F*cken met Google, of gewoon slim zijn?

Vandaag zocht ik op het woord "zoekmachine optimalisatie" in Google. En wat zag ik daar onderaan in de resultaten, wel, dit:

In eerste instantie dacht ik dat Traffic-Builders hier de mist was ingegaan. Maar tijdens het nemen van de screenshots "zag" ik het! Wanneer je goed kijkt zie je hier namelijk "SEO" in de omschrijving staan.
Allereerst, proficiat Traffic-Builders. Leuk gevonden! Maar uhm, wat is hier eigenlijk aan de hand?

Meerdere regels in meta-omschrijving

Het eerste wat me opvalt is dat er veel meer regels in de meta-omschrijving staan dan ik tot nu toe had gezien. Het valt in ieder geval op! Zelf ben ik dit dus nog niet tegengekomen, en ik vraag me af of dit een "bug" is in Google"¦

Niet relevantie omschrijving

Wat me verder opvalt, en eigenlijk ook wel stoort, is dat Google hier een omschrijving laat zien die totaal niets met mijn zoekwoord te maken heeft. Okee, visueel staat er dan wel SEO, maar Google ziet hier alleen W's en underscores staan.
Dus dat valt me eigenlijk wel tegen van Google"¦ Vraag is dus ook hoe lang dit resultaat blijft staan in Google.

Guerrillamarketing

Persoonlijk vind ik dit wel een sterk staaltje guerrillamarketing! Een slimme manier om te laten zien dat je verstand van zaken hebt. En het werkt, want ze hebben ondertussen wel weer een link gescoord vanaf deze blog 🙂

Ook succesvol adverteren met Google AdWords?
Bekijk onze cursus Google AdWords, onze Google AdWords dienst of vul ons formulier in


Adverteer jij al via Google AdWords? Vraag dan onze gratis Google AdWords Quickscan aan!

  1. Het zal wel veel blogs gaan halen met dit bericht. Maar om dit risico te lopen om zoiets te doen met je zakelijke website zal mij iets te ver gaan.
    Of denken jullie dat je geen enkel risico loopt om een penalty te ontvangen?

  2. Waarom zou je een penalty krijgen of een risico lopen?
    Volgens mij doen traffic-builders niets verkeerd. Ze plaatsen, zoals Karel zet w's en _'s in de metatag maar verder niets.
    Of zie ik dit verkeerd?
    Wel een briljante vondst die inderdaad wel eens wat links/blogs kan opleveren.

  3. Het heeft (waarschijnlijk) helemaal niks met een "bug" in Google te maken. Wat aannemelijker is dat Traffic Builder middels User Agent sniffing Googlebot iets anders voorschotelt dan andere bezoekers. Niks nieuws, een leuke demonstratie maar verder niks..

  4. @Karel: dank voor de post, leuk!
    @Luc: wel erg kort door de bocht om ons gelijk van user agent sniffing te betichten. Als je de broncode had bekeken had je gezien dat er niets aan de hand is. Lijkt me dat we ons dergelijke technieken niet kunnen permitteren als toonaangevend zoekmachinemarketingbureau immers.
    @Imre: ieder z'n mening. Vind ik het een mooie omschrijving? Nee. Maar er wordt wel weer over geblogd, getwittert, etc.
    Ter toelichting op het hele gebeuren: we zijn momenteel bezig met een nieuwe website en in de aanloop daar naar toe worden zo nu en dan wat zaken getest. Gewoon spielerei. Dit is zo'n voorbeeld.
    Niet heel verrassend maar wellicht toch leuk om te vermelden: de rankings zijn na deze aanpassing en indexatie niet gewijzigd op de voor deze pagina relevante woorden. Wel is apart dat Google deze description laat zien omdat er toch wel relevantere tekst op de pagina te vinden is lijkt me.

    1. Graag gedaan Wolter! Het viel dan ook erg op!
      Inderdaad wel vreemd dat Google niet kiest voor een betere omschrijving, dat nodigt uit tot verder onderzoek :-).

    1. Kon me inderdaad herinneren dat ik zoiets al eerder heb gezien. Ondanks dat nog altijd handig en effectief om bezoekers naar je toe te trekken. Wel vind ik het er erg spammy en dus onbetrouwbaar uitzien, dus misschien schiet je je zelf voor een deel in eigen voet.

  5. Ik vind het een slimmme goede uitvinding. In plaats van 2 regels description krijgt de gebruiker er nu 5 voorgeschoteld. Meer ruimte om jouw site naar voren te laten komen dus.
    Op de korte termijn zeer slim, maar wel het vervuilen van zoekresultaten in dit geval wat denk ik toch gestraft zal worden door Google, of door een Bot of door een medewerker.

  6. Een leuke vinding waar nu toch over gesproken wordt en zo kom je dus in de publiciteit. Ik geloof niet dat je er meer klanten door krijgt en ik zou het ook niet al te lang op je site laten staan.
    Waar ik wel benieuwd naar ben is of de ctr flink is gestegen. Ofwel hebben jullie nu ook meer verkeer gehad vanaf google sinds je de metadescription hebt veranderd ?

    1. Dit was ook het eerste wat in me opkwam. Maar het betreft hier een SEO gerelateerd onderwerp. En als je het woord SEO kent, zul je minimaal weten wat zoekmachine marketing inhoud. Ieder die hiernaar zoekt zal het zien als een "kunst" en zal verder klikken.
      In het geval van een niet seo gerelateerd onderwerp, dan heb je gelijk

  7. Leuke actie inderdaad, maar er zijn natuurlijk ook subtielere manieren om je positie in de zoekresultaten onder de aandacht te brengen en tevens goede informatie in de omschrijving te laten staan.

Reageren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Terug naar top