Facebook, van website naar platform!

Facebook is meer dan een gewone website geworden waar je foto's, video's en status updates kunt delen. Door de enorme toename van allerhande functionaliteiten kunnen we al spreken van een echt platform. Als de groei nog eventjes doorgaat bereiken ze de kaap van 1 miljard gebruikers. Dat wilt dus zeggen dat 1 op 7 mensen een Facebook account heeft en dit is iets wat in de geschiedenisboeken zal komen.
De vele mogelijkheden die dit allemaal met zich meebrengt heeft ertoe geleid dat zij een andere aanpak hebben dan bijvoorbeeld Google ten opzichte van andere bedrijven. Google heeft altijd geprobeerd om bedrijven met potentieel vroeg over te nemen en hun eigen merknaam daarop te plakken. Facebook daarentegen gaat voor de partnerships en laat ieder bedrijf doen waar ze goed in zijn.
Ik bespreek hier in het kort 2 van deze partnerships die dankzij Facebook ongetwijfeld nog verder zullen groeien.

Facebook en bellen over het internet

Bedrijven die veel telefoneren hebben deze trend al langer opgepikt. Bellen over het internet (Voice over IP) is stukken goedkoper en in veel gevallen zelfs gratis. Maar ook veel consumenten die vaak naar het buitenland bellen halen veel voordeel uit deze toepassing. Een grote speler in deze markt is Skype. Laatst werd Skype overgenomen door Microsoft en natuurlijk volgt er nu een verdere integratie met Facebook. Zo zal je toegang hebben tot je Facebook vanuit Skype zonder nog eens te moeten inloggen. Ik verwacht hier nog een veel verdere integratie en dit zal voor Skype leiden tot een enorme toename aan gebruikers.

Facebook en online muziek

Muziek is sinds het begin van het internet een vast onderdeel. Van de illegale downloads tot de ontdekkingen van de YouTube sterren. Muziek wordt gemaakt, beluisterd en gedeeld en zeker op Facebook. Om de gebruikers ook aan deze noden te laten voldoen is Facebook voorbereidende gesprekken aan het voeren met verschillende bedrijven die online muziek aanbieden zoals Spotify. Dat muziek belangrijk is voor Facebook gebruikers is duidelijk te merken aan de fanpagina's waar 46 van de top 100 pagina's muziek gerelateerd zijn.

Besluit

Dat bedrijven graag hun diensten samen met Facebook aanbieden is niet verwonderlijk. Het groot aantal gebruikers en de zichtbaarheid bij het gebruik van een toepassing leidt tot een domino effect waar zowel Facebook als het betreffende bedrijf voordeel uit halen. Kijk maar naar FarmVille en andere toepassingen die dankzij Facebook een enorm succes zijn geworden.
Bron: Inside Facebook

Ook succesvol adverteren met Google AdWords?
Bekijk onze cursus Google AdWords, onze Google AdWords dienst of vul ons formulier in


Adverteer jij al via Google AdWords? Vraag dan onze gratis Google AdWords Quickscan aan!

  1. Is Facebook niet altijd al een platform geweest?
    Ik vind de analyse dan ook behoorlijk kort door de bocht. Eigenlijk zeg je: Facebook groeit. Én snel ook!

    1. Beste Corne,
      Met platform bedoel ik een basis waar software op ontwikkeld wordt. De analyse is ook vrij kort door de bocht omdat mijn artikel anders meer dan 20 pagina†™s zou bevatten en dat is natuurlijk ook niet de bedoeling. Mijn punt is niet alleen dat Facebook †œgroeit† en †œsnel† maar dat zij zich ontwikkelen en onderscheiden van andere zoals Google dit heeft gedaan in de beginjaren van het internet.

  2. Denken jullie dat Facebook uiteindelijk ook de functie van 'normale' websites zal overnemen? Of houden bedrijven dat toch liever in eigen hand?
    Keep it up!
    Grtz Steven

Reageren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Terug naar top