E-mailmarketing: vertrouwen winnen

20 augustus, 2009

Vertrouwen is bij e-mail marketing van het grootste belang. Bouw je een sterke band op met de lezers dan zullen ze je nieuwsbrief veel eerder openen. Maar hoe wek je vertrouwen?

1: Vertrouwen krijg je niet zomaar

Een nieuwsbrieflezer is niet meteen loyaal, overvraag hem daarom niet bij zijn inschrijving. Zijn naam en e-mail adres zijn in eerste instantie voldoende en de rest komt later wel, bijvoorbeeld tijdens een lezersonderzoek. Wees ook transparant in je aanbod: verstuur alleen wat je zegt te vesturen en vermeld desgewenst hoe vaak. Je kunt ook een privacy-statement opstellen, waarin je aangeeft geen misbruik te maken van de persoonlijke gegevens. Een voorbeeld van je laatste nieuwsbrief tonen werkt ook goed: de lezer weet precies wat hij kan verwachten.

2: Geef de lezer wat hij wil

Nieuwsbrieven worden vaak aangeboden in twee varianten: alles of niets. De complete nieuwsbrief gaat naar alle abonnees en willen ze dit niet dan melden ze zich maar af. Dat is niet ideaal, want misschien wil de lezer hem minder vaak ontvangen of is hij slechts geïnteresseerd in een bepaald onderwerp. Je kunt je nieuwsbrief daarom beter in verschillende varianten aanbieden en deze onderverdeling doorvoeren in je adressenlijst.

3. Personaliseer en zorg voor relevantie

Lezers aanspreken op hun specifieke interesses werkt altijd, breng dit daarom zo goed mogelijk in kaart. Heb je bijvoorbeeld een online entertainmentwinkel, dan kun je aangepaste onderwerpregels maken voor muziekliefhebbers en romanlezers. Heb je weinig tijd dan kun je nog steeds dezelfde nieuwsbrief versturen, maar omdat je de ontvanger aanspreekt op zijn interesse zal hij de e-mail sneller openen.

4. Lever constante kwaliteit

Nieuwsbrieven komen en gaan en de concurrentie zit niet stil. Het is dan ook belangrijk kwaliteit te blijven leveren en zo goed mogelijk aan te sluiten bij je doelgroep. Welke ontwikkelingen zijn er? Wat spreek hen aan? Welke andere mailings en website lezen ze? Maar ook: Welke artikelen scoren goed en slecht? Op welke nieuwsbrief kwamen veel afmeldingen binnen en hoe zou dat komen? Kortom: zoek altijd naar verbeterpunten en lever constante kwaliteit. Het is een investering, maar hij betaalt zich zeker terug.

Ook succesvol adverteren met Google AdWords?
Bekijk onze cursus Google AdWords, onze Google AdWords dienst of vul ons formulier in


Adverteer jij al via Google AdWords? Vraag dan onze gratis Google AdWords Quickscan aan!

  1. Je kunt er ook voor opteren om nieuwsbrieven te sturen op basis van wat de klant al gekocht heeft op uw site (als hij al iets gekocht heeft). Als een bezoeker zijn interesses moet aanvinken bij het inschrijven moet hij al weer extra moeite doen.

  2. Het uitschrijven blijft altijd een lastig iets. Ik hoor regelmatig dat je dan moet aanbieden om de nieuwsbrief minder vaak te ontvangen. Bv als je een weekelijkse nieuwsbrief hebt kun je ook een maandelijkse aanbieden en de stuur je dan een samenvatting van alle nieuwsbrieven. Zeer aantrekkelijk maar ik ben het helaas in de praktijk nog niet tegen gekomen. En ik heb er zelf ook nog niet mee getest. Iemand ervaring met deze optie en hoeveel % van de mensen dan toch kiest om niet uit te schrijven maar voor de andere optie te gaan?

  3. Ik heb een webwinkel voor dier boer, en buitenleven en ga binnenkort mijn eerste nieuwsbrief versturen. Dit word in eerste instantie een standaard nieuwsbrief vol met interesante aanbiedingen en profesioneel opgezet. Ik heb al wel de mogelijkheid in mijn shop dat mensen aan kunnen geven wat voor dieren zij hebben. en ook de nieuwsbrief adressen worden hier appart onder verdeeld plus een lijst waar alle adressen instaan. Mijn mailinglijst is alleen nog niet groot genoeg om gelijk al apparte mailings te versturen.

    Wat is volgens jullie voor een aanbiedings nieuwsbrief de beste dag en frequentie om deze te versturen. Bij mij zijn de drukste dagen donderdag tot en met vrijdag

  4. De beste dag om te vesrturen in een kwestie van testen. Je kunt je adressenbestand opsplitsen en bijvoorbeeld groep 1 's ochtend sturen, groep 2 's middags en groep 3 's avonds en dan na afloop bekijken wat het best scoort. Dit kun je natuurlijk ook met verschillende dagen doen.

    Ik las ergens dat 100 mensen representatief is voor een adressenbestand, is je opt-in groot genoeg en wil je niet iedereen in verwarring brengen dan kun je testen op groepjes van 100 personen. En dit kun je eventueel ook weer doen voor onderwerpregels: welke leveren bij 100 mensen de hoogste openingsrate op? Die gebruik je dan voor de echte mailing.

    Lees voor meer tips mailmarketeers zou ik zeggen 🙂

  5. Rutger, mij lijkt 100 adressen vrij beperkt als testgroep. Belangrijk is ook om mee te geven dat je de adressen bij het segmenteren best 100% willekeurig sorteert. Zorg bijvoorbeeld dat niet in de ene groep alle info@ adressen zitten en in de andere groep deze niet voorkomen.

    Hou ook het aantal variabelen beperkt als je niet over een groot adressenbestand beschikt. Test eerst je aflevermoment met een identieke mail. Test dan in de volgende ronde op het meest interessante moment gebleken uit test 1 bijvoorbeeld verschillende onderwerpen en/of c2a's.

    Monitor je resultaten. Noteer alle mogelijke relevante gegevens per mailing in bv excel en hou zeker de opens/reacties/etc bij per test.

  6. Ik begrijp dus dat ook bij het mailen meten, meten en nog eens meten zeer belangrijk is. Maar nu vraag ik me af wat voor een webwinkel nou interessanter is om alleen maar aanbiedingen te versturen of juist heel veel informatie.

    1. Als je de keuze maakt tussen beide, kies zeker voor de aanbiedingen. Maar zorg dat er van de aanbieding(en) voldoende informatie wordt gegeven.

      Als de informatie die jij geeft te beperkt is gaat de ontvanger elders de informatie zoeken die hij mist of denkt te missen en loop je het risico dat hij het ook elders effectief koopt.

      Hoewel je altijd het risico loopt om door je mailing de koop bij een concullega te laten gebeuren, verminder je die kans door duidelijke informatie te geven en je USP's in de verf te zetten.

  7. Even op gevoel, maar waarom koop ik mijn fototoestel bij een speciaalzaak en niet bij de Mediamarkt? Omdat ik bij de speciaalzaak veel meer informatie en service krijg en daar dus een veel beter gevoel bij heb.

    Volgens mij werkt dit bij nieuwsbrieven ook. Als de afzender heel veel verstand van iets heeft, dit deelt en lezers enthousiasmeert en op ideeen brengt zijn mensen denk ik veel eerder geneigd iets te kopen. Ik heb in een winkel wel eens iets van 1000 euro gekocht omdat de verkoper me zo aanstak. Een kwestie van gunnen, heel impulsief, maar hij blij en ik blij. Het is dus denk ik een combinatie.

    Wel afhankelijk van het product, maar het is denk ik ook veel lastiger op prijs te concurreren met grote aanbieders.

  8. @Rutger..je slaat de nagel op de kop, als mediamarkt hetzelfde toestel aanbiedt aan -30% maar je vertrouwt de boel niet dan ga je daar (meestal) niet gaan kopen en ben je bereidt om die 30% extra bij te betalen bij de winkel op de hoek.

    Tenminste als de winkel op de hoek je ten eerste verder kan helpen met al je (technische) vragen, maar naast de technische info ook de nodige know how meegeeft over hoe je goede foto's maakt en waar je moet op letten.

    Vertrouwen is de hoogste prioriteit bij een klant bij de aankoop van iets, of dat nu online of offline is 😮

    Dave

  9. Idd vooral content op maat. En zelf geschreven content. geen copy paste materiaal. Dat bevuilt alleen maar het net. Die gaan er met de tijd wel uit ook.

  10. Bij verschillende hostingproviders is het trouwens verplicht bij nieuwsbrieven die van jouw website komen die je daar gehost hebt een uitschrijflink te vermelden.
    Doe je dat niet dan volgen er sancties.

Reageren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *