Webteksten zijn echt te übercool

De meeste tekstschrijvers hanteren diverse modellen om teksten aantrekkelijk te maken en de boodschap helder over te brengen. De boodschap moet niet alleen de opdrachtgever aanspreken, maar moet vooral de doelgroep bereiken.

Voor elk medium is wel een leidraad te vinden. Een persbericht moet actueel zijn en feiten en nieuwswaarde bevatten. Daarnaast moet deze oprolbaar zijn, dat wil zeggen dat de essentie bewaard blijft als een redactie gaat snijden in de tekst. Maar hoe zit het nu met webteksten?

Wanneer we naar webteksten kijken dan zien we dat tekstschrijvers massaal de plank mis slaan. Is dit omdat er weinig informatie voorhanden is en er bij opleidingen nog weinig aandacht aan wordt besteed? Of het meer te maken met de starheid van mensen die een voorliefde voor de Nederlandse taal hebben? Mensen die steigeren als woorden als loverboy, breezersletje, übercool en vodcasten in de Dikke van Dale worden opgenomen?

Als we een webtekst zoekmachinevriendelijk maken dan gelden er opeens andere regels. Deze regels zorgen er voor dat de tekst minder aantrekkelijk wordt en er een balans gezocht moet worden tussen doel en middel. Ik worstel in de dagelijkse praktijk met deze teksten. Hoe zit het met de zoekwoordverzadiging, is mijn tekst nog wel aantrekkelijk,  komt de boodschap wel over en bovenal zijn deze zoekmachinevriendelijk?

Websitebezoekers zijn ongeduldig, scannen vluchtig de tekst en klikken deze genadeloos weg als het niet de gewenste informatie bevat. Hoe zorg je ervoor dat de essentie bewaard blijft? Hoog tijd om eens wat meer ruchtbaarheid te geven aan webteksten, de discussie op gang te brengen en vooral de oude garde tekstschrijvers eens flink wakker te schudden. Immers webteksten zijn echt te übercool!

Ook succesvol adverteren met Google AdWords?
Bekijk onze cursus Google AdWords, onze Google AdWords dienst of vul ons formulier in


Adverteer jij al via Google AdWords? Vraag dan onze gratis Google AdWords Quickscan aan!

  1. Beste Karel,

    Al een paar jaar lang een fan van je!

    Moet me wel van het hart dat je sponsers als 'dating-bureaus' toelaat op je sites, Jammer.

    mvg

    Fablio

  2. Lol @ bovenstaande 🙂

    Goed stuk Marianne! Het gaat om de balans, je hebt niets aan veel bezoekers als deze niet converteren. Kun je bezoekers tot de gewenste actie overhalen met een onaantrekkelijke -keyword stuffed- tekst? Ik denk het niet.

  3. Of je nou naar de zoekwoorddichtheid (keywordensity)kijkt of niet, het gaat er altijd om dat je schrijft voor de bezoekers. Want bij het seo-copywriter gaat het voornamelijk om conversie.

    Het keyword kun je ook zetten in de title-tag en de metadescription. Zo kom je veel makkelijker aan de gewenste hoeveelheid.

  4. @fablio en Edwin
    haha ik zal voortaan opletten met mijn woordkeuze.

    @Thijs
    dank je wel voor het compliment. De balans is inderdaad erg belangrijk, maar het blijft moeilijk. Met name omdat het soms echt zoeken is naar goede informatie voor tekstschrijvers.

    @Rene
    Helemaal mee eens 🙂

  5. @Marianne

    Ik ben het helemaal eens dat er meer over gesproken moet worden.

    In een persoonlijk gesprek kan de verkoper zich direct aanpassen als hij ziet dat een potentiele klant op manier A of B reageert. In teksten is dat moeilijk en dat is wel een deel van je conversie.
    Tel daar inderdaad ook nog eens SEO bij op en je krijgt wel een heel gemiddelde tekst.

    Ik heb dan ook het idee dat tekst/content veel belangrijker zou moeten worden.
    Wat mij altijd opvalt is dat als er een brochure werd/wordt geschreven en gedrukt iedereen in het bedrijf er met een correctie pen door mag en op de site boeit het maar weinig mensen. Terwijl het daar juist zo hard nodig is.

Reageren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Terug naar top