Blogspam: Niet meer toegestaan!

20 mei, 2011

Na bijna 5 jaar komt er een einde aan het blogspam-tijdperk op Karelgeenen.nl. Vanaf heden is het dus niet meer toegestaan om te reageren met zoekwoorden als naam.
De laatste jaren begon ik er al sterk over te twijfelen, en nu is de knoop dus doorgehakt. Oude reacties met zoekwoorden zullen voorlopig niet aangepast worden. Nieuwe reacties met zoekwoorden als naam zullen worden verwijderd of aangepast.

De reden dat het niet meer is toegestaan

Ik kan meerdere redenen opnoemen, maar ik kan er ook kort over zijn. Het staat onprofessioneel en is (al lang) niet meer van deze tijd. Onze blog wordt door steeds meer mensen gelezen. En daar hoort ook een stukje professionalisering bij.
Met andere woorden: er mag alleen nog maar gereageerd worden met voornaam, initialen, achternaam of pseudoniem. Maar niet meer met zoekwoorden.

Dit gaat je reacties kosten Karel!

Dat kan. En dat zou ik jammer vinden. Maar ik ben ook van mening dat het aantal reacties geen kpi mag zijn. En het mag al zeker niet ten koste gaan van de kwaliteit.

Inhoudelijk sterke reacties met zoekwoorden als naam

Er is een vrij grote groep op onze blog die inhoudelijk sterke reacties geven, maar toch reageren met zoekwoorden als naam.
Aan deze groep wil ik zeggen: excuses. Jullie moeten het woord blogspam niet te letterlijk nemen. Ik hoop dan ook van harte dat deze groep gewoon door blijft gaan met deze reacties, en begrip heeft voor mijn keuze. Ik waardeer jullie reacties namelijk enorm!
Wat is jouw mening hierover? Ik hoor het graag in de reacties hieronder.

Ook succesvol adverteren met Google AdWords?
Bekijk onze cursus Google AdWords, onze Google AdWords dienst of vul ons formulier in


Adverteer jij al via Google AdWords? Vraag dan onze gratis Google AdWords Quickscan aan!

  1. Ik pas dit beleid altijd al tijden toe. En voor de mensen die zich er niet aan houden doe ik 2 dingen: bij een interessante reactie verwijder ik de URL, bij een nutteloze reactie verwijder ik de hele reactie. Goede zet dus wat mij betreft.

  2. @karel
    Goede beslissing!
    Er zijn op dit moment erg veel website eigenaren die via o.a. Google alerts van blog naar blog hoppen en alleen maar een reactie plaatsen met hun zoekwoord als naam en denken dat dit werkt voor een betere ranking. Ze vergeten alleen dat Google hier allang zijn algoritme op heeft aangepast.
    Dit geldt ook voor lege linkprofielen en linkpatronen.
    Met vriendelijke groet,
    Imre Bernath
    Comment spam is een negatieve factor en kost nu je rankings.

    1. Dat ben ik absoluut niet met je eens. Het plaatsen van comments werkt nog steeds enorm goed voor je populariteit. Zelfs al is die comment half leeg. Er staat immers genoeg content rondom die link.
      Pas als het massaal gedaan wordt zal Google dit opvallen en negatief beoordelen. Maar goede handmatige geplaatste comments werken erg goed.

  3. Goede actie op zich. Ik vind het voornamelijk vervelend dat je zoveel comment spam krijgt als je dit allemaal toelaat. Overigens heb ik wel het idee dat Google wel wat minder waarde hecht aan de Anchortekst. Zeker als je een te geoptimaliseerd link profiel hebt is de kans aanwezig dat je een Google penalty krijgt.
    Het is heel natuurlijk om ook een link met niet geoptimaliseerde anchortekst naar je site te hebben
    Overiges ben ik het ook met Andre eens dat het plaatsen van comments nog steeds erg goed werkt.

  4. Joehoe! Een hele goede zet Karel. Bij een professioneel blog passen professionele reacties van Jan, Piet en Ewout. Niet van 'Automatten kopen' en 'Hoge positie in SEO'.
    Nu nog werken aan het reageren met als websitelink een diepere pagina. Als iemand op mijn naam klikt wil die persoon waarschijnlijk iets over mij (of mijn bedrijf) weten. Dus zou de url 'www.mijnwebsite.nl/over-mij' moeten zijn. Maar die wordt op dit blog op dit moment nog als spam beoordeeld. Dan is jammer, want het bevordert juist de usability.

  5. Goede en verstandige keuze. Je hebt ook de sidebar al aangepast met de top commenters erin. Of is dat al lang zo? Valt me nu pas op...

    1. Klopt ja, weinig toegevoegde waarde. En het viel vooral op dat men snel even op een paar artikelen ging reageren om zodoende bovenaan het lijstje te komen. En dat was niet de bedoeling ;-).

  6. Goeie keuze, ik heb echter wel een vraagje over het gedrag van google en de blogspam.
    Je kunt toch als blogeigenaar beslissen of je follow of no-follow aanzet, heeft dat dan niet gevolgen voor de links die geplaatst zijn. Ik zou verwachten als no-follow "aanstaat" de links niet gevold worden door google en daarmee dus niet meewerken aan een hogere ranking binnen google. Mijn url is bij deiverse directories en relevante pagina's opgenomen maar vraag ik bij google op waar de links te vinden zijn staan deze er niet tussen.

  7. Je kent mijn mening, wil hem graag nog even kort publiek toelichten, dan hebben anderen er ook wat aan:
    Ik zie het als ruilhandel; Goede inhoud in ruil voor een link die wat leuke associaties van een zoekwoord oplevert voor een website.
    Blogspam is m.i. het tikken van zinloze, niet bijdragende reacties om dit laatste te bereiken. Persoonlijk zou ik er dus voor kiezen om zinloze reacties te verwijderen en reacties met zoektermen ongemoeid te laten, als ik een blog zou beheren.

    1. Ben ik mee akkoord maar het staat echt niet mooi. Wat ze beter zouden kunnen doen is zoals op sommige blogs from of iets dergelijks zodat het toch nog een beetje eruit ziet.

  8. Heel goed besluit. Ik zie vaak reacties van mensen die vooral lijken te reageren om makkelijk een linkje te scoren. Maar overduidelijk inhoudelijk niets aan het artikel hebben toe te voegen.

  9. Prima zet karel, geheel in lijn met wat ik hoorde op european e/commerce summit deze week, Google denk als een mens. ( of probeert te denken als een mens zou denken) Een interessant praatje met inhoud blijft bij mij ook beter hangen dan een naam of wat iemand doet

  10. Reageren met zoekwoorden als naam is natuurlijk vreemd. Wie heet er immers 'fietswinkel online' of zo iets. Ik vind het echter wel normaal dat je als je als bedrijf ergens op reageert dat ook kenbaar maakt. Zoals ik dus hier doe.
    Zeker als je op een blog of forum reageert op een stukje waarin het over jouw bedrijf, product of merk gaat. Als winkel, leverancier reageren zonder je relatie tot het bedrijf te noemen is niet netjes en eigenlijk het omgekeerde van blog-spam. Namelijk je voordoen als een consument die laaiend enthousiast is over merk x. Dus ik hoop dat reacties voorzien van bedrijfsnaam, zoals ik nu doe, nog wel kan.
    Aardig overigens dat er nog steeds reacties op deze blogpost komen met zoekwoorden ipv. een naam ....

Reageren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *