Hoe onderscheid je je als bedrijf met een showroom?

door | 21 april 2022 | Showroom marketing

Je ziet steeds vaker dat fabrikanten hun producten zelf online direct aan de klant verkopen. Dit stelt ze in staat met veel lagere prijzen te werken. Hierdoor komen de marges onder druk te staan. Stevige concurrentie dus, voor bedrijven met een showroom. Want vaak gaat het om typische showroomproducten zoals meubels, keukens, vloeren, badkamers en nog veel meer. 

Hoe ga je hiermee om als showroomeigenaar? Anders gezegd: hoe ga je de concurrentie aan met fabrikanten die direct online verkopen? En hoe kan je jezelf als bedrijf met een showroom onderscheiden?

  1. Marges onder druk
  2. Richt je op de lokale of regionale markt
  3. Zet social media op de juiste manier in
  4. Wees responsief op je social media accounts
  5. Benadruk waarop de showroom zich onderscheidt
  6. Meer keuzevrijheid
  7. Persoonlijke benadering
  8. Deskundig advies op maat
  9. Zet in op beleving

1. Marges onder druk

Fabrikanten zetten met directe verkoop tegen lage prijzen de marges onder druk. Concurreren op prijs is meestal niet te doen. Gelukkig zijn er tal van andere mogelijkheden, waarbij je uitgaat van de kracht en de typische eigenschappen van de showroom. Benadruk juist de verschillen met kopen online, zoals de ervaring en zintuiglijke beleving, de keuzevrijheid en de mogelijkheid van persoonlijk advies op maat.

2. Richt je op de lokale of regionale markt

Een fabrikant richt zich meestal op een groter gebied, vaak minimaal de Benelux. Een bedrijf met een showroom kent vaak de lokale of regionale markt veel beter. Het is belangrijk om hier ook online rekening mee te houden. Met adverteren uiteraard, maar ook met Search Engine Optimization (SEO). Heb je bijvoorbeeld een keukenshowroom in Almere? Dan wil je dat mensen die in Google ‘nieuwe keuken kopen Almere’ intikken op jouw site of op jouw landingspagina terecht komen.

3. Zet social media op de juiste manier in

Waarom is marketing op social media eigenlijk zo belangrijk voor bedrijven met een showroom? Aanbevelingen van vrienden en familie blijven de meest geloofwaardige vorm van reclame voor 83% van de hedendaagse consumenten. Dat is te lezen in een Nielsen Global Trust in Advertising rapport. Maar waar hebben die vrienden en familie hun tips en aanbevelingen vandaan? Vaak door een eigen ervaring, maar volgens hetzelfde onderzoek van Nielsen kijkt meer dan de helft van de consumenten tegenwoordig eerst op social media. Een trend die zich doorzet, zoals bijvoorbeeld te zien is op Instagram: 1 op de 4 consumenten gaat naar Instagram voor aanbevelingen, onder jongeren is dat al 1 op de 3.

Daarop aansluitend: het grootste deel van de shoppers (misschien wel 90%) begint hun zoektocht online. Zelfs als ze je vinden via je berichten op social media, gaan ze daarna meestal toch naar je website voor meer informatie. Je kunt het je als bedrijf met een showroom allang niet meer veroorloven om je website niet door een professional te laten bouwen. Je site moet niet alleen aantrekkelijk en snel zijn, maar ook goed vindbaar zijn door zoekmachines.

4. Wees responsief op je social media accounts

Hoe bouw je autoriteit en klantenbinding op bij je online volgers? Door er een gewoonte van te maken om altijd snel en duidelijk te reageren. Het woord responsief betekent letterlijk ‘bevat een antwoord’, maar het heeft ook een bijbetekenis: dat je snel reageert. 

Dit kun je vaak zelf bijhouden: in Facebook bijvoorbeeld zitten statistieken op je bedrijfspagina over hoe snel je reageert op vragen. Streef ernaar om altijd zo snel mogelijk te reageren, denk ik minuten of uren, maar zeker niet in dagen of weken. De uitdaging is om een inhoudelijk sterke reactie te geven, maar ook om zo snel mogelijk te reageren.

5. Benadruk waarop de showroom zich onderscheidt

Social media, je website, vindbaarheid in zoekmachines: ze zijn voor een bedrijf met een showroom natuurlijk onmisbaar. Om bijvoorbeeld klanten van de concurrentie die voornamelijk op prijs concurreert aan te trekken. Maar minstens zo belangrijk zijn de punten waarop een bedrijf met een showroom zich onderscheidt van een bedrijf dat alleen online verkoopt:

  • Meer keuzevrijheid
  • Persoonlijke benadering
  • Deskundig advies op maat
  • Beleving

Benadruk deze unieke kwaliteiten zo veel mogelijk in al je marketinguitingen. Juist omdat ze zo onderscheidend zijn en je daarmee klanten over de streep kunt trekken. We lichten deze vier manieren voor bedrijven met een showroom om zich te onderscheiden hieronder kort toe.

6. Meer keuzevrijheid

Of het nu gaat om keukens, badkamers, meubels of andere showroomproducten: bij een fabrikant die rechtstreeks levert, kun je per definitie alleen de producten van die fabrikant zelf kopen. Natuurlijk zijn er ook bedrijven met showrooms die gespecialiseerd zijn in één merk. Maar in veruit de meeste gevallen biedt een showroom de keuze uit – vaak veel – verschillende merken. Je klanten hebben echt wat te kiezen. Daar komt nog bij dat je de autoriteit en het vakmanschap van jouw bedrijf benadrukt wanneer je jouw klanten goed helpt met keuzes maken.

7. Persoonlijke benadering

Er zijn mensen die het liefst alles online kopen en er zijn mensen die nooit iets online kopen, maar de grootste groep consumenten zit daar ergens tussenin. Stel dat iemand zich bijvoorbeeld op een nieuw bankstel oriënteert. Deze persoon doet dat online, maar komt ook in jouw showroom rondkijken. Dan kan een persoonlijke benadering net de doorslag geven om voor een aankoop in jouw showroom te kiezen. Het is belangrijk én onderscheidend dat een klant zich niet anoniem voelt, zoals dat meestal het geval is bij online aankopen. Veel klanten zijn er juist gevoelig voor dat ze gezien en gewaardeerd worden.

8. Deskundig advies op maat

Nog iets waarmee bedrijven met een showroom zich onderscheiden van fabrikanten die rechtstreeks online verkopen: advies op maat. Online is er vaak niet echt een goed onderbouwd advies mogelijk. Als je pech hebt, kun je alleen met een medewerker chatten of bellen. En dan nog is het maar de vraag hoeveel kennis een klantenservicemedewerker van een site heeft. Zeker als je het vergelijkt met de ervaring en deskundigheid die je aantreft bij veel bedrijven met een showroom.

9. Zet in op beleving

Als laatste noemen we de beleving, misschien wel één van de belangrijkste verschillen tussen kopen in een showroom en online. De indeling van je showroom, de presentatie van je producten, de beïnvloeding van de zintuigen: showroombezoek als beleving, daar kan eigenlijk geen internetsite tegenop. Naast visueel zijn er nog veel meer mogelijkheden om de zintuigen van bezoekers te prikkelen, zoals:

  • Geur: geurmarketing is in opkomst. Bij geurmarketing gaat het erom dat bepaalde geuren niet alleen prettig zijn, maar zelfs de stemming van klanten beïnvloeden in positieve zin. Waarschijnlijk kent iedereen wel het verhaal dat je een huis eerder verkoopt als het ruikt naar appeltaart. Voor een vergelijkbaar effect in een showroom zijn tegenwoordig speciale geurmachines verkrijgbaar.
  • Digitale content: breng de digitale wereld naar je showroom met een interactief scherm. Hierop kun je op een aantrekkelijke manier bijvoorbeeld productinformatie tonen. Of klanten de mogelijkheid bieden het product van hun keuze digitaal te customizen.
  • Geluid: hoewel smaken verschillen, is het een feit dat veel klanten zich op hun gemak voelen bij rustige achtergrondmuziek. Houd wel de nadruk op de achtergrond, want harde muziek wordt dan weer juist vaker als storend ervaren.

Nader kennismaken?

Wil je graag meer informatie over onze dienstverlening en weten wat wij voor jouw showroom kunnen betekenen? Vul dan het contactformulier in en we nemen binnen één werkdag contact met je op. Bellen mag uiteraard ook: 085 208 21 00.

13 + 10 =

Klantervaringen

“De grootste klik met KGOM is de passie waarmee zij werken”

Hellen Eekhof – Flagstone Company