursus SEO of neem contact met ons op om eens vrijblijvend te sparren!

Rick Doornbos is binnen KGOM verantwoordelijk voor het managen van verschillende accounts op het gebied van online marketing. Daarnaast draait Rick ook nog aan de knoppen op Google Ads gebied. Op regelmatige basis schrijft Rick over de verschillende online marketing interesses.

Contact: LinkedIn | E-mail

    1. He Jason,

      Wat goed om te horen dat je er wat aan hebt gehad 🙂 Succes met de Online Marketing! En houd ons blog in de gaten voor alle praktische informatie 😉

Reageren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *