Is jouw website getroffen door de Google algoritme-update van 1 augustus?

20 augustus, 2018

Update: 20-8. Het artikel is bijgewerkt met de resultaten van het korte onderzoek en tevens uitgebreid met extra resources.

Misschien had je er al over gelezen of heb je het zelfs al in je statistieken terug kunnen zien. Google heeft 1 augustus jl. een vrij grote algoritme-update doorgevoerd.

Op diverse websites is te lezen dat dit wel wat impact heeft gehad op verschillende soorten websites. Ik ben erg benieuwd of dit ook voor jouw website het geval is.

Onderzoek ranking-update: resultaten

Nou en of dat het impact heeft gehad. Uit een kort onderzoek waar men op deze pagina aan kon geven of men was getroffen en in welke mate is er het volgende resultaat naar voren gekomen (n=138):

Dit verrast mij toch wel, want dit betekent dat 2/3 van de websites wordt beïnvloed door deze update van Google. Een ander interessant cijfer wat naar voren kwam bij degene die "getroffen" zijn door deze algoritme-update:

  • Bij de stijgers: gemiddeld stegen de organische bezoekers met 30%
  • Bij de dalers: gemiddeld daalde de organische bezoekers met 40%

Wat mij betreft een duidelijk conclusie: het heeft wel degelijk een grote impact!

Wat kun je hier aan doen?

Het vervelende is dat dit een algemene update was en dus ook niet is toe te wijzen aan een specifiek probleem zoals het bijvoorbeeld met de Google Panda en Google Pinguin update wel het geval was.

Dit was namelijk de officiële communicatie van Google:

En toen er gevraagd werd wat eventueel kan doen hiertegen werd er gerefereerd naar een oudere Tweet:

Oftewel, er is geen "fix" en je moet gewoon blijven focussen op het ontwikkelen van goede content. Makkelijker gezegd dan gedaan!

E-A-T

Even snel een update: EAT staat voor Expertise, Authority en Trust. Dit zijn de belangrijkste onderdelen waar de Google quality raters naar kijken als ze een pagina beoordelen. Tip: lees ook dit bericht over de recente aanpassing van de guidelines voor de Google Quality Raters.

Een aantal grotere bloggers / seo-experts zijn het er wel over eens dat de T (dus trust, betrouwbaarheid) steeds belangrijker lijkt te worden en dat deze update hier ook op gefocust was. Om eerlijk te zijn durf ik dit niet zo hard te stellen, omdat bewijs hiervoor niet echt sluitend is.

Wat ons overigens ook brengt op het feit dat het sowieso lastig is om binnen het SEO-vakgebied precies te verklaren hoe iets komt of waarom iets gebeurt. Dat hebben we te danken aan het feit dat Google eea. het liefst geheim houdt.

Terzijde

Ik ben me er van bewust dat dit geen officieel onderzoek is en er geen al te harde conclusies aan verbonden kunnen worden. Toch zijn de uitslagen wat mij betreft geloofwaardig. Zeker gezien de reacties die online te lezen zijn over deze update bevestigen dat het wel degelijk een grote impact heeft gehad.

Ook succesvol adverteren met Google AdWords?
Bekijk onze cursus Google AdWords, onze Google AdWords dienst of vul ons formulier in


Adverteer jij al via Google AdWords? Vraag dan onze gratis Google AdWords Quickscan aan!

  1. Hallo Karel,
    Ik heb een 'gesplitste' ervaring. Mijn mobiele rankings zijn gelijk gebleven, maar de traffic is met 17% gestegen. Mijn desktop rankings zijn gezakt met 10%, maar de traffic is ook gestegen met 11%. Overall doet mijn website het beter in Google zoeken, want ik heb ca. 35-40% meer vertoningen. Tablet is de ranking gelijk gebleven, maar de traffic is gestegen met 27%. Ik heb de 11 dagen na 1 aug vergeleken met de 11 dagen ervoor. Dus conclusie; ik ben blij met de update.

  2. Hoi Karel,
    Nog even een reactie op mijn vorige bericht. Toen ik verder keek, bleek dat ik een piek had op 7 augustus qua vertoningen in Nederland van 18.777 versus een week eerder van 5.172. Gemiddeld ligt het bij mij rond de 4.000 de afgelopen 28 dagen.
    Groeten, Wim

  3. Hoi Karel,
    bedankt voor je artikel. Ik denk dat dit de grootste update is sinds jaren. Wel kan ik er ook moeilijk mijn vinger achter krijgen. Google Penquin en Panda veroorzaakten ook een grote schok, maar waren goed te begrijpen, in tegenstelling tot deze update.

    Ik zie websites in de rankings dalen die goed werk doen op online marketing gebied en ik zie tegelijkertijd websites stijgen die op bepaalde gebieden juist achterlopen (bijvoorbeeld geen https). Ik vermoed dat er ook nog een correctie komt.

Reageren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *