Adverteren op merknaam van concurrent, hoe lang nog?

Google AdwordsIn de Verenigde Staten is onlangs een proces aangespannen door American Airlines tegen Google. Mensen die zoeken op bijvoorbeeld “AAdvantage", een beschermde merknaam van American Airlines, komen bij de gesponsorde resultaten (Google Adwords) advertenties tegen van concurrenten. En hier is American Airlines niet zo blij mee"¦

Ik ben dus erg benieuwd naar de uitspraak. Ik kan me voorstellen als American Airlines de zaak wint dat er meer van dit soort zaken gaan komen. De vraag is dan hoe lang het nog duurt voordat alle merknamen verboden worden bij Google (behalve dan natuurlijk de houder van de merknaam)...

Het zou wel jammer zijn. Mensen die namelijk zoeken op een bepaald merk hebben natuurlijk ook interesse in bedrijven uit dezelfde branche. Misschien is de concurrent wel goedkoper. Of heeft men negatieve ervaringen met de merknaam waar ze op zoeken, dan zijn ze natuurlijk helemaal "rijp" voor een overstap...

Het is dus niet te hopen dat American Airlines de rechtszaak wint maar ik vrees er wel voor...

Ook succesvol adverteren met Google AdWords?
Bekijk onze cursus Google AdWords, onze Google AdWords dienst of vul ons formulier in


Adverteer jij al via Google AdWords? Vraag dan onze gratis Google AdWords Quickscan aan!

  1. Ik vrees het ergste.

    Als legitieme webwinkel van producten van het merk x zou je dus nooit meer via PPC kunnen adverteren op merknaam x en zouden dus de merknaamhouders het monopolie krijgen op het gebruik en vooral promotie van het product (gekoppeld aan de merknaam). Hoe wil je dan als electonicawinkel je (bijvoorbeeld) Sony Bravia tv's online verkocht krijgen als je niet met die merk / productnaam mag adverteren ? Met de algemene zoekterm 'lcd tv' red je het denk ik dan niet.

    Trek eens de parallel met adverteren in de offline wereld, bijvoobeeld in het lokale huis-aan-huis blad. Stel dat de lokale gsm-winkel in de 'offline wereld' niet meer mag adverteren met bijvoorbeeld 'gratis Nokia bij Vodafone abonnement' of de electronicawinkel met bijvoorbeeld Sony Bravia ... Hoeveel gsm abonnementen en tv's zouden ze dan nog verkopen ?

  2. Er zijn al eerder uitspraken hierin geweest, ook in Nederland. Als ik mij niet vergis o.a. voor Douwe Egberts. Uiteindelijk gaat het er min of meer om of je bijvoorbeeld verkoper bent van het merk. Zoals het voorbeeld wat hierboven geschetst wordt. Dat zou weer wel mogen omdat de Sony Bravia in het assortiment komt.

    Ga je echter adverteren op de naam van de concurrent, dan ligt het anders. Afgezien van het vraagstuk of het etisch is of niet hangt dit meer af van het merkenrecht. Wanneer het merk geregistreerd is mag je het in het geval van adverteren op de naam van de concurrent officieel niet gebruiken.

    Zelf heb ik ook ooit een brief 'mogen' ontvangen van een advocaat vanwege deze reden. Ik had ook een concurrent-naam gebruikt (bij wijze van experiment) en dat werd niet op prijs gesteld. Aan de hand daarvan heb ik toch maar even wat onderzoek gedaan en het betreffende keyword verwijderd.

  3. De concurrent kan het je dus wel moeilijk maken, maar dat ze nu Google aanvechten, in de richtlijnen is Google vrij vaag door te zeggen dat de adverteerder en de 'aanklager' het onderling maar moeten uitvechten.... Ik ben ook benieuwd naar de uitspraak...

  4. Volgens mij beschermt Google de merknamen al voldoende. In het kader van reclame voor een affiliate-programma wilde ik een merknaam in advertentie gebruiken en kreeg prompt een halt toegeroepen door Google.
    Ze bieden wel de mogelijkheid vrijstelling aan te vragen, als je advertentietekst vanwege merknamen geweigerd ist.

    Let wel: ik heb het hierboven over de advertentietekst.

    In het door Karel genoemde scenario gaat het om zoekwoorden. Dit is natuurlijk erg, maar volgens mij net zo op te lossen als het probleem met de advertentie tekst. Het lijkt me wel sterk als die winnen. Dan zouden ze namelijk ook moeten klagen dat in de organische zoekresultaten andere zoekresultaten gevonden worden.

    Welterusten!

  5. Ik heb het een aantal keer mee mogen maken bij klanten inderdaad. Meestal registreer ik dan een domeinnaam waar de naam van de concurrent in staat en ga ik die hoog in de resultaten krijgen. Dat heeft al enkele bedrijven zo over de emmer gehaald dat ze er mee gestopt zijn. Wil je graag adverteren...prima maar dan ook op een site met je eigen bedrijfsnaam in de URL.

  6. In het verleden zijn er al diverse vergelijkbare voorbeelden geweest waarin de rechter aangaf dat het adverteren op de bedrijfsnaam van de concurrent niet mag. Dit staat volgens mij ook netjes in de programmarichtlijnen van Adwords. Het is dus al verboden

    Er wordt hier door een aantal mensen gesteld dat het alleenrecht van merknaam x om op merknaam x te adverteren monopolie-versterkend zou werken. Maar is niet juist de essentie van het merkenrecht dat anderen niet kunnen profiteren van jouw goede naam?
    Daarbij is het ook niet ethisch. Als ik op zoek ben naar Philips-spaarlampen zit ik niet te wachten op advertenties van Osram.

  7. Een webwinkel mag gerust gericht adverteren op een merknaam die hij verkoopt. Of zijn in jouw reclamefoldertjes ook altijd de merknamen afgeplakt? 😉
    Fabrikanten zouden wel gek zijn als ze hun verkoopkanalen zouden verbieden om gericht te adverteren. Al zullen ze wel een vinger aan de pols houden over hoe dit gebeurt.

  8. Wij hebben het zelf ook meegemaakt dat concurrenten onze beschermde merknaam in hun zoekwoorden voor Adwords hadden opgenomen. Zelf contact opgenomen net ene en die beweerde in eerste instantie dat zij onze naam niet gebruikten en dat dat kwam doordat we met zelfde zoekwoorden adverteerden als zij....
    Dit gemeld bij Google: binnen enkele dagen had Google de woorden (ons merknaam) verwijderd uit advertenties van anderen.

  9. @Jos

    Dat hoor ik inderdaad wel vaker. Het is belangrijk dat je als bedrijf daar bovenop zit. Overigens hoeft het voor een bedrijf niet altijd verkeerd te zijn als er wordt geadverteerd op je bedrijfsnaam. Het verhoogd wel de brand-awareness...

  10. @Jos

    Als Adwords adverteerder weet ik uit ervaring dat Google je advertenties kan laten zien op zoekwoorden ook al komen die zoekwoorden niet in mijn zoekwoordenlijst voor.

  11. Ik heb nu ook een leuk akkefietje mbt een merknaam.
    Ik verkoop producten van een geregistreerd merk welke ik ivm een conflict met de Nederlandse exclusief importeur al langere tijd via een Duitse relatie inkoop. Die betrekt die betreffende producten bij de officiele importeur in Duitsland.
    Nu is er een beurs in Nederland en ik heb op verschillende websites die ik sponsor met een nieuw model geadverteerd.
    Vervolgens dreigt de Nederlandse importeur al deze websites met juridische stappen als ze mijn advertenties, waarin ik het product aanprijs, niet verwijderen.

    Mag een exclusief importeur websites verbieden om met het merk dat zij importeren, te adverteren voor derden?

  12. Ik kwam hier terecht omdat ik deze week een mail ontving van een groot golfmerk, of ik even al hun producten van onze website wil halen. De reden: ik importeer deze producten uit de VS en koop ze niet rechtstreeks in Europa. Volgens het merk is dat verboden en mag ik in Europa niet hun producten uit de VS verkopen? In hoeverre staan zij in hun gelijk?

    Ik ben geen officieel reseller van dit merk overigens.

Reageren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Terug naar top