De Long Tail heeft de toekomst!

Karel
20/2/2007
Internet marketing
X
min leestijd
Karel
20/2/2007
Internet marketing
X
min leestijd

Ooit gehoord van de Long Tail? Ik interesseer me al een tijdje voor dit concept en heb ook net het boek van Chris Anderson, The Long Tail gelezen. Een prachtig boek met goede strategieën voor (internet) marketeers. Als je nog nooit van de Long Tail hebt gehoord raad ik je aan het boek van Chris hier te bestellen (Nederlandstalig!).In het kort komt Long Tail hier op neer:De wereld en de economie is gebaseerd op hits (nummer 1 verkopen). Waarom? Omdat er simpelweg niet genoeg schapruimte in de winkels is om bijvoorbeeld alle soorten dvd's te verkopen. Dus wat doet een winkelier, hij verkoopt alleen de dvd's die goed verkopen. Logisch natuurlijk.Maar al die dvd's die niet verkocht worden (omdat ze niet in de winkels liggen) is daar dan geen markt voor? Natuurlijk wel maar consumenten weten simpelweg niet dat ze bestaan, vandaar de redenering dat de wereld en economie gebaseerd is op hits (met hits bedoel ik dus geen kliks maar nummer 1 verkopen).Door de distributiebeperking (schapruimte beperking in het geval van winkels) kunnen dus niet alle producten aangeboden worden. En dat is zonde! Alle dvd's die niet aangeboden kunnen worden zijn qua omzet vaak groter dan alleen de hits!En dat is de Long Tail, hieronder vind je een long tail grafiek:Waar het rode eindigt is vaak het assortiment van een winkel. Dit zijn de hits. Er is echter nog een lange staart met producten die niet in het assortiment zitten omdat er simpelweg niet voldoende schapruimte is.Toch kunnen de producten in de lange staart wel verkocht worden. Hoe dan? Het sleutelwoord is “internet"! Op internet is onbeperkte schapruimte (atomen worden bits) en de opslagkosten zijn bijna nul.De long tail geldt echter niet alleen voor producten. Bij veel zaken is de long tail betrokken. Een mooi voorbeeld hiervan zijn zoekwoorden. Een aantal zoekwoorden zorgen voor veel verkeer (je hoofdzoekwoorden) maar wanneer je alle zoektermen waar je bijvoorbeeld maar 1x op gevonden wordt bij elkaar optelt zal dat meer verkeer zijn dan de hoofdzoekwoorden.In een volgend artikel zal ik wat meer aandacht besteden aan de long tail van zoekwoorden. Dit artikel is puur bedoeld om je te introduceren met de long tail.Wil je meer weten over de long tail en wat de mogelijkheden zijn bestel dan hier het boek van Chris Anderson, The Long Tail "“ waarom we meer verkopen van minder. Een échte aanrader!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Je bent succesvol ingeschreven voor onze nieuwsbrief!
Er is iets fout gegaan bij het verzenden van het formulier

Wil je meer gratis tips over online marketing?

Bekijk onze gratis downloads

Categorieën

Ontdek hoe wij jouw bedrijf verder kunnen helpen

We hebben je aanvraag succesvol ontvangen, we nemen zo snel mogelijk contact met je op
Er is iets fout gegaan bij het verzenden van het formulier