Acht tips om de open rate van je e-mail-nieuwsbrief te verhogen

door | 20 juni 2012 | Email Marketing

Wie per e-mail nieuwsbrieven verstuurt, wil natuurlijk wel dat de ontvanger ze opent en leest. Niet alleen heb je dus goede content nodig, je moet er ook alles aan doen om de open rate van je e-mail-nieuwsbrief te verhogen. Deze acht tips helpen je daarbij:

Tip 1: Maak duidelijk wie de afzender is

Nog voordat een ontvanger kijkt waar een nieuwsbrief over gaat, bekijkt hij wie de afzender van de e-mail is. Maak dit zo duidelijk mogelijk. Alleen een e-mailadres meesturen is hier uit den boze.
Ga bij het afzenderveld dus voor Bedrijf X en niet voor info@bedrijfx.nl. Een combinatie van beide kan natuurlijk ook: “Bedrijf X” <info@bedrijfx.nl>.

Tip 2: Schrijf een pakkende onderwerpregel

Zorg dat jouw nieuwsbrief opvalt met een prikkelende onderwerpregel. Een goede subject line nodigt uit om te openen en vertelt tegelijk waar de e-mail over gaat.
Kies bij een nieuwsbrief gericht op werkzoekenden dus niet voor een titel als:

  • Sollicitatienieuws

Maar liever voor:

  • Recruiters vragen om je Facebook-wachtwoord

De ideale lengte voor een onderwerpregel is maximaal 45 tekens, langere subject lines worden door veel mailprogramma’s meestal afgebroken.

Tip 3: Maak een sterke snippet of preheader

Een snippet of een preheader is de eerste tekst die wordt weergegeven onder of naast de onderwerpsregel. Bij veel nieuwsbrieven bevat de snippet standaardregels als:

  • Is deze e-mail niet goed leesbaar? Bekijk dan de webversie.
  • U ontvangt deze nieuwsbrief omdat u bent ingeschreven voor”¦

Dat kan beter. Schrijf ook hier een prikkelende introductie die uitnodigt tot openen en verder lezen.

Tip 4: Verzend op de juiste dag

Welke dag en hoe laat je een e-mail-nieuwsbrief verzendt is van grote invloed op de open rate. Als je doelgroep vooral zakelijk is, is het bijvoorbeeld niet aan te raden een e-mail in het weekend uit te sturen aangezien de meeste mensen dan vrij zijn. Houd ook rekening met de tijd waarop je een e-mailing verstuurt. Net na de lunchpauze zijn werknemers bijvoorbeeld minder met hun werk bezig, en eerder geneigd je nieuwsbrief te openen.

Tip 5: Haal alleen de juiste opt-ins binnen

Maak van begin af aan duidelijk waar iemand zich voor inschrijft. Hoe vaak ontvangen zij een nieuwsbrief? Wat voor informatie kunnen zij verwachten? Misschien dat sommige opt-ins hierdoor afhaken, en dat is maar goed ook. Liever één ontvanger die je e-mail leest, dan tien die hem ongeopend weggooien.

Tip 6: Wees niet te bang abonnees te verliezen

Maak het je abonnees niet te moeilijk om zich uit te schrijven voor je nieuwsbrief. Niet alleen ben je wettelijk verplicht ontvangers de mogelijkheid tot opt-out te bieden, het heeft weinig nut iemand te blijven bestoken met e-mails die hij toch niet leest. Of je e-mails zelfs markeert als spam.

Tip 7: Vind de juiste zendfrequentie

Hoe vaak moet je een nieuwsbrief versturen? Wat is de ideale zendfrequentie? Het antwoord op die vraag kun je maar op één plaats vinden: bij de opt-in. Geef iemand die zich inschrijft de mogelijkheid te kiezen hoe vaak hij een e-mail-nieuwsbrief wil ontvangen.

Tip 8: Meten is weten

Niet elke doelgroep is hetzelfde. Bovenstaande tips helpen je daarom maar gedeeltelijk op weg. De beste manier om je open rate te verhogen is door verschillende dingen uit te proberen en de e-mailstatistieken te meten.
Maak gebruik van A/B-tests en probeer diverse onderwerspregels en verzendtijden om te kijken wat het beste werkt. Sleutel en tweak net zolang tot je de juiste vorm hebt gevonden en de open rate haalt die je voor ogen hebt.

Nader kennismaken?

Wil je graag meer informatie over onze dienstverlening en weten wat wij voor jouw showroom kunnen betekenen? Vul dan het contactformulier in en we nemen binnen één werkdag contact met je op. Bellen mag uiteraard ook: 085 208 21 00.

5 + 3 =

Klantervaringen

“De grootste klik met KGOM is de passie waarmee zij werken”

Hellen Eekhof – Flagstone Company