Meer opbrengsten uit jouw webshop door het gebruik van 3 simpele automations

20 december, 2018

Heb je een webshop en gebruik je nog geen marketing automation? Dan mis je waarschijnlijk een belangrijk deel van je omzet. Met marketing automation kun je eenvoudig meer inkomsten genereren zonder dat het al te veel kosten met zich meebrengt. Helemaal als je het vergelijkt met andere kanalen, zoals advertising. Maak je op dit moment nog geen gebruik van marketing automation in jouw strategie, dan zou ik alles aan de kant zetten en vandaag nog starten! In dit blogartikel wil ik je dan ook laten zien hoe eenvoudig het is om meer uit je webshop te halen door het gebruik van drie eenvoudige automations.

Voordat we dieper ingaan op de verschillende automations, is het raadzaam om eens goed te kijken naar jouw productassortiment en de reis die de klant maakt als hij of zij een product koopt. Weet jij bijvoorbeeld welke producten in jouw webshop het vaakst worden verkocht? Welke producten vaak samen worden gekocht? Of de reden waarom iemand er voor kiest om nogmaals een aankoop te doen in jouw webshop? Het lijkt soms allemaal heel vanzelfsprekend dat iemand voor jouw webshop kiest, maar dat is het zeker niet. Door gebruik te maken van de volgende automations, krijg je controle over de klantreis en verhoog je de klantwaarde.

#1 Welkom, fijn dat je mijn klant wil zijn!

Wanneer iemand voor de eerste keer heeft gekozen om een product aan te schaffen in jouw webshop, dan mag je daar natuurlijk best iets tegenover zetten. Een bedankje, omdat het zo fantastisch is dat die persoon voor jouw webshop heeft gekozen. Je kunt bijvoorbeeld gebruikmaken van terugkom-korting. Deze kun je in de vorm van een kortingscode vaak eenvoudig opzetten en mooi verpakken in een email. Het opzetten van deze automation is simpel en zal afhankelijk van jouw marketing automation systeem verschillend kunnen worden vormgegeven.

Wanneer je een introductie-automation opzet, is het handig om gebruik te maken van een directe koppeling tussen jouw marketing automation systeem en het e-commerce platform dat je gebruikt. Wanneer je nog moet kiezen voor een marketing automation systeem, kun je vaak zien welke integraties er mogelijk zijn. Hieronder zijn een aantal marketing automation systemen waaruit je zou kunnen kiezen. Ook zie je welke integraties zij aanbieden.

#2 Wel bezocht, maar niet gekocht?

Het is al wel bekend dat mensen die een product bekijken maar niet overgaan tot een aankoop, behoren tot de doelgroep ‘laaghangend fruit’. Oftewel, deze doelgroep heeft waarschijnlijk nog maar een klein zetje nodig tot het doen van een aankoop. Deze doelgroep mag dan ook niet ontbreken in jouw marketing automation strategie. Op basis van bezochte URL's of uit informatie van jouw e-commerce platform, kun je deze doelgroep persoonlijk benaderen en het product opnieuw aanbieden. Het is van belang om de mogelijke twijfel die er nog heerst weg te nemen. Gebruik dan ook jouw USP's om deze twijfel weg te nemen. Wederom kan het per marketing automation systeem verschillen hoe de automation er uit ziet, al zou de schematische weergave hieronder als basis hetzelfde moeten zijn.

Een doelgroep die sterk vergelijkbaar is met die hierboven, zijn mensen die al een product in het winkelwagentje hebben gedaan, maar nog niet hebben gekocht. Ook hen kun je via een vergelijkbare automation aansporen alsnog tot aankoop over te gaan. Voor beide automations is het noodzakelijk een wachttijd van minimaal 1 uur in te bouwen. Hiermee voorkom je dat mensen direct de mail krijgen, wanneer ze nog in het betaalproces zitten.

#3 Bedankt voor je aankoop, wellicht heb je ook nog interesse in ...?

Wat is een verfblik zonder kwast? Of, heb je wel genoeg verf? Het zijn situaties die vaak voorkomen. Het is dan ook aan jou als webshop om hierop in te spelen. Afhankelijk van de klantreis, kun je ervoor kiezen om na een aankoop andere producten of hetzelfde product nogmaals aan te bieden. Een dergelijke automation is ontzettend makkelijk om te maken. Echter is het de kunst om te starten met een product waarbij deze situatie vaak voorkomt.

Omdat er overlap kan zitten in deze automations is het goed om deze uitvoerig te testen alvorens je deze live zet. Wat gebeurt er als product A en B worden gekocht? Voorkom dat je alleen mails stuurt om te sturen. Het is natuurlijk van belang dat een klant een relatie aangaat voor de langere termijn. Het opwekken van irritatie, door onnodig veel mails te sturen moet dan ook voorkomen worden. Je kunt dit goed in de gaten houden door het uitschrijfpercentage in de gaten te houden.

Extra marketing automation tips

Naast de drie bovenstaande automations, heb ik nog twee extra tips voor je:

Spreek je doelgroep persoonlijk aan

Wanneer je start met het opzetten van deze automations, spreek jouw doelgroep dan altijd zo persoonlijk mogelijk aan. Vaak weet je de voor- en achternaam van jouw klant, dus spreek hen hier dan ook mee aan. Hoe persoonlijker de boodschap, des te hoger het conversiepercentage zal zijn.

Voeg een herhaalmail toe

Een andere tip is het toevoegen van een (herhaal)mail, die wordt verstuurd als de mail ervoor niet is geopend. Het is namelijk niet gebruikelijk dat alle mails die je stuurt worden geopend. Door de mail nogmaals te sturen, na bijvoorbeeld twee dagen, komt je mail wel boven in de mailbox terecht, maar zorg je niet voor irritatie.

Hopelijk heb je als (eind)verantwoordelijke van een webshop inzicht gekregen in de noodzaak van bovenstaande automations. Je bent met deze automations veel beter in staat de klantreis te bepalen op basis van cross-/upsell en je kunt interesses makkelijker omzetten in aankopen. Dit resulteert uiteraard in een beter bedrijfsresultaat, en wie wil dat nou niet? Mocht je nog niet gestart zijn met het automatiseren van jouw marketing, dan zou ik zeggen: start vandaag nog!

Ook succesvol adverteren met Google AdWords?
Bekijk onze cursus Google AdWords, onze Google AdWords dienst of vul ons formulier in


Adverteer jij al via Google AdWords? Vraag dan onze gratis Google AdWords Quickscan aan!

Max Ledeboer is binnen KGOM verantwoordelijk voor Google Ads campagnes en marketing automation trajecten. Daarnaast is Max in het bezit van verschillende Google certificaten. Op regelmatige basis schrijft Max over de verschillende online marketing interesses.

Contact: LinkedIn | E-mail

Reageren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *