Hoe vaak mag je een zoekwoord gebruiken?

21 maart, 2011

Het antwoord hierop is niet zo simpel als de vraag zelf. Veel mensen veronderstellen dat men dan best gaat kijken naar de keyword density (zoekwoord dichtheid) van een pagina. Er zijn hier verschillende online tools voor waar je dan een procentuele weergave, van het ingevoerde zoekwoord, krijgt met betrekking tot die pagina. De ideale keyword density zou dan tussen de 3 en 5% moeten liggen. Hier moet je niet veel van geloven! De algoritmes van Google gaan veel verder dan het berekenen van de keyword density.

Het gevaar van het over optimaliseren van een webpagina

Een te agressief gebruik van een zoekwoord op een pagina is een SEO techniek die Google niet snel zal ontgaan. En zoals we het laatste jaar gemerkt hebben worden ze hier ook steeds beter en strenger in.
In deze video vertelt Matt Cutts over de over optimalisatie van een website:

Hoe gebruik je nu het zoekwoord wel op een goede manier?

In het kort gezegd komt het er eigenlijk op neer om te werken met een groep zoekwoorden die gerelateerd zijn aan het zoekwoord waarvoor je de pagina wilt optimaliseren. Dit maakt het ook voor de gebruikers interessanter om te lezen en zullen ze langer op de pagina blijven. Als bezoekers weinig tijd op een pagina van je website doorbrengen is dat een goede indicator dat die pagina van lage kwaliteit is en moet je hierop actie ondernemen (uitgesloten de pagina's waarbij dit normaal is).
Ik geef hier enkele tips:

  • Maak gebruik van de enkel- en meervoudsvormen van het zoekwoord.
  • Ga op zoek naar synoniemen, een handige website hiervoor is synoniemen.net .
  • Verander de volgorde van de woorden.
  • Ga op zoek naar relevante zoekwoorden!

Relevante zoekwoorden:

Dit zijn de zoekwoorden die meestal iets moeilijker te vinden zijn maar voor een goed resultaat kunnen zorgen. Een zoektocht in blogs en forums levert naar mijn mening het beste resultaat op.
We hebben hier natuurlijk ook een aantal online tools voor die wat extra inspiratie kunnen geven:

Wil je een visuele voorstelling van het woord gebruik op een pagina Á  la Quintura dan kun gebruik maken van Wordle.
Tenslotte nog even vermelden dat keyword density helemaal niet belangrijk is. Bij het schrijven van webteksten is slechts één ding van belang, en dat zijn de bezoekers!

Ook succesvol adverteren met Google AdWords?
Bekijk onze cursus Google AdWords, onze Google AdWords dienst of vul ons formulier in


Adverteer jij al via Google AdWords? Vraag dan onze gratis Google AdWords Quickscan aan!

  1. Ik ben het uiteraard helemaal eens met de slotconclusie dat het om de bezoekers gaat. Maar dan moeten de bezoekers je wel kunnen vinden.
    V.w.b. keyword density: Er zijn ook tools die dit afzetten tegen de best gepositioneerde concurrenten m.b.t. dit keyword. Op basis hiervan kan je dan jouw content anders in gaan richten.

  2. Een simpele manier om relevante zoekwoorden te vinden is het zoekwoord intypen in Google. In alleen al de titels en meta descriptions van de zoekresultaten staan vaak al velen gerelateerde zoekwoorden. En uiteraard zal je in de blog posts zelf, zoals je zelf al aangaf nog veel meer relevante zoekwoorden vinden.
    Deze relevante zoekwoorden zijn overigens ook zeer geschikt om nieuwe artikelen over te schrijven zodat de zoekmachine het thema van je site beter begrijpt en je op meer zoekwoorden gaat scoren.

Reageren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *