Idee / tip voor social media en webwinkels: nog nergens gezien

Social media is hot. Cliché, ik weet het. En hoe we social media in moeten zetten voor bedrijven is ondertussen ook al vaak verteld. Zo ook op deze blog ( zie de social media categorie).
Maar social media en e-commerce is een ander verhaal. Hoe kun je als webwinkel nu profiteren van social media? Daar heb ik wel een goed idee voor, lees je mee?

Ambassadeurs van je webwinkel

Allereerst is het belangrijk om te weten dat de beste reclame die je kunt wensen afkomstig is van bestaande klanten. Wanneer zij een goede ervaring hebben gehad met jouw webwinkel, en zij dus tevreden zijn, zullen zij dit graag verkondigen aan vrienden en familie.
En weet je wat? Deze "verkondigingen" worden door diezelfde vrienden en familie hoog gewaardeerd.

Wanneer wordt social media gebruikt?

Het is een gegeven dat zaken alleen gedeeld worden (social media) wanneer het "interessant" is. Wanneer we dit dan even koppelen aan webwinkels, dan zijn er maar weinig echt interessante zaken die het delen waard zijn.
Dus het plaatsen van de zogenaamde social media buttons op bijvoorbeeld je productpagina's zal weinig effect sorteren.
Toch is er één fase in het webwinkelproces die vaak wel de moeite waard is om te delen aan je netwerk! Dat is namelijk de fase direct nÁ¡ een aankoop. Veel mensen zijn vaak trots dat ze iets hebben gekocht, en zullen dat maar al te graag aan hun netwerk kenbaar maken.
Ga maar eens na hoe je zelf reageert na een aankoop. Wedden dat iedereen mocht weten dat jij een nieuwe iPhone, iPad, vakantie enz. had gekocht?

1+1=2: Het idee!

We weten nu dus twee dingen:

  • De mening van bestaande klanten is de beste reclame die je je kunt wensen (mits positief uiteraard);
  • Klanten zijn vaak trots op een nieuwe aankoop, en willen dit maar al te graag aan hun vrienden en familie vertellen.

Dan is er maar één conclusie, die social media buttons moeten op de "bedankt voor uw bestelling" pagina!
Persoonlijk heb ik dit dus nog nergens gezien, en dat vind ik vreemd.

Hoe zou ik dit aanpakken?

Het idee is vrij eenvoudig. Plaats op de "bedankt voor uw bestelling" pagina een korte tekst in de trant van:

"Hartelijk bedankt voor uw bestelling en het vertrouwen. Laat nu direct aan uw vrienden en familie weten dat u product X heeft gekocht door op één van de onderstaande knoppen te klikken"

Met die knoppen bedoel ik dan uiteraard enkele social media buttons zoals Facebook, Hyves en Twitter. Om het de mensen eenvoudiger te maken dien je er natuurlijk wel voor te zorgen dat wanneer men op een knop klikt de tekst al automatisch is ingevuld, en uiteraard met een link naar het bestelde product!

Extra ideeën rond dit concept

Stimuleren

Om het delen te stimuleren zou je er bijvoorbeeld nog een korting of "loterij" aan kunnen koppelen. Iets in de zin van: "Deel nu uw aankoop en maak kans op 10% korting bij uw volgende bestelling".

Enkele weken na aankoop

Een andere mogelijkheid om social media in te zetten voor webwinkels is een aantal weken na aankoop. Zeker wanneer men tevreden is over het product zal men dit wederom graag willen delen. Er zou dan een mail gestuurd kunnen worden met daarin een aantal social media buttons. De strekking van het te delen bericht zou dan kunnen zijn:

"Ik ben zeer tevreden over product X. De bestelling en afhandeling verliep zeer vlot. Een echte aanrader!"

Niet beperkt tot webwinkels

Toen ik wat verder nadacht over dit idee kwam ik er eigenlijk al vrij snel achter dat dit niet alleen beperkt hoeft te zijn tot webwinkels. Probeer dus na te gaan in welke fase social media het beste tot zijn recht komt op jouw website. Probeer hierbij ook in de gaten te houden dat tevreden, bestaande klanten de beste ambassadeurs zijn voor jouw business!
Graag hoor ik wat je van dit idee vindt, of je dit al ergens bent tegenkomen (voorbeelden zijn altijd welkom) of dat je misschien nog op- of aanmerkingen hebt!

Ook succesvol adverteren met Google AdWords?
Bekijk onze cursus Google AdWords, onze Google AdWords dienst of vul ons formulier in


Adverteer jij al via Google AdWords? Vraag dan onze gratis Google AdWords Quickscan aan!

  1. Leuk idee Karel, en volgens mij is bij sommige grote Amerikaanse webshops al wel geïmplementeerd.
    Je kunt het inderdaad ook interessant maken door bijv. een kortingscode aan te bieden. Het is wel belangrijk dat het niet te commercieel gaat ogen, waardoor bijvoorbeeld affiliates hier misbruik van gaan maken.

  2. Wederom erg goed idee!! Ik probeer de tweets die na aankoop verschijnen al op te pikken en te RT. Maar dit is natuurlijk efficiënter.
    En nu ik je toch "spreek", heb beetje reclame voor je gemaakt, in een verder waardeloos blogje http://bit.ly/bJaKZn waar ik eigenlijk helemaal geen reacties had moeten achterlaten. Kan ik beter hier doen 🙂
    Groet! En bedankt maar weer.

  3. Wat denk je ervan als je een mailtje zend .
    Wij hebben uw (??) verzonden en morgen ontvangt u deze. welke je gelijk kunt doortwitteren.
    Jippie morgen komt mijn (??)

  4. Zelf gebruik ik Add This Share This, je kunt snel tot de juiste knoppen balk komen en als je de codes goed invult kun je de click back ook zien.
    Wat mij dan opvalt is dat er toch naar de detail pagina wordt verwezen.
    Zelf denk ik dat dit komt omdat ik video's maak van het product om het product nog beter te kunnen tonen. Ik geef toe het is niet de beste kwaliteit, maar het is een begin en wat ik hoor is dat ze er erg blij mee zijn.
    Zie bijvoorbeeld:
    http://www.designscheerset.nl/fusion-power-chroom-collectie-houder-met-standaard-en-scheerkwast
    Verder vraag ik bij de laatste mail (na levering) of klanten een reactie in het gastenboek willen zetten (wordt redelijk gedaan). Tevens geef ik kortingcodes bij aantoonbare linkjes op de socialmedia urls.
    Feedback daarvan is niet hoog 1 op de 1000 denk ik (die vraagt om een kortingscode).

  5. WIj hebben een t-shirtshop via Spreadshirt en zij bieden al een tijdje de mogelijkheid om op je facebook te delen wat je hebt gekocht na het bestellen van een shirt.
    Mis er idd nog twitter, maar dat is vast een kwestie van tijd.

  6. Dit is eigenlijk heel sterk vergelijkbaar met wat Amazon doet zijn 'andere klanten die dit hebben gekocht hebben ook..."
    Wel een mooi idee - dit zal wel wat CMS plugins kunnen veroorzaken!

  7. Leuk idee!
    Ik gebruik voor men magento webshop zowieso de AddToAny extensie al en daarmee kan je sharen op zowat alle social networks.
    Er is ook een mogelijkheid om via een bepaalde parameter de AddToAny buttons op eender welke pagina te laten verschijnen dus ik denk dat het op zich nog niet zo moeilijk is om dit te doen.
    Moet ik eens bekijken!

  8. Karel
    Wij wilden al het sociaal netwerk op onze site zetten.
    De ideeën van "experience economy' marketing met hun 'co-creatie' en ' eigen trektocht van een product' kwamen overeen met die van onszelf en dus wilden we die twee dingen aan elkaar koppelen. Dat is bijna identiek aan jouw idee.
    Dat bevestigt dus onze inschatting. Ook het idee van de loterij wilden we oppakken, maar gaat iets teveel in de richting van een piramide-constructie.
    Erg leuk om dit soort pareltjes te vinden.

  9. Wij hebben de share button wel op onze productpagina's staan maar inderdaad niet op de succes pagina. Er wordt bij ons niet veel geklikt op deze button wellicht dat we het eens kunnen proberen met een actie. Het is met fitness apparaten wel zo dat mensen het maar één keer kopen en zelden nóg een aankoop doen

  10. Ook de website thuisbezorgd.nl past dit al toe op de website. Na een bestelling te hebben geplaatst bij een restaurant via de website krijg je mogelijkheid om je bestelling en restaurant te twitteren:
    @Gebruiker heeft zojuist online eten besteld bij [restaurant] via http://www.thuisbezorgd.nl/ #thuisbezorgd

  11. Pas op: een tell-a-friend is wel lastig hoor! Je mag mensen geen korting of kans op een prijs geven voor een tell-a-friend. Dit moet volledig op eigen initiatief gebeuren.
    Andere zaken (hvyes, twitter, facebook, gastenboek etc) mag gewoon wel natuurlijk, daar kiezen mensen op jou te volgen.

  12. Ik zit te denken om mijn "producten" te verkopen via een autorespond. Het zijn e-boeks, teleseminars en trainingen. Geen echte producten dus, maar ik neem aan dat je dan ook mensen kunt vragen "to spread the word" als ze tevreden zijn? Ook al willen misschien niet al mijn klanten dat openbaar maken.
    Bedankt voor goede ideeën in ieder geval.
    Groet, Renata.

  13. Hey,
    Hoe zou je dergelijk concept kunnen toepassen waarbij je klanten eigenlijk producten voor anderen mensen kopen? bijvoorbeeld kado's/ bedrijfsgeschenken / promotieartikelen en dergelijke? als je de ontvanger van het kado kunt benaderen zou dit natuurlijk nog veel meer branding en effect krijgen om je shop te promooten..
    Bedankt voor de reacties!

    1. @Harm als je er een flyer bij in doet waarmee je ze feliciteerd met het leuke kado wat men gekregen hebt en of men een review op je site wil zetten om te vertellen wat ze er van vonden ?

  14. Zeker een goed idee.. Heb al wel ooit zo'n idee gehad.. Toch wel raar he dat je er soms zo dicht bij zit, maar het echte goede idee niet kunt vinden 🙂

  15. Beste Karel en allen,
    Vanuit mijn privé ben ik gewezen op een nieuwe ster aan het social media firmament. Het is een bedrijf dat een platform BOVEN de belangrijkste social media biedt. Ik heb me laten vertellen dat het een soort controle-instrument is als bepaalde (bedrijfs)berichten via Twitter, Facebook, Hyves, LinkedIn e.d. op de loop gaan. Zo kun je reageren of van te voren juiste input geven. De tarieven zijn niet mals.
    De site is http://socialdrums.com/ en het bedrijf heet Yocter.
    Graag hoor ik jullie reacties. Of wellicht hebben jullie er iets aan.

  16. Dit is inderdaad wel slim, maar je kunt natuurlijk het effect ook nog vergroten door zelf een paar 'klanten' te faken desnoods met gebruik van een proxy. Heb het zelf een paar keer getest en iedere 'klant' die dat doet levert meestal 20 nieuwe mogelijke klanten die geïnteresseerd zijn in het product.
    Zeker dus wel de moeite waard deze methode.

  17. Je zou nog iets verder kunnen gaan en alleen de top influencers kunnen belonen. er zijn mooie tools op de markt waarbij je niet alleen kan zien wie geshared heeft, maar ook met wie. Juist de personen met veel volgers op Facebook of Twitter verdienen extra aandacht wanneer ze jouw product voor je gaan promoten middels sharing.

  18. Goed idee. Je moet er alleen wel voor zorgen dat klanten dit niet als storend ervaren. Op die manier kan het effect namelijk ook nadelig zijn. Zoals hierboven omschreven ook een idee om de klanten te belonen door ze bijvoorbeeld extra korting te verlenen als ze vrienden, kennissen, familie, etc. kennis laten maken met het aangekochte product en/of jouw webshop.

  19. Vaak zie je in de VS dat volgers / fans op een bepaald platform kleine voordeeltjes krijgen. Twitter / Facbeook followers een uur lang 20 euro korting krijgen, speciaal vermaak voor leden, de eerste nieuwtjes van het bedrijf. etc. etc.
    De motivatie voor het volgen van bedrijven is ook deze voordeeltjes. Als Both Solutions zijnde kijken we waar de doelgroep zit en hoe we Social Media kunnen introduceren in de bestaande website. Dit kan door een duidelijk doel te stellen wat je met sociale media wil bereiken.
    Wil je ook Social Media inzetten met een duidelijk doel, maak een afspraak met Both Solutions!

  20. Leuk artikel Karel, bedankt.
    Dit ligt in de lijn van het So Share It business concept wat deze live gaat.
    Er is geen e-commerce site die niets doet met social media. Aanvankelijk gingen grote shops hun eigen community binnen de winkel opbouwen en nu vliegen de respect en like buttons je om de oren.
    Wij trekken het echter een stapje verder. Een e-commerce website in Facebook, So Share It .com. De andere kant op dus. Onze bezoekers gebruiken hun bestaande community en kunnen producten bespreken, reviewen en delen binnen de vertrouwde Facebook omgeving.
    Het is een gok of zoiets gaat werken natuurlijk, wie weet is het een stap te ver voor 2010 maar toen ik jouw artikel las kon ik het niet laten om jouw mening en die van anderen te vragen..
    Boudewijn

  21. Bedankt voor je artikel Karel, we zijn er meteen mee aan de slag gegaan. Op onze 'bedankt voor uw bestelling' pagina staat nu "Vertel familie, vrienden en bekenden over uw aankoop:" met daaronder buttons voor Twitter, Hyves en LinkedIn.

Reageren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Terug naar top